Spinn VS Fluga ( gädda ) ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinn VS Fluga ( gädda ) ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinn VS Fluga ( gädda ) ?

Tjena!

Tänkte köpa Flugfiske saker för gädda nu i vår ( Spö och Rulle mm. ). Har hittat en del schyssta grejer .

Tänkte höra med er som gått från spinn/jerk fiske till just flugfiske efter gädda. Har det varit positivt eller är spinn/jerk mycket roligare och effektivare?

Vad är negativt, vad är positivt med gäddflugfiske? Kan tänka mig att kasten förkortas avsevärt, och andra sidan vadar man ju ofta när man flugfiskar så kanske kompenserar det……….

Jag flugfiskar efter ädelfisk, men suget att bända tungt på fluga har tagit över och därav blir det grövre fluggrejer till våren.

See yah lads.
    http://www.silverbums.com

Du verkar redan ha fallit för hela konceptet, så varför inte prova i full skala.

Annars är kanske just gäddan den fisk som flugfiskas för flugfiskarens egen skull mer än för att det skulle vara effektivt.

Som alternativ kan jag rekommendera UL-utrustning och trollingsked alternativt hemgjorda poppers typ mus eller ankunge, gärna sittande i flytring. Fantastisk känsla kan jag lova fast de där hemgjorda betena överlever sällan hugget.
    www.utreel.com

Kommentera

Jag kör alltid med både och framförallt under vårfisket då en långsamt intagen fluga med flytlina kan vara det enda som funkar men visst kastlängden blir ju inte mycket att hurra över men jag fiskar ju från båt så bara flytta den närmare så funkar det.
      Vadar Du eller använder flytring så är det samma sak för det gäller att ha prescision och allra roligast är det att fiska på synlig gädda på riktigt grunt vatten, det är det närmaste vi här i norden kan komma det berömda "Flats fishing" som dem håller på med i tropiska vatten

Ingenting inom gäddfiske kan mäta sig med att köra stor gädda +6kg på flugspö när man söker adrenalin pump

När Du väl blivit biten på detta så är Du fast och dem "små" ädelfiskarna kommer att kännas fjuttiga i jämförelse

Kommentera

Gäddflugfiske är sjukt effektivt... verkligen sjukt effektivt! Men det gäller också att du kan få ut den feta megazonkern eller min vanliga MT X Flash Green Gold Pike Original några meter samt att du håller dig still i vattnet samtidigt.

/MT

Kommentera

Så satans sköj med gäddflugfiske, men det är inget för den stressade som vill vara först in i viken lite väderberoende också, men jag fiskar mycket från båt och då störs man inte så mycket av träd,buskar mm som kan vara hinder vid stark blåst.
          För en nybörjare kan det vara jobbigt i kroppen, men man lär sig eftersom att få ut de stora med mindre energiåtgång

Kommentera

Gädda på fluga fiskar man inte för att det är effektivt... utan för att det är GRYMT kul! :-)

Kommentera

Ja det är grymt kul o fluga gäddan speciellt från flytring.
              inte mycke som slår det
              Skitfiske / Landlax ( Nu över 240 medlemmar i forumet ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av LarsÖ Visa inlägg
                Gädda på fluga fiskar man inte för att det är effektivt... utan för att det är GRYMT kul! :-)
                Det är faktiskt både och under stora delar av säsongen, framförallt när det är kallt i vattnet och man inte kan ta hem en spinnbete sakta nog då är fluga vida överlägset i effektivitet

Personligen har jag klart högre snittvikt på flugfångad gädda än spinnfångad så nog är det effektivt alltid, och jag har ändå flugat gädda sen början på 90 talet.

Kommentera

Tycker gäddflugfiske med vadare slår det mesta i att komma nära fisken. Och det är grymt effektivt när gäddan står grunt. En helt annan upplevelse än vid båtfiske. Fördelen med flugfiske från båt är ju att man hinner fiska av mera platser under en dag. Vandrandet mellan platserna tar ofta mycket av fisketiden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    Personligen har jag klart högre snittvikt på flugfångad gädda än spinnfångad så nog är det effektivt alltid, och jag har ändå flugat gädda sen början på 90 talet.
                    Samma här. (Fast lite längre)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 290 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art