mini kota elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

mini kota elmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• mini kota elmotor

hej, tänkte köpa en elmotor till min ryds 390 som väger 87 kg. Vad jag har läst så skall man satsa på mini kota enduru men jag undrar om det räcker med en i strl 30. Båten väger som sagt 87kg och vi kommer vara 2 alt 3 i båten... tänkte ha 2 batterier med mig och den kommer vara en ensam motor i båten och kommer användas till mete, transport och lite flötestrolling i lödde, kanske kommer prova på lite vertical jigging. så räcker strl 30 för del skiljer ändå 1000 spänn upp till nästa storlek.

Vad jag har fattat så följer inte batteri och laddare med heller så länka gärna till något prisvärt, inte det bästa kanske för det kommer inte användas jättemkt. Behöver man något annat än detta så hojta gärna till.

tack på förhand

Hänger på i denna tråd.
    Funderar på en steglös elmotor. Är de värda sitt högre pris?

Kommentera

För den båtvikten räcker mod 30 bra (körde en sån på en Buser RS a ca350kg) så det funkar fint, köp täta batterier så minskar Du risken för läckage och gärna med bärhandtag själv föredrar jag Exide batterier och dem bör vara minst 75Ah styck, laddare bör Du välja en Ctek lilla modellen räcker finns på Classse i sjön batterierna köper Du hos någon bilbutik.
      Byt kopplingarna på kablarna mot dem snabbkopplingar som rekkomenderas i en liknande tråd 98 kr hos Classe.

Kommentera

Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
        hej, tänkte köpa en elmotor till min ryds 390 som väger 87 kg. Vad jag har läst så skall man satsa på mini kