Isla Margarita Venezuela - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Isla Margarita Venezuela

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Isla Margarita Venezuela

För en tid sedan frågade jag här efter hur och vad man fiskade efter på Margarita i södra karibien. Jag fick inga svar. Nu vet jag.

Fiske från strand sker med bottenmete med inte allt för stabila grejor. Man kastar ut ett tackel för bottenmete som inte är allt för klent och lägger på en tyngd ej understigande 50 gram. Gärna mer. Man sätter på räkor på krokarna och ser helst till att man kan förankra spöet på stranden så att man slipper stå och hålla det.

Det är mest småfisk man får och jag har ingen aning om namnet på dessa.

Skall man ha mer och bättre fisk så får man bege sig till Los Frailes som ligger 15 km nordost om Margarita.

Glöm Barracuda och liknande storvilt med fiske från stranden om man säger så.

Hur fisket från båt ser ut vet jag inte för det blev aldrig tillfälle till sådant.

--kanoba

Hoppas att du hade det bra för övrigt på Isla Margarita. Kom själv hem därifrån igår. Fisket du beskriver bedrevs med framgång av befolkningen där, men de flesta jag såg använde inte spö utan hade linan upplindad på en spole & svingade ut betet för hand.

Själv plockade jag med mitt ul-spö, spolen laddade jag med 0,12 flätlina för säkerhets skull. Efter ca 30 minuters kastande intill en pir fick jag en fisk på ca 3hg. Då den var relativt lik en sik, samt drog så att jag trodde att spöt skulle gå av, kan man misstänka att det var en bonefish. Tyvärr hoppade den tillbaka i vattnet samtidigt jag drog upp den på en sten, så jag blev blåst på att fota den.

Jag tog ett par turer ut till los Frailes, & det var definitivt värt de 75 dollar det kostade. Jag landade en tuna på 9kg & polarn landade en king mackarell på 4kg. Till lunch så dök vår deckhand ner & plockade upp ostron till de som ville ha, och det var ruggigt gott. Sedan fick vi snorkla runt & kika på fiskarna bland alla koraller, och det var en upplevelse i sig. Under trolling en bra bit utanför los Frailes såg vi en stor manta (ca 3m i diameter) som jagade småfisk i ytan. Detta var väldigt ovanligt, inte ens skepparen som fiskat i området i 10 år hade upplevt detta tidigare. Vi såg även delfiner som jagade i flock & gjorde en del luftsprång ca 50m från båten.

Tonfisken jag fick fileades & en del lämnades sedan till hotellets kock som grillade den åt oss. Kanongott, men det var en procedur att få dem att ta in den i köket. Det skulle först godkännas av: chefskocken/personalchefen/kvalitetschefen/samt en av ägarna till hotellet. Men gott var det iaf.

Hursom, åker man till Margarita så kan jag rekommendera en tur till los Frailes.
    Bifogade filer
    The trout is out there

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
    64 svar
    15 021 visningar
    1 gilla