Båtmotorskydd? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtmotorskydd?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båtmotorskydd?

Tjena! nu var det länge sen jag läste det här, men iaf, förra sommaren fanns det en tråd om båtstölder, och några på forumet rekomenderade att man skulle köpa en PVC påse på biltema, och sedan ta hem motorkåpan när motorn inte används, och istället använda sig av motorskyddet att dra över istället för kåpan! nu blev det krångligt skrivet, men ni kanske hajjar?

En båtmotor är ju jäkligt svår att sälja utan kåpan för tjyvjäklarna!

Min riktiga fråga är: gör det nåt att PVC påsen från biltema inte är lika tät som kåpan? läcker det in fukt i motorn på nåt vis? blir det nån skillnad på motorn?

MVH/Freddan.

Jag såg på Båtmässan i Älvsjö att en firma hade ett enkom mjukt skydd för det ändamålet i orange färg med text på att det saknades vitala delar på motorn, lär funka bra som avskräckning speciellt om det ligger andra båtar med kompletta snurror bredvid
    Skyddet såg ut att vara i PVC med vaddering på insidan så det lär nog hålla tillräckligt tätt och fukten stoppas inte av kåpan utan den håller endast regnet ute så är Ditt skydd bara regntätt så bör det funka som avskräckare.

Hittade inte web adressen till firman men kolla på Allt för sjöns hemsida under utställare så hittar Du dem nog!

Kommentera

Tack så jättemycket Rospiggen:-)

Kommentera

undrar vad en ny kåpa kostar att köpa? kanske ska man ta och måla kåpan rosa eller något och ha med det i beräkningen att ska man sälja motorn får man dra av på priset eller köpa en ny kåpa.. borde inte kosta mer en ett par laxar tycker jag och det kan det ju vara värt om motorn ändå kostar 90 papp... Förjävligt att man ska behöva fundera på sådant överhuvudtaget.......

Kommentera

Har för mig att en ny kåpa till en stor utombordare är orimligt dyr. I varje fall över tiotusen. sen får man köpa till dekalerna. som inte heller har en prissättning som är förankrad i verkligheten.
          Med en schysst Bonk, kan man slå världen med häpnad.

Kommentera

Ursprungligen postat av christer Visa inlägg
            undrar vad en ny kåpa kostar att köpa? kanske ska man ta och måla kåpan rosa eller något och ha med det i beräkningen att ska man sälja motorn får man dra av på priset eller köpa en ny kåpa.. borde inte kosta mer en ett par laxar tycker jag och det kan det ju vara värt om motorn ändå kostar 90 papp... Förjävligt att man ska behöva fundera på sådant överhuvudtaget.......
            Ok, fast jag gör nog hellre så att jag köper ett överdrag på biltema o tar med kåpan hem efter varje fisketur, blir nog enklast o klart billigast att göra.

Men smaken är som ba...

Kommentera

man kan ju köpa ett chip som man sätter på motorn "gömd" så man kan spåra motorn via GPS oxå. vet dock inte va detta kostar, men en nyare motor e ju värd det...

Kommentera

¨bästa tipset är att koppla landström till riggen så får dem så de tiger.. går åt ett par 100 offeranoder under en sesång men det är det värt.. :-)

Kommentera

Smartmark är väl inte fel. Tror att det drar ner stöldbenägenheten en hel del. Tror dessutom inte att det kostar mer än någon tusenlapp.

Sen så finns det ju nya stöldskyddet till Suzuki, innehåller smartmark för både båt och motor, samt gps och startspärr för motorn. Drar ner försäkringen med upp till 40% om jag inte missminner mig.

(Smartmark sprutar in fullt med microchips i motorn (under kåpan) som bara kan ses med ultraviolett (tror jag det var), sen är det en stor dekal på kåpan, samt att kåpa, motorblock, rigg mm är ordentligt stöldmärkta.)

Sen är det väl bara att erkänna att det skjuts för lite i det här landet

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67 Visa inlägg
                    Smartmark är väl inte fel. Tror att det drar ner stöldbenägenheten en hel del. Tror dessutom inte att det kostar mer än någon tusenlapp.

Sen så finns det ju nya stöldskyddet till Suzuki, innehåller smartmark för både båt och motor, samt gps och startspärr för motorn. Drar ner försäkringen med upp till 40% om jag inte missminner mig.

(Smartmark sprutar in fullt med microchips i motorn (under kåpan) som bara kan ses med ultraviolett (tror jag det var), sen är det en stor dekal på kåpan, samt att kåpa, motorblock, rigg mm är ordentligt stöldmärkta.)

Sen är det väl bara att erkänna att det skjuts för lite i det här landet

/D
                    Det är möjligen inte Securmark Du menar, låter iaf så på beskrivningen?!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 369 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art