Vad är det för fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är det för fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad är det för fisk

Igår var jag ute och fiskade på en grynna och det kokade med fisk i vattnet. Uppskattningsvis cirka 100 fiskar 30 - 40 cm stora som vi uppfattade jagade insekter i vattnet. Dom var gyllenbruna i färgen och vi antar att dom tog insekter och verkligen tumlade runt i vattnet man kan knappast säga att dom var skygga då de närmaste var cirka 10 meterfrån båten. Fisken ser ut att vara braxen men som den beter sig skulle jag mer sätta ett kort på att det är id. Min sista teori är sik.Till saken hör att det är grymt med gädda på samma ställe och igår fick vi fyra gäddor på 30 minuter och den största var på 5 kg. Har varit på denna grynna två gånger och likadant båda gångerna mycket fisk i ytan som ser ut som braxen men beter sig som id/sik och gädda som ligger och lurar. Min fantasi att det också finns monster gäddor i detta område.
    Vad tror ni att det är för fisk i ytan ?

Bra fråga. kan ju vara braxen. Dom är ju kända för att gå i enorma stimm ibland och spöar nog skiten ur den bästa damsugaren på marknaden..

Kommentera

Ursprungligen postat av Fishcraft Visa inlägg
      Igår var jag ute och fiskade på en grynna och det kokade med fisk i vattnet. Uppskattningsvis cirka 100 fiskar 30 - 40 cm stora som vi uppfattade jagade insekter i vattnet. Dom var gyllenbruna i färgen och vi antar att dom tog insekter och verkligen tumlade runt i vattnet man kan knappast säga att dom var skygga då de närmaste var cirka 10 meterfrån båten. Fisken ser ut att vara braxen men som den beter sig skulle jag mer sätta ett kort på att det är id. Min sista teori är sik.Till saken hör att det är grymt med gädda på samma ställe och igår fick vi fyra gäddor på 30 minuter och den största var på 5 kg. Har varit på denna grynna två gånger och likadant båda gångerna mycket fisk i ytan som ser ut som braxen men beter sig som id/sik och gädda som ligger och lurar. Min fantasi att det också finns monster gäddor i detta område.
      Vad tror ni att det är för fisk i ytan ?
      Helt omöjligt att säga eftersom både Braxen och Id kan bete sig på det sättet, man måste helt enkelt se det IRL. Dock är det ju ganska enkelt att urskilja en braxen eftersom den ofta "visar" puckeln när dom plockar insekter i ytan.
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Helt omöjligt att säga eftersom både Braxen och Id kan bete sig på det sättet, man måste helt enkelt se det IRL. Dock är det ju ganska enkelt att urskilja en braxen eftersom den ofta "visar" puckeln när dom plockar insekter i ytan.
        Ok då är det braxen har inte sätt tidigare att dom har varit så aktiva i ytan efter insekter (ett antagande att det är insekter) puckeln hade dom flesta. Kul att se.......och då finns det fet gädda i krokarna......rapport kommer i och med att dessa braxar verkar vara stationära och chans till fetgädda är stor.

Kommentera

Tror mer på id...
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 319 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art