Torsk-fiske i öresund - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torsk-fiske i öresund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Torsk-fiske i öresund

Polarn har nyss skaffat nåt och vi tänkte bege oss ut och fiska torsk i södra öresund. båten, en 115 hk, ligger förtöjd söder om malmö. har några frågor jag gärna skulle vilja ha besvarade:

behöver vi åka ända till öresundsbron för att dra upp fisk eller finns det "hotspots" längre söderut?
    hur tunga pilkar behövs?
    hur ser det ut med jiggar, är de över lag bättre / sämre än pilkar? hur tunga behöver jggarna vara, och behöver man agna dem med en trekrok för att kroka fisken bättre?
    hur ser det ut med makrill, sill osv, när var och hur fiskas detta?

Tack /

perchamn
    Skitfiske på er/ Perchman

På kvällar kan det va bra fiske på grunt vatten iofs även på dagen men föredrar kvällar. Jiggar 40-60gr fungerar bra. Svarta är min favorit men prova annars röd eller gul svart/gul fungerar ocskå finnt.
    Till grundvatten fisket fungerar ocskå 60gr wiggler bra silver koppar eller "krabb färg".
    Vid lite djupare fiske om du fsikar med flätlina fiskar jag oftatst så lätt det går 100-125gr.. 100gr wiggler eller 125gr halbäckare fungerar bäst för mig..
    Utruntning amb 6500 alt callcuta 400 0,20-0,25 flätlina
    Spö något lätt havsfiske spö. Själv köra jag fenwick eagel gt triggerstick finnt till jerk med för övrigt. Alt Ugly stik tiger (trollingspö)
    Senast ändrad av Havsfiskenytt.Patrik; 2007-06-08, 09:01.

Kommentera

jigga e grymt efftektivt. var ute en sväng på grudvatten häromdan inte i malö utan längre upp mot helsingborg. fick runt 45 torsk på 2 man. all fisk var mella 2-9,3 kilo. så granna matfiskar och roliga fighter på lätt utrustning

Kommentera

Ursprungligen postat av oringen Visa inlägg
        Själv köra jag fenwick eagel gt triggerstick
        Det är klart ett grymt spö, det absolut bästa jag har haft. tills mitt sprack....
        Du borde vara rädd om det om du gillar det då de inte längre tillverkas och som sagt så är det sjukt bra känsla i spöt speciellt till pillemetet

Kommentera

Lyfter tråden och lägger in lite egna frågor.

Är det någon som vet hur torskfisket är i södra delen av öresund för tillfället (från falsterbonäset till barsebäck)? Hur är fisket på grundvattnet? Är det bulefiske som gäller nu, har de samlat sig? Är inte så intresserad av bulefisket så jag hoppas på att det funkar med annat fiske även om det är dags för bulefiske, jag menar alla torskar samlas väl inte?
          KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av lex Visa inlägg
            Lyfter tråden och lägger in lite egna frågor.

Är det någon som vet hur torskfisket är i södra delen av öresund för tillfället (från falsterbonäset till barsebäck)? Hur är fisket på grundvattnet? Är det bulefiske som gäller nu, har de samlat sig? Är inte så intresserad av bulefisket så jag hoppas på att det funkar med annat fiske även om det är dags för bulefiske, jag menar alla torskar samlas väl inte?
            Alla torskar samlar sig inte, det finns lite spridd fisk också men i tämligen små mängder.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 274 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art