Regnbågsfiske tips / mina drag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Regnbågsfiske tips / mina drag?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Regnbågsfiske tips / mina drag?

Hej alla fiskare!

Det är så att jag börjat fiska regnbåge i uppsala men jag får inge napp!
    Jag blir tokig och nu måste jag ha lite experthjälp av er

Jag har fått napp 1 gång och det var på mete med mask!

Jag har laggt upp alla mina drag jag använder när jag ska fånga en regnbåge.

Tänkte höra om vilken ni tror är bäst. Ingen har hitills funkat för mig, dåliga drag? Har ni något tips på andra drag? Eller hur jag ska fiska mina drag?

Sen undrar jag vad som är bäst att meta med (powerbait ej tillåtet!).
    Jag kör iaf kastkula men ska man bottenmeta eller köra vanligt.
    Vilken krok ska jag köra med, den stora eller den lilla? (se bild)

Tacksam för alla tips och hjälp!

jag hade fiskat med ettan gillar färgerna på den och spinnare brukar funka bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av gladfisk Visa inlägg
      jag hade fiskat med ettan gillar färgerna på den och spinnare brukar funka bra.
      Okej, jag har fiskat mest med 1:an och 2:an.

Det är också dem jag tror på men inte ens ett hugg

Kanske varit lite för varmt i vattnet för att regnbågarna velat hugga... Eller så är dem för stora (7g)

Kommentera

1,3,5,9,12,13 hade jag använt om jag hade fiskat

Kommentera

4,5,6 är säkra kort! Har aldrig gått hem utan fisk med något av de tre i lådan. Ett tips för lite större är att använda någon av de större, med fördel nr 14. Fiska djupt och långsamt. Ev att du blyar ner rapala voblern (nr 5) och fiskar den längs botten. God fiskelycka!
          sigpic

Kommentera

Jag vet inte var du brukar fiska men jag antar att
            Fyrväpplingen www.fyrvapplingen.nu
            och Örsjön www.orsjonsfiske.se
            är de platser som är aktuella.

Om jag får skryta lite så är jag en av dem som tagit flest regnbågar i Fyrväpplingen. Jag har tänkt igenom hur mitt fiske där ska bedrivas bäst och jag har testat en mängd småbeten fram till den dag jag kom lösningen till gåtan fiska eller fånga på spåren. Inget av dem du har på bilden har visat sig vara tillräckligt effektivt för att jag ska fortsätta använda det. I Fyrväpplingen fiskar jag inte, jag fångar fisk! Betena du visar är att fiska med.

September, oktober och fram till de stänger i november är definitvt den bästa fisketiden under båtsäsongen. Kommer du en dag mitt i veckan när de precis släppt ut fisk kan du få hur många som helst på ett par timmar.

Jag har fiskat i såväl Rörsjön och Skysjön. Det är lättare att få fisk i Rörsjön än Skysjön därför att du kan använda Power Bait eller Power Egg där. I Skysjön är det förbjudet. Vill du fiska med fluga, spinnare eller wobbler spelar det ingen roll vilken sjö du väljer, det går bra att fiska i bägge sjöarna. Jag föredrar Skysjön, speciellt på sommaren när vattnet är varmt. Nu i september börjar temperaturen sjunka och då kan man hitta regnbågarna över hela sjön.

Som du kanske vet ror jag mest när jag fiskar regnbåge. Jag ror saaaakta med gliiiiid på varje årtag. I Rörsjön sätter jag 3 kulor Power Egg på en Kamasan metkrok storlek 4 eller 6. Jag sätter dem så att de sitter rakt på kroken så de ser ut som en insekt eller larv. Översta kulan kan komma att gå upp på linan men det gör inget. Den ska absolut inte sitta nere i krokböjen för då fungerar inte försåtet. Då blir det bara en klump som tvinnar linan men inte lockar fisken.

När man drar i linan brukar paketet sakta vicka på sig. Det händer att det roterar också. För regnbågen blir dessa rörelser extra lockande men de tvinnar linan så därför sätter jag ett leke ca 1/2 spölängd upp på linan. Då stör inte leket Power Eggens rörelse men hjälper till att förhindra lintvinning.

I Skysjön får man inte använda Power Egg eller Power Bait utan där sätter jag på en 2" gul eller orange enkeljigg på metkroken. Välj en i storlek 4. Har du 3" jiggar så är det en fördel om du skär flärpen i 3 parallella strimlor. Då hugger de på kroppen och nafsar inte i flärpen.

Vanliga jiggkrokar med blyhuven är i detta fallet värdelösa. Det finns jiggkrokar med flytande huvud. Det är inte så tokigt för speciellt när det är krusigt vatten kan flythuvets lilla bogvåg locka till hugg.

Efter ett missat hugg bör man kolla att jiggkroppen eller Power-Egg-paketet fortfarande sitter rakt på linan och kroken. Det gör alltså inget om du tar linan till hjälp för att få betet rakt. Det viktiga är att det blir just rakt eller möjligen något bananformat men inte mycket för då funkar det inte. Kasta inte ut. Släpp ut efter hand när du ror. Snärten i utkastet får lätt jiggen eller Eggen att hamna i fel läge.

Om du undrar vilken tid på dygnet som är bäst så tycker jag att framåt kvällningen när vinden börjar lägga sig är bäst.

Jag ror då i gränslandet mellan blankvatten och krusat vatten. Ser jag ställen där fisken vakar ofta ror jag dit och försöker hålla mig inom det området. Fiskar som hoppar och far fram likt delfiner är inget att bry sig i annat än att tacka för underhållningen. Dessa fiskar just då inte intresserade av mat, de vill bli av med parasiter och irriterande skit på gälarna. Men vakna fiskare håller koll på vad andra gör så efter ett tag brukar jag få sällskap. Fast de fiskar ju på sitt sätt och de trivs väl med det. Själv gör jag på mitt sätt och får fisk och det trivs jag med.

