Har jag rätt ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har jag rätt ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har jag rätt ?

en grynna är är ett grunt område med dupt vatten i närheten ?

är de någon som vet vart man kan läsa om alla "sjö-ord" och vad de betyder osv ??

Rätt, kolla på wikipedia.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Jag har alltid tyckt att det "känns fel" att fiska vid grund på djupare frivatten. Den dagen jag får min första gädda där skulle göra underverk för självförtroendet. Förmodligen skulle mitt PB även höjas genom att kunna variera sitt fiske lite mer. Har ni någon erfarenhet att dela med er av med att söka gäddan på grynnor. Är tunga djupgående shads och liknande effektivt på sommaren? Hur djupt fiskar ni dem? Låter man dem sjunka utmed djupbranter? Hur djupt fiskar man av?

Kommentera

Ursprungligen postat av Phagen Visa inlägg
        Jag har alltid tyckt att det "känns fel" att fiska vid grund på djupare frivatten. Den dagen jag får min första gädda där skulle göra underverk för självförtroendet. Förmodligen skulle mitt PB även höjas genom att kunna variera sitt fiske lite mer. Har ni någon erfarenhet att dela med er av med att söka gäddan på grynnor. Är tunga djupgående shads och liknande effektivt på sommaren? Hur djupt fiskar ni dem? Låter man dem sjunka utmed djupbranter? Hur djupt fiskar man av?
        Klart Du ska fiska på friliggadne grynnor och djupbranter det är kanonbra fiske där framförallt under sommaren när gäddorna går djupare, och Shadjiggar är et bra val för det fisket.

Ankra upp på lagom kastavstånd från grynnan/djupbranten på lovart sidan (vindsidan) och kasta upp på den grunda delen och ta hem bitvis och låt sjunka mellan varven så att jiggen följer branten ända ner till den djupaste delen, Du kan söka gädda ner till ca 10m med denna metod och bra branter sluttar från 2-10m huggen kommer ofta i mellanregistret 4-8m.

Kasta av hela brantens längd metodiskt därför är ankring absolut nödvändigt, har Du inte full koll på hur branten går så loda upp den och lägg ut toppmarkörer så att Du ser exakt hur branten går (från Din kastposition) och kan kasta av den med prescision.

Enkla men effektiva toppmarkörer gör Du i frigolit som Du skär ut i H form och måla i en skarp färg som orange, linda på 10-15m lina tex perisnesnöre och så ett sänke.

Lägg ut dessa så att Du kan se hur branten löper och var grund respektive djup delen finns så Du behöver ett gäng.
        När Du fiskat av en brant några gånger och lärt Dig dess utformning så kan Du fiska den effektivt utan toppmarkörer men för at utforska nya ställen är dem ovärderliga.

My 2 Cent

Kommentera

Vad det gäller gädda ska det va rätt högt med nate å inte allt för långt ut i skärgården.. Ja kör med helltail om det är 3-5 meter är det djupare funkar Ghost Tail å Bulle bättre . Vi brukar alltid ha bäst fiske i sydlig vind på norrsidan om grynnan beror väll på att det är avsevärt bekvämmare å kasta i medvind .Brantfiske på sommarkvällar är en höjdare. Är det bara rejält med vind gärna upp åt 10 sek på sommarn så funkar dagsfiskebra också.

/Fredrik

Kommentera

Tack. Precis såna "supertips" som man hoppas på. Är ekolod bästa hjälpmedlet? Hur söker ni av "nya vatten" efter grynnor, branter etc? Ytgående grynnor kan man ju se med blotta ögat men svårare med heta branter grynnor som inte är vid ytan.
            Senast ändrad av Phagen; 2007-12-25, 15:21. Anledning: omformulering

Kommentera

Tack. Precis såna "supertips" som man hoppas på. Är ekolod bästa hjälpmedlet? Hur söker ni av "nya vatten" efter grynnor, branter etc? Ytgående grynnor kan man ju se med blotta ögat men svårare med heta branter grynnor som inte är vid ytan.

Ja ekolod är nog det bästa.

Om du ska söka av ett nytt vatten kan du ju höra med någon som kanske fiskar just där omkring eller om det går att få tag på en djupkarta över det nya vattnet.

Eller så försöker man själv, men det kan nog vara drygt och inte så lätt om det är ett stort område. Men om det är en mindre vik eller något kan du ju med hjälp av ankarlinan få ut djupet.
              Senast ändrad av Nilsson; 2007-12-25, 16:08.

Kommentera

Jo ett ekolod förkortar inlodningstiden otoroligt mycket och har Du tillgång till GPS (behöver inte vara en plotter med karta) så spar Du positionen när Du hittat rätt för at enkelt hitta tillbaka senare, börja med att studera sjökortet över området innan avfärd och titta på dem områden som är markerade med ljusgrönt det betyder att det är mellan 3-6m inom området men ändå ofullständigt mätt och såna ställen är värda att kolla på plats och testfiska!!

Välj ut 2-3 platser innan avfärd och så stanna på plats 1 och lägg ut toppmarkörerna sen åker Du till plats 2 och gör samma sak och plats 3 och då får lugnet återvända på plats 1 sen åker Du tillbaka till 1.an och ankarar upp och börjar fiska av det utmärkta området.

Personligen kastar jag av en djupbant från vänster till höger och placerar varje kast ca ½ m till höger om det föregående, när branten är avkastad så byter jag bete och gör om det igen, får jag hugg på ett ställe så får det några flera kast på direkten.

Sen åker Du till 2.an och gör om samma sak och sen 3.an och sen tillbaka till 1.an osv. för det lönar sig alltid att fiska av en "het" plats flera gånger under dagen då gäddan har sina huggperioder på olika tider så då ökar chansen om Du försöker på olika tider.

Sen när Du fiskat färdigt på stället för den dagen så samlar Du ihop markörerna inför nästa fiskeäventyr och plats.

Billigaste och bästa sänkena för markörerna är vanlig sten i lämplig storlek, skulle Du förlora något "sänke" så kan Du enkelt och gratis skaffa nya på närmaste kobbe

Kommentera

Härligt när folk lägger ner tid och ork på svar.....trevligt att läsa samt berikande inför stundande fiske

Mvh Bjurulf

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 296 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art