göra film...tips tack - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

göra film...tips tack

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• göra film...tips tack

jo, jag har filmat en del på de senaste fisketurerna, fast då med digitalkameran, visst det duger till en youtube film på 10 minuter, men jag hade tänkt att göra en seriös satsning på en film och behöver lite tips på vad man behöver och liknande, det jag hittils har haft i åtanke är.

Videokamera: en Sony HDR-HC5. känns som en bra HDV kamera till ett bra pris. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HC5

sen tillbehören så hade jag tänkt, Stativ, Vidvinkellins och en extern mic
    och såklart dv-band och annat smått.

har ni några andra tips på nödvändiga "gadgets" för att fixa en bra film. eller tips öht. om filmskapning.
    Senast ändrad av bakos; 2007-12-16, 00:41.

Förrutom det vi snackade om vid fisket idag så behövs ju ett skapligt program för att redigera med. Windows Moviemaker funkar ju men annars hjälper jag dig gärna fixa nåt annat. Har experimenterat lite med film själv och om inte annat känner jag folk som är väldigt duktiga!

Kommentera

yea, redigeringen har jag hyffsad koll på, får se vad jag använder.
      moviemaker går ju bort, kanske vegas eller liknande

Kommentera

Undervattenshus kanske kan vara kul, alternativt en separat undervattenskamera, de har nån på Kjell & co för 1500:-

Men jag tror att för att få till det proffsigt så ska man ägna sig åt att filma och inte försöka kombinera det med fiske.

Det märker man när man fotar, det blir bara halvdana foton b.l.a. för att man ser fotograferingen som något sekundärt.
        Ola

Kommentera

Du skrev en Sony men länken gick till en Canon men Du kanske har tänkt om??

Nåväl någon form av skydd mot fukt och vatten om kameran ska användas i en båt för såna kameeror tar mycket stryk av fukt, kolla på "dykhus" fast den enkla klassen som klarar ner till 3m dem är vattentäta och skyddar men fiunkar inte för riktig dykning då kostar det dubbelt upp minst.

Absolut stativ och extern mick med vindskydd gärna riktmodell för mindre brus, och kom ihåg den gyllene regeln vid all filmning och fotgrafeering gå närmare istället för att zooma hårt då bildkvaliten då bara blir skit.

Se även till att vara tyst under filmandet och lägg på komentarer och ljud i efterhand, några tips jag fick från en bekant med naturfilmningserfarenhet.

Kommentera

håller själv på o kittar upp oss i pikelords till nästkommande film. något som vi har kollat på är en polaroidlins och det verkar riktigt trevligt faktiskt. vi får se hur det blir.!

Kommentera

hoppsan, rätt länk i första posten nu.

tackar för tipsen, det är mycket att tänka på och alla tips är välkommna.

jo ett polaroidfilter har jag med kikat på, helt klart en bra grej som tar bort reflektioner i vattenytan.

det jobbiga är att hitta någon som är villig att filma mycket och inte fiskar men som ändå kan sina saker kring kameran, själv vill man ju gärna fiska. och en film utan huggsekvenser och bara drillningar är bara tråkig.

Kommentera

Adobe premier pro?

till att redigera i alltså

Kommentera

kollat runt lite mer, och det landade på en canon HV20 ( http://www.scandinavianphoto.se/prod...px?iID=6039382 ) istället för sony hdr-hc5...mer kamera för pengarna känns det som, den har både mic in/hörlur ut vilket känns bra, sonyn verkar det som om man bara kan köra micen genom tillbehörsskon

och micen blir nog en röde videomic http://www.scandinavianphoto.se/prod...itemID=4284553

och ett extra, större batteri och ett polarisationsfilter.

vad tror ni om det?
                  Senast ändrad av bakos; 2007-12-18, 21:35.

Kommentera

Verkar som en trevlig kamera med möjligheter

Såg at den levereras med fjärrkontroll vilket ju löser Dina problem emd att fiska och filma samtidigt!!

Bara montera kameran i båten och rikta den åt rätt håll, fiska på och när det smäller så bara starta inspelningen via fjärren

Har ju sagt det förut men det tål att upprepas, den har 10X optisk zoom men använd inte den så mycket då det blir taskig kvalitet på filmen även med bildstabilisatorn som kameran har.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 296 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art