Har du inte chartreuse eller orange Power Egg med glitter i eller lämpliga jiggar typ Berkley Power Grub 2" så tror jag att sånt går att få tag på hos M-Å fiske. Det går ibland att köpa vanlig Power Bait vid Fyrväpplingen men det är dyrare där. Sen vet jag att många i hemlighet använder Powerbait även i Skysjön. Jag vet det för jag har hittat rester i båtarna.

Hittar du inte de rätta jiggarna köp vanliga och låt dem ligga tillsammans med Power Eggen eller gnid in lite av PowerBait smeten i jiggkroppens refflor. Men kom ihåg att det är fusk att dopa betena på det viset i Skysjön.

Örsjön har jag inte varit i men Power Bait och Power Egg är förbjudet där, så där skulle jag använda samma teknik som i Skysjön.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

BeBest: Tack för ett väldigt utförligt svar!
              Det blir oftast fiske i örsjön, men även i fyrväpplingen.

Eftersom jag är rätt ny på fiske så måste jag fråga lite om det du skrivit i ditt inlägg
              1.Power Bait det har jag faktiskt (färg grön/gul) bra färg?.
              2.Power Egg = Är det kulorna på burk?
              3.Kamasan krok = Någon speciell krok antar jag?

Och jag fiskar bara med kastspö om det kanske vore bra att veta!

Ska åka och fiska nästa vecka och måste då testa dina metoder så gott jag kan! Först måste jag förbi berras och inhandla lite prylar bara.

Tack för alla tips/svar jag hitills fått

Kommentera

Power Egg är de som ser ut som halsband på burk. Färgerna Chartreuse och Orange, bägge med glitter i tycker jag är bäst. Jag har även prövat en rosaröd färg utan glitter. Den fungerar den också men jag tycker de två förstnämnda är bättre.

Kroken jag använder när jag ror med jiggen på släp är en Kamasan B 983 storlek 4 helst. Jag har även använt en klumpigare sort från Owner. Kroken ser stark ut men är inte bra nog. Den fäster inte fisken lika lätt som den lätta Kamasankroken gör. Jag låter spöet ligga på båtbottnen och greppar linan ovanför nedersta spöringen. Sen håller jag i linan när jag ror. Det ger fingertoppskänsla till vad som händer i andra änden av linan samtidigt som jiggkroppen får varierad fart och rörelse vid varje årtag. Vill jag fiska jiggen djup sätter jag ett ärtstort sänke vid leket, för mittemellan ett pepparkornstort och ytligt får leket räcka.

Om du inte vill eller har möjlighet att ro, så testa följande. Använd en krok med extra hullingar på skaftet. Kroktypen brukar kallas Beak eller flundrekrok. På den borde jiggkroppen sitta säkert. Ca gör sedan en liten tafs av vanlig nylon, den ska vara mjuk och smidig och det räcker väl om den klarar 5kg dragstyrka. Knyt den i kroken och i andra änden sätter du leket. När du knyter leket till linan så lämna en bit av tampen på linan. I den fäster du kastvikten. Det behövs inte så mycket men antagligen mer än vad som jag använder när jag ror. Förmodligen skulle även en traditionell jiggkrok med huvud fungera men jag är av någon anledning mera skeptisk till den varianten.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
                  Power Egg är de som ser ut som halsband på burk. Färgerna Chartreuse och Orange, bägge med glitter i tycker jag är bäst. Jag har även prövat en rosaröd färg utan glitter. Den fungerar den också men jag tycker de två förstnämnda är bättre.

Kroken jag använder när jag ror med jiggen på släp är en Kamasan B 983 storlek 4 helst. Jag har även använt en klumpigare sort från Owner. Kroken ser stark ut men är inte bra nog. Den fäster inte fisken lika lätt som den lätta Kamasankroken gör. Jag låter spöet ligga på båtbottnen och greppar linan ovanför nedersta spöringen. Sen håller jag i linan när jag ror. Det ger fingertoppskänsla till vad som händer i andra änden av linan samtidigt som jiggkroppen får varierad fart och rörelse vid varje årtag. Vill jag fiska jiggen djup sätter jag ett ärtstort sänke vid leket, för mittemellan ett pepparkornstort och ytligt får leket räcka.

Om du inte vill eller har möjlighet att ro, så testa följande. Använd en krok med extra hullingar på skaftet. Kroktypen brukar kallas Beak eller flundrekrok. På den borde jiggkroppen sitta säkert. Ca gör sedan en liten tafs av vanlig nylon, den ska vara mjuk och smidig och det räcker väl om den klarar 5kg dragstyrka. Knyt den i kroken och i andra änden sätter du leket. När du knyter leket till linan så lämna en bit av tampen på linan. I den fäster du kastvikten. Det behövs inte så mycket men antagligen mer än vad som jag använder när jag ror. Förmodligen skulle även en traditionell jiggkrok med huvud fungera men jag är av någon anledning mera skeptisk till den varianten.
                  Okej tack för jättefina tips!
                  Nu måste jag sticka till fiskeaffären och sen nästa vecka blir det regnbågar för hela slanten

Kommentera

När du ändå åker till Berras och handlar, fråga personalen dom borde kunna ge dig tips!
                    bebest gav dig nog svar på tal.
                    att meta med räka brukar vara det bästa sättet att lura små bengbågar.
                    skitfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 376 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art