Udda fiskbeteende-tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Udda fiskbeteende-tråden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Udda fiskbeteende-tråden

Här är tråden för konstiga egenskaper hos fiskar man har varit med om på sina fisketurer.
    Har man en möjlig förklaring kring beteendet är det också välkommet.

Här är min.

Satt i ekan en sommarkväll och metade abborre. Efter att ha fått upp samma mört två gånger skulle jag kasta upp den på en bergshäll till rovfåglarna, men missade så den hamnade ca 30-40 cm från vattnet på ett litet stenröse.

Ca en timme senare hör jag ett jätteplask.
    Och jag ser en gädda som ligger uppe på land och tar mörten för att sedan kravla sig tillbaka i vattnet.

Har inte riktigt fattat hur det gick till. Ok, att de har ett bra teleskopseende. Men det var ju ändå ca 10 cm upp från vattenytan för den. Eller gick den på lukten?
    Gå med i Göteborgs Fiskevänner
    http://www.fiskesnack.com/forum/group.php?groupid=13

En försommar när jag var i favoritviken såg jag detta. Löjorna hade precis börjat komma ut från vassen och det var MASSOR av småfisk i täta, stora, stim. Tre, fyra gäddor anföll stimmen om o om igen med öppen mun. Detta skedde vid ytan så man såg det på nära håll. Om ni sett filmerna om delfiner som anfaller täta fiskstim så har ni bilden framför er. Vi gjorde allt för att locka gäddorna att hugga på våra grejor men utan resultat.

Tankar kring fenomenet.
    Först trodde vi det var medveten taktik men det flöt inga skadade o döda löjor i vattnet så vi tror inte gäddorna lyckades fånga speciellt många. Snarare var det nog så att löjornas täta, blänkande, stim utlöste gäddornas huggreflex och när löjorna bara vek undan så retade och förvirrade det gäddorna ännu mer. Att de inte högg på våra grejor berodde nog på att de hade allvarliga koncentrationssvårigheter(!) just då.

Såg i ett annat forum att det var en till som sett exakt samma sak.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Ursprungligen postat av Ralf Visa inlägg
      En försommar när jag var i favoritviken såg jag detta. Löjorna hade precis börjat komma ut från vassen och det var MASSOR av småfisk i täta, stora, stim. Tre, fyra gäddor anföll stimmen om o om igen med öppen mun. Detta skedde vid ytan så man såg det på nära håll. Om ni sett filmerna om delfiner som anfaller täta fiskstim så har ni bilden framför er. Vi gjorde allt för att locka gäddorna att hugga på våra grejor men utan resultat.

Tankar kring fenomenet.
      Först trodde vi det var medveten taktik men det flöt inga skadade o döda löjor i vattnet så vi tror inte gäddorna lyckades fånga speciellt många. Snarare var det nog så att löjornas täta, blänkande, stim utlöste gäddornas huggreflex och när löjorna bara vek undan så retade och förvirrade det gäddorna ännu mer. Att de inte högg på våra grejor berodde nog på att de hade allvarliga koncentrationssvårigheter(!) just då.

Såg i ett annat forum att det var en till som sett exakt samma sak.
      Snacka om krokodilbeteende!

Kommentera

Att gäddan kan simma upp på land har jag också upplevt i min synds dagar innan jag blev havsfiskare på heltid.

Var nere i Lödde å och skulle meta krokodiler från land. Hade precis tacklat på en relativt stor mört och kastat i när jag märker att mörten är vettskrämd. Den simmar i god fart nerför ån och jag följer efter då jag förstår att den är jagad av en gädda. 20 m nedströms min plats är det dock en stor vassrugge som gör att jag inte kan följa mörten längre. Jag försöker hålla fisken stilla genom att strama upp linan men det resulterar bara i att strömmen för mörten in mot vassruggen. Så i sista stund innan flötet går in i vassen vevar jag in mörten till strandkanten, tar tacklet i handen och vänder mig om för att gå tillbaka. Då hör jag ett jätteplask bakom mig och när jag vänder mig om har en gädda på 10-12 kg simmat rakt upp på land på samma ställe jag tog in mörten. Halva gäddan är uppe på dybanken och i munnen har den en annan mört. Gäddan vrickar lite på kroppen och glider tillbaka ned i ån. Var som att se på den där filmen om späckhuggarna som simmar upp på land och fångar sälar
        För övrigt så fick jag ingen gädda den dagen och har fortfarande ingen stor gädda på meritlistan...
        Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Riktiga fiskehistorier

Kommentera

Ännu en bra historia!

I mitt fall var hela gäddan uppe och gick tillbaka med huvudet först i vattnet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gotefunk Visa inlägg
              Ännu en bra historia!

I mitt fall var hela gäddan uppe och gick tillbaka med huvudet först i vattnet.
              Nya gäddfisket: Tackla upp en mört, lägg den på land 1dm från vattenbrynet, frikoppla rullen och ro ut med båten 5m och släng i ankaret, vänta några minuter så kommer gäddan. Behövs inga flöten eller bly sänken, men vilken lina som är bäst och syns minst i luften därom tvistar de lärde.
              Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Min gädda gick på land från början. Han tog båten och rodde ut med draget i mun.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Nu ska ni inte tro jag skojar med er. Det är full sanning. Var väl troligen så att gäddan for på mörten i full fart och inte hann stanna.

Har även varit med om en annan liknande sak när fiskar far upp på land...
                  Satt och metade på piren i Västhamnen. Det är 2,5 - 3 m från vattnet upp till pirens kant. Hör att det plaskar till och vänder mig mot ljudet. Då ser jag 2 st makrillar i halvkilosklassen hoppa rakt upp i luften. Den ena makrillen landar på på piren ca 20 cm i från kanten. Den sprattlar till och trillar tillbaka i sjön. Först tror jag inte på vad jag sett men jag går bort till stället där den landade och ser att det är en blöt fläck där. Det var fler än jag som såg makrillarna hoppa, bla min fiskekompis som satt bredvid. Vad som hände var troligen att makrillarna var jagade av en större fisk och försökte undkomma genom att hoppa ur vattnet. Man såg ofta stora havsöringar gå längs piren. Den största jag sett vägde säkert 10 kg. Det kan också varit en säl som jagat dem då jag sett sälar i Västhamnen också.
                  Ibland behöver man inte ha betet i vattnet man kan sitta i solen med en håv i handen istället
                  Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
                    Nya gäddfisket: Tackla upp en mört, lägg den på land 1dm från vattenbrynet, frikoppla rullen och ro ut med båten 5m och släng i ankaret, vänta några minuter så kommer gäddan. Behövs inga flöten eller bly sänken, men vilken lina som är bäst och syns minst i luften därom tvistar de lärde.
                    Ha ha ha!
                    Den får vi testa i älven till vår. För då slipper vi båten.
                    Det räcker med att stå på ena sidan älven och kasta över till andra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 137 visningar
                    1 gilla