Hur man har ihjäl en fisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur man har ihjäl en fisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur man har ihjäl en fisk?

Jag som nybörjare undrar hur man har ihjäl en fin fisk som man hade tänkt att tilllaga på bästa sätt utan att man plågar den osv. Såg en film på forumet som gjorde många läsare upprörda hur dom hade ihjäl en fisk. Är det en rejäl smäll på huvudet? lägger man ett kirurgsnitt på nått speciellt ställe? eller låter man den bara va?

mvh

nybörjaren

När jag var i ca. 8-10 års åldern tog jag en en fet pinne o banka på nacken, ett hårt slag. Men släpp hellre tebax fisken.

Kommentera

Man slår den hårt och bestämt med ett tung föremål (exempelvis en sk. Priest)
      över ögonen. Då krossar man skallbenet på den och centrala nervsystemet slås ut.

Kommentera

Har läst någonstans att för att avliva ett djur så ska huvudet avlägsnas ifrån kroppen.

Men mindre fiskar kan man väl bryta nacken på och de större "bonkar" man väl på ovansidan av huvudet mittemellan ögonen.

Och ang. bilden i forumet så är väl det bättre att man klappar till fisken nån gång för mycket än för lite. Så de rabiata kommentarerna bör man väl lägga i samma låda som katten skiter.
        Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
          Och ang. bilden i forumet så är väl det bättre att man klappar till fisken nån gång för mycket än för lite. Så de rabiata kommentarerna bör man väl lägga i samma låda som katten skiter.
          Braaaa sagt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
            Har läst någonstans att för att avliva ett djur så ska huvudet avlägsnas ifrån kroppen.

Men mindre fiskar kan man väl bryta nacken på och de större "bonkar" man väl på ovansidan av huvudet mittemellan ögonen.

Vilken bild?

Och nej, man ska nog INTE behöva separera huvud från kropp för att avliva ett djur :P

Kommentera

Bilden Sg...hm..det är bildligt talat! :-p

Det kan vara knepigt att ha ihjäl en stor fisk kvickt, men med en så'n här går det fin fint: http://www.tradgards.com/db/BildArkiv/news_ms270c.gif
              /Richard

Kommentera

Hej!

Abborre och horngädda bryter du enkelt nacken på.

Torsk har ett litet "snitt" uppe på huvudet, där kan man ta en stor kniv och trycka ner snabbt...dör omedelbart.

Sen brukar jag nog inte äta så mycket annan fisk, kanske en och en annan plattfisk och där slår jag något hårt i huvudet på dem.

Stora gäddor som folk tagit dör på ser man titt som tätt och hur de löser detta utan att plåga dem vet jag inte. Måste vara en rejäl påk för att få död på dem med ett slag. Bättre att släppa tilbaka dem.

Det sämsta du kan göra är att låta den självdö, blir riktigt förbannad när jag ser detta!

Ha det!

Kommentera

Ursprungligen postat av teambohr Visa inlägg
                  Bilden Sg...hm..det är bildligt talat! :-p

Det kan vara knepigt att ha ihjäl en stor fisk kvickt, men med en så'n här går det fin fint: http://www.tradgards.com/db/BildArkiv/news_ms270c.gif

Hehe, en sån ska jag börja ha med mig på fisketurerna
                  http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

det bästa sättet enligt många är att skära av huvudpulsådern på fisken då den avblodas samtidigt också, det vet jag att dom gör på laxfiskar iallafall, sen vet jag inte om det är det mest skonsammaste, borde vara att slå dom med en priest i huvudet
                    http://www.screamers.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 373 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art