Kustfiske SM.. sport eller slakt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kustfiske SM.. sport eller slakt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kustfiske SM.. sport eller slakt?

Eftersom Flodebanan vill ha upp detta på agendan så tillägnas denna tråden honom.

Så allihopa, SM i Kustfiske har hållits och på senare tid har det börjats diskuteras på Fiskesnack.com, om det verkligen går att kalla denna tävlig för Sportfiske. Detta eftersom sportfiskarnas etiska regler kan tydas på så sätt att de inte stämmer riktigt med tävlingens angående C&R.

Så vad tycker ni? Är SM i Kustfiske sportfiske eller slaktfiske?

btw
    Flodebanan, skriv sportfiskarnas etiska regler är du bussig så att alla får se dem.
    Senast ändrad av Guest; 2007-09-25, 19:42.

Etiska regler heter det. Etniska regler är nåt annat.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
      Etiska regler heter det. Etniska regler är nåt annat.
      hahahaha förlåt :P Jag var lite för snabb på tangenterna där. Tack för uppmärksamheten

Kommentera

Det är väl lika bra att ha en generell diskussion som innefattar samtliga tävlingsgrenar med SM-tävlingar sanktionerade av Sportfiskarnas med undantag av internationellt mete (snälla, ingen diskussion om slemskador på fisk pga keepnet och ovarsam hantering av löjor nu) samt Flugfiske.

Det är i alla fall grenarna jag känner till som strikt kräver catch and release i regler enligt Sportfiskarna

Kommentera

Det finns ju redan en tråd om detta, varför göra en ny och behöva gagga allt ytterligare en gång?
          sigpic

Kommentera

vart finns den tråden??? hoppas inte du menar min.... för det jag frågade var om någon har bilder... men men jag kan tycka båda oxå faktiskt, inte för att jag håller med flodebanan MEN jag tycker ändå att du tänker på ett bra sätt MEN jag tror inte man kan utesluta de tävlingar på det sättet. men jag kan ju säga såhär: på ALLA våra tävlingar så går fisken till något på ett lr annat sätt, till kräftfiske,maggot okej räven nån gång men inte ofta sen till hummerfiskarna. sen vet jag inte hur ni andra klubbar har det.... skulle gärna villja veta vad ni gör med fisken?!

Kommentera

slakt helt klart :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av myrslok Visa inlägg
                Det är väl lika bra att ha en generell diskussion som innefattar samtliga tävlingsgrenar med SM-tävlingar sanktionerade av Sportfiskarnas med undantag av internationellt mete (snälla, ingen diskussion om slemskador på fisk pga keepnet och ovarsam hantering av löjor nu) samt Flugfiske.

Det är i alla fall grenarna jag känner till som strikt kräver catch and release i regler enligt Sportfiskarna
                Gäddfiske är också en gren där C&R praktiseras.
                Det finns nog mycket att säga om mete, kust och pimpeltävlingar. Men jag tror att mete och pimpeltävlingar kan göra mer nytta än skada i många fall. Eftersom allt fiske i matsynpunkt (yrkes, husbehovs, och svenssonfiske) riktas på lite större rovfisk så kan det i vissa fall bli överskott av vitfisk och små abborrar. I dom fallen kan det, hur osympatiskt det än verkar, vara en välgärning att decimera bestånden en aning.

Sen är tävlingsfiske bra på det viset att det aktiverar framförallt äldre människor. Många gubbar och tanter som knappt kan gå släpar sig ut på isen när det är tävling, nåt som är väldigt värdefullt i friskvårdsynpunkt. Men eftersom återväxten inom den här typen av tävlingsfiske är lika med noll så kommer det att försvinna förr eller senare.

Det som är väldigt viktigt i dom här sammanhangen är att fisken används till något vettigt. Som regel blir fisken djurfoder och det är definitivt bättre att föda upp minkar på vitfisk och småabborre än på trålad "foderfisk".
                Sen att den typen av djurodlingar har ett tveksamt existensberättigande är en annan diskussion.
                Men som jag ser det finns det mycket annat att bråka om än en tävling som genomförs i "rätt" vatten. I Ringsjön och Finjasjön skulle det ju kunna vara mettävling varje helg, då kanske det slapp trålas titt som tätt...
                Senast ändrad av KG?; 2007-09-25, 20:15. Anledning: Stavfel

Kommentera

Vad kan man säga? Jo, jag har ett DM i kustfiske i minnet, 1 timmes ingångstid, en av
                  herrseniorerna som kom för sent hade 60-70 kilo torsk som han släpade i gruset, tappade en och annan torsk på vägen.
                  Själv fick jag som junior 8 kilo torsk och kom 5:a i äldre junior klassen, alla torskar rensades hemma och tillagades.
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Jag ger upp med Flodebanan.. Jag kan inte prata med honom. Eller rättare sagt, han kan inte prata med mig.. Någon annan får ta och posta de där etiska reglerna

Jag har inte så mycket erfarenhet utav tävlingsfiske, men anser om det nu arrangeras SM i någon sport så bör det ha gåtts igenom en del faser och förslag som format tävlingen till hur den ser ut idag. Alltså hyser jag inga direkta tvivel att de arrangörer bakom just SM i Kustfiske som det pratades om, inte har bra orsaker till att tävlingen är som den är. Och de som fiskar SM, får följa de regler som finns.
                    Nu ska andra som tycker annorlunda absolut få göra så, och också ha möjligheten att påverka.

Sen tycker jag likadant som dig KG. Verkligen bra formulerat dessutom.

Ssaz, motivera gärna varför du tycker att det är slakt! (ifrågasätter inte, skulle bara tycka det var roligare om du berättade varför ^^, )

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 373 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art