Idre nästa! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Idre nästa!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Idre nästa!

Nu bär det av till Idre på några dagars fiske. Bäckmete och lite (pr)övningar med flugspöet står på programmet. Återkommer till helgen med rapport.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

skitfiske på dej i idre, själv drar man till kirkenes trakterna i morgon bitti..

Kommentera

Det är naturskönt och trevligt där uppe samt vederkvickande för själen i björnens och hjortronens rike. Med tillönskan om behagliga strapatser.

Kommentera

Tackar!
        Jag tror det är lite för tidigt för hjortronen än ... och björnarna, ja de får gärna hålla sig på avstånd.
        Vädret såg ut att kunna bli hyggligt. Vattenföringen är god och temperaturen måttligt varm. De yttre förutsättningarna känns rätt frågan är väl om fisken gillar läget när jag kommer med i bilden.

Jag börjar med ett stopp i Avesta. Jag måste ju vara med och se på när Rospiggarna krossar Masarnas dröm om att komma till slutspel i speedway! Rospiggarna har alltid vunnit när jag viftat med den flaggan jag tar med i dag!

Skit fiske på er! Även ni masar!

Kommentera

Då måste du bara stanna i Hedemora och äta på Lappens Grill sväng in mot stan i rondellen vid Hans Persson Bil sväng höger vid ok då ser du korvmojjen bakom Hemköp jag lovar att du inte är hungrig efter en mosbricka

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
            Nu bär det av till Idre på några dagars fiske. Bäckmete och lite (pr)övningar med flugspöet står på programmet. Återkommer till helgen med rapport.
            Hmm, BeBest och flugspö?!? Det vill vi höra mera om

Ha det riktigt skönt nu, själv så har jag ägnat hela sommaren åt skärgården

/D

Kommentera

Skitfiske på dig , själv drar vi till Dammån & Gimån i en dryg vecka , avfärd Fredag
              Fear no fish

Kommentera

Kul. Många fiskare längs Storån häromdagen, såg jag när jag av en slump passerade där. Dina dagboksanteckningar (eller vad man nu ska kalla dem) som ligger här på forumet avslöjar dock att du bedriver ditt fiske vid andra vattendrag.
                Skitfiske!

Kommentera

tyvärr så sket sig ju starten på resan med att Masarna krossade piggarna med 58-38 men jag får hoppas att fortsättningen blev bättre

Kommentera

Det sket sig! Det är den korta sammanfattningen av den här expeditionen.

Men vi tar det från början. Jag hade hunnit upp till Masarnas bilparkering när jag upptäcker att väskan med de viktiga fisketillbehören, kartor, flöten, leken, sänken, krokar, spinnare och inte minst 4 fulla flugaskar inte kommit med. Nåja, metspöet var tacklat och redo och ett par cirkelkrokar fanns i midjeväskan så helt strandsatt var jag inte. Ett halvdussin aktuella flugor hade jag ändå tänkt köpa av Peter så det gjorde heller inte så mycket.

Speedwayen sket sig! Min favoritförare Jonas Davidsson var helt ur slag och gjorde sin sämsta insats sen tidigaste juniortiden. De poängen han missade var ungefär de som Masarna vann med. Travis McGowan gjorde också en tam insats. Hade dessa förare visat sina bästa sidor hade det idag varit extra mollstämda fioler i Dalom. Nu är det Roslagsvalsen som klingar sorgeligt. Det är bara lyfta på hatten och gratulera Masarna till en seger de verkligen behövde.

Så fortsattes resan uppåt. Kom fram vid 1-tiden och skramlade bort på en dammig, gropig och stenig väg till en rastkoja vid norra änden av Burusjön. Ofta är den tom men inte den här gången. Jag sov 2,5 timar i bilen sen var det inte mer att göra åt den saken.
                    Fikade upp vad som fanns kvar av matsäcken och rullade iväg mot Idre och upp efter Storån samt vidare mot Sörvattnet. Grussträckan var som gjord för skiffle!
                    Vid Grundagan stannade jag en stund och plockade fram flugspöet. Mycket riktigt satt en misshandlad kläckare på tafsen. Kroppen påminde om en harörenymf och flytkraften skulle levereras av en frigolitkula fäst med nylonstrumpa.
                    Jag såg att det gick fisk intill bäckkanten och några gav bättre vak än andra så jag testade om det gick att meta med kläckaren. Den sjönk sakta men säkert. Det hade jag inte väntat mig. Elritsorna gillade den men ingen öring tyckte den var intressant.
                    Myggorna började bli väl påträngande så jag packade ihop och for tvättbrädan ner mot Idre igen. Betraktade forsarna i Österdalälven en stund. Jag har fått såväl harr som öring där men abborrarna är flest till antal.
                    När jag ledsnat på forsarna for jag upp mot Flötningen men vek snart av till Gäddhån. Det var där jag såg Börje Thull för första gången. Bron var borta men träden den varit fäst vid fanns kvar, likaså vajrarna, för att nu inte tala om skogsvägens lika skakiga skick.
                    Efter denna minnestripp återvände jag till Idre och inväntade affärernas öppnande.
                    Dagens första kund hos Peter blev jag och han fick uppdraget att plocka ihop 12 bra flugor och lägga dem i en ask. Jag vet inte om jag kan identifiera dem rätt. Det är inte helt enkelt med färgerna för en som är röd-grön färgblind.
                    Som jag uppfattade det är storleken 12 på samtliga.

