Gäddfiske på vintern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske på vintern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfiske på vintern

Har i princip inte fiskat på 15 år så är lite ringrostig, en fråga ang. vinterfiske av gädda, tänkte åka ut i innerskärgården utanför Trosa i dagarna, har ni ngt generellt att tipsa om när det gäller fiske efter gädda så här på vintern?

Tack på förhand

Ursprungligen postat av Lenton Visa inlägg
    Har i princip inte fiskat på 15 år så är lite ringrostig, en fråga ang. vinterfiske av gädda, tänkte åka ut i innerskärgården utanför Trosa i dagarna, har ni ngt generellt att tipsa om när det gäller fiske efter gädda så här på vintern?

Tack på förhand
    Hej Lenton; Jag är också ganska "ringrostig" och har inte fiskat gädda sedan oktober förra året, dvs 2007.. Inner- och ytterskärgårdarna runt Trosa, Mörkö, Fifång och Askö var mina hemmavatten 1954-1985. Mycket har förändrats sedan det fria fisket infördes. Mina erfarenheter är att de större gäddorna söker lä när vattentemperaturen går under +4 gr.C och det är den nu. Ute vid Askö och Fifång har det aldrig varit riktigt bra gäddfiske vintertid, men både på västsidan och östsidan av Mörkö har det alltid funnits gott om grov gädda. Gädda finns det också i Hållsviken, runt Hökö och Fågelö samt ännu längre söderut vid Hartsö och Enskär. Fiska där du fiskade för 15 år sedan, men sök inte gäddan vid de mest frekventerade platserna på grunt vatten utan sök gäddan lite djupare på 3 - 5 meters djup i anslutning till lekvikarna och inte där det gungar för mycket. Gäddan finns där du söker henne, men hon är betydligt skyggare och mera krokvan nu är för 15 år sedan. Dessutom har hon sett och bitit i nästan vartenda jerkbait som det skrivs om....
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Lenton; Jag är också ganska "ringrostig" och har inte fiskat gädda sedan oktober förra året, dvs 2007.. Inner- och ytterskärgårdarna runt Trosa, Mörkö, Fifång och Askö var mina hemmavatten 1954-1985. Mycket har förändrats sedan det fria fisket infördes. Mina erfarenheter är att de större gäddorna söker lä när vattentemperaturen går under +4 gr.C och det är den nu. Ute vid Askö och Fifång har det aldrig varit riktigt bra gäddfiske vintertid, men både på västsidan och östsidan av Mörkö har det alltid funnits gott om grov gädda. Gädda finns det också i Hållsviken, runt Hökö och Fågelö samt ännu längre söderut vid Hartsö och Enskär. Fiska där du fiskade för 15 år sedan, men sök inte gäddan vid de mest frekventerade platserna på grunt vatten utan sök gäddan lite djupare på 3 - 5 meters djup i anslutning till lekvikarna och inte där det gungar för mycket. Gäddan finns där du söker henne, men hon är betydligt skyggare och mera krokvan nu är för 15 år sedan. Dessutom har hon sett och bitit i nästan vartenda jerkbait som det skrivs om....
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand
      Man får ändå säga att Old Firehand vet vad han snackar om kunde inte säga det bättre själv.Har i och för sig inte varit så aktiv gäddfiskare på 80 talet men att gäddorna är mer krokvana nu är väl självklart..........Gör som OF säger när det börjar bli mer vår gå på lovartsvikar.

Kommentera

Stort tack! Det där att ligga i vikar där det blåser på ska jag passa på att prova, ska väl erkänna att jag varit lite slö och lagt mig i lävikar där man kan driva omkring bra och slippa köra motor så mkt.

OF, det är respekt det tidsperspektivet, har hemmahamn vid källvikstrakten som säkert säger dig en del, så ner mot Hartsö är det inte så långt. I dagarna blir det nog att prova lite längre in dock. Återkommer med hur det gick!

OF, blir ju så nyfiken, håller du till i trakterna nu oxå?

Kommentera

Ursprungligen postat av Lenton Visa inlägg
          Stort tack! Det där att ligga i vikar där det blåser på ska jag passa på att prova, ska väl erkänna att jag varit lite slö och lagt mig i lävikar där man kan driva omkring bra och slippa köra motor så mkt.

OF, det är respekt det tidsperspektivet, har hemmahamn vid källvikstrakten som säkert säger dig en del, så ner mot Hartsö är det inte så långt. I dagarna blir det nog att prova lite längre in dock. Återkommer med hur det gick!

OF, blir ju så nyfiken, håller du till i trakterna nu oxå?
          Hej igen Lenton; Söder om Källvik på båda sidorna om Sävö var gäddfisket enormt bra i slutet av 1950-talet ända till början av 1980-talet, men återkommande vibrio- och sarkominfektioner varma vårar och försomrar slog ut stora delar av storgäddbeståndet som exempelvis de riktigt heta somrarna 1955 och 1959. Kalkbådarna nordväst om Lacka plus Lacka Långskär, Lacka, Rävskär, Aspön, Gupa, Fågelö och Hökö var otroligt gäddrika ända fram till mitten av 1980-talet, men vad som hände sen kan jag inte svara på eftersom jag sålde mitt fritidshus på Mörkö när mina tre tonårsdöttrar vägrade följa med till Mörkö utan föredrog att stanna hemma i Bålsta och åka in till Stockholm och ha kul med kompisar istället för att (fnys) åka till det tråkiga sommarstället.
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand

Kommentera

verkar som gäddorna redan står inne i lekvikarna och trycker... iaf här i kalmarsund...var ute en sväng idag, och fiskade mest i grunda vassvikar, vi fick 22st iaf, fast dock ingen över 5kg. det är riktiga sniprace nu asså

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 015 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art