Nytt från oppositionen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt från oppositionen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt från oppositionen

Hittade följande på en grannsajt. Kanske är gammalt?

Enligt en motion från Miljöpartiets Helena Leander och Tina Ehn så vill dom att vårt sätt att se på fiske omprövas, då det enligt dem finns belägg för att fiskar lider vid fiske och att de ofta kvävs till döds.

Utdrag från Miljöpartiets´s hemsida:

"Fiskars förmåga att lida och känna smärta

Under 2000-talet har flera studier presenterats som visar att fiskar har en väl utvecklad förmåga att känna smärta och lidande. Kunskapen om detta är förhållandevis ny, men många forskare sluter upp bakom den."
    "Den nya vetskapen om att fiskar lider när de kvävs till döds efter att de har tvingats upp ur vattnet eller att de utsätts för smärta när de fångas med krokar måste beaktas i vårt sätt att se på fiskar. Djurskyddsmyndigheten drog, mot bakgrund av den nya forskningen, den enda rimliga slutsatsen att det var oförenligt med svensk lagstiftning att använda sig av levande beten.
    Enligt min mening är det angeläget att hela vårt sätt att se på fiskar omprövas. Vi måste börja se fiskar som enskilda individer, med utvecklad förmåga att känna smärta och lidande. Det är av den anledningen angeläget att dagens hantering av fiskar, både den som sker av fiskar som hålls i fångenskap och den som sker av fiskar som lever i det vilda, genomgår en genomlysning i syfte att klarlägga vilket lidande och smärta de egentligen utsätts för. Handlingsalternativ bör dessutom presenteras kring hur de nya forskningsrönen ska kunna omsättas i praktiken, i syfte att skydda fiskar mot att behöva utsättas för lidande och smärta. Enligt min mening är det dessutom angeläget att Fiskeriverket och andra frångår det avindividiserade sättet att mäta fiskar i kilo och ton och börjar se dem som individer istället. En röd tråd i vår lagstiftning är att djur skall ses som just individer. Det måste även börja gälla för fiskar."

Inget nytt, Sverige är liberalt inom sportfiske på många sätt, bl.a är levande betesfisk inte tillåtet i Norge.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Kul att se nätfisket totalförbjudas i landet...
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
        Inget nytt, Sverige är liberalt inom sportfiske på många sätt, bl.a är levande betesfisk inte tillåtet i Norge.
        Det är möjligt. Men här talar Miljöpartiet ju om "att de utsätts för smärta när de fångas med krokar måste beaktas i vårt sätt att se på fiskar".
        Vad är konsekvensen av det? Slut på allt fiske med krok om Miljöpartiet får som de vill...?

Kommentera

Enligt min mening är det dessutom angeläget att Fiskeriverket och andra frångår det avindividiserade sättet att mäta fiskar i kilo och ton och börjar se dem som individer istället. En röd tråd i vår lagstiftning är att djur skall ses som just individer. Det måste även börja gälla för fiskar."[/QUOTE]

Men herregudars skymning, nu har det brunnit fullständigt för den gode Maria!
          Fiskar ska ses som individer...Får sluta väga gäddorna då, istället fråga den hur den mår och om den ofta brukar simma här i trakten. I fångstrapporten kan man plita ner: träffade gäddan Sten-Sture den yngre idag, han hade lite ont i ena mungipan och ilningar i ena tanden annars var det bara bra.

Snart åker man väl dit för överlagt mord också om man dödar individen strömmingen Gunnar, för att få lite fisk till midsommar....

Man baxnar
          Det måste vara fel djup, eller botten, eller hastighet,
          eller vind, eller vattenstånd, eller bete, eller plats, eller färg, eller temp, men det var iaf skönt att komma ut!

Kommentera

Att mjölka kor måste väl också ses som djurplågeri?
            Och husdjur känner ju smärta när man klipper deras klor så det ska ju också förbjudas.

Skulle jag varit miljöpartist skulle jag skämmas arslet av mig och gå ur med detsamma. Jag kan inte se att det finns en frisk person i toppen av det där partiet.
            De kommer med det ena dumma förslaget efter det andra och allmänheten verkar vara så korkad att de sväljer varenda ord som sägs bara det finns hänvisningar till forskningsrapporter, oavsett hur oseriösa dessa rapporter är.

Kommentera

Ursprungligen postat av Yeswehavenobananas Visa inlägg
              Det är möjligt. Men här talar Miljöpartiet ju om "att de utsätts för smärta när de fångas med krokar måste beaktas i vårt sätt att se på fiskar".
              Vad är konsekvensen av det? Slut på allt fiske med krok om Miljöpartiet får som de vill...?
              Saken är ju att dom aldrig kommer bli största parti, det vet dom.
              Ungefär som jag skulle lova en massasom jag vet jag aldrig behöver uppfylla, -om jag blir statsminister då får alla svenskar gratis öl på fredagar, fin-fin svensk öl...
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                Saken är ju att dom aldrig kommer bli största parti, det vet dom.
                Ungefär som jag skulle lova en massasom jag vet jag aldrig behöver uppfylla, -om jag blir statsminister då får alla svenskar gratis öl på fredagar, fin-fin svensk öl...
                Jo, men nu försöker ju oppositionen alliera sig på samma sätt som de borgerliga för att vinna tillbaka makten nästa val, och vid ett tänkt maktskifte kommer Mp att kräva mer att säga till om...

Kommentera

Mjaha, vad ska man rösta på nästa gång då? Verkar ju finnas lustiga människor bland både höger- och vänsterfolk!

Sen vad gäller att se fiskar som individer, självklart är de det. Innebär väll i det långa loppet att vi måste sluta äta fisk? Hypotetiskt sett klarar vi ju oss utan kött och fisk, så det är ju bättre vi börjar odla morötter som "#¤!#¤%%& istället, vilket förövrigt kommer ge oss fin solbränna!

Vad trött man blir...... lämna oss fiskare ifred, sluta slösa pengar på att stoppa något så folkkärt som fiske, lägg pengarna på försvarsmakten och låt dem öva prickskjutning på polska trålare istället!
                  Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ännu ett exempel på MP ideér som en del tyvärr kan bli verklighet , fall Sossarna vill ha med MP för bilda regering,,,, )=
                    www.lindh81.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 181 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art