Dagsländor
                    2 Bäcksländor med svart/mörktgrå kropp och grizzly hackel. Den mörkgrå och vitaktiga vingen liggande med den mjuka spetsen framåt och fanstrålarna förda upp mot fjäderns topp så som Lennart Bergkvist visar i sin beskrivning av vilande bäckslända. Vingen är praktiskt taget svart grå på den ena och något mera ljus på den andra. Grizzlyfärgat hackel.
                    1 Stor strömslända så som Lennart Bergqvist visar den.

Nymfer:
                    1 guldhuvat, guldribbat naturfärgat haröra med tydlig ribbing.
                    1 mörkgrått och mera spretigt guldribbat haröra.
                    1 mörkgrå nymf med kraftig thorax och rak tunn kropp utan stjärtspröt. (CDC-kläckare?)

Nattsländor
                    1 Supertolvan (Peter är upphovsman till det mönstret.)
                    http://www.vildmarksliv.nu/2007.html Sök på Veckorapporter.
                    1 Europea-12
                    1 Grå Streaking Caddis med kraftigt huvud/thorax men ganska gles vinge
                    1 Mörkgråbrun Streaking Caddis med brunorange kropp och något mindre huvud/thorax. Vingen kort och gles når knappt fram till kroppens slut.

Superpuppor
                    1 gulgrön bak och mörkgrön fram. Tunn kropp.
                    1 något mindre med 2/5 ljusare grått bak och 3/5 mörkt grått fram.

Jag hoppas kunna visa bilder på dessa men lovar inget.

Så for jag vidare. Jag hade ett specialuppdrag att utföra. På en plats jag aldrig varit på, fanns en kvarglömd hatt att leta rätt på. Vandringen dit var inte helt lätt men jag kämpade mig svettdrypande fram till stället. Jag hittade inte hatten. Gräset på platsen var nedtrampat och det fanns fotspår i mossan så kanske någon bättre orienterad än jag tagit stigen dit. Det fanns nämligen en enklare promenadväg för dem som inte ville vada i myrarnas dy, halka på slipprig mossa eller snubbla över fallna träd. Missbelåten och utschasad tog jag stigen tillbaka och kom fram ungefär där jag ställt bilen. Jag måste skylla på att jag sovit för lite och inte hade ögonen öppna, eftersom jag missade den.

Men det fanns värre saker att vara misslynt över än att resultatlöst utsätta sig för riskabla strapatser. Vägarna närmast mina fiskeplatser är som framgått inte att jämföra med vanliga grusvägar. De här är gropigare och stenigare och gjorda för timmertransporter. En SAAB brukar normalt klara dem galant och det trodde jag om min nuvarande kärra också även om hon nu var en som ville skramla mer än tidigare bilar jag haft. När jag nu ser min gröna pärla på lite håll upptäcker jag att något hänger under karossen och det är inte avgasröret eller en kvist. Det är ett stag till bakaxeln som lossnat och där fanns förklaringen till allt skrammel.

Det brustna staget förefaller vara ett allvarligt fel som måste åtgärdas snarast så fiskeresan avbröts. Efter en timmes paus med sömn i bilen återkom jag till Katrineholm vid pass 22.30 i går. I hastgheter under 60km/t skrapar staget i asfalten men annars märks ingen skillnad i bilens beteende på väg. Fast jag tror inte Bilprovningen eller trafikpolisen skulle gilla att bilen körs i detta skick.

Om jag hinner få min pärla fixad innan sista augusti blir det en ny resa om plånboken efter bilreparationen så tillåter. Och ut på alla timmervägar ska vi! Så det så! Och blir det inte i år, så blir det nästa!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 314 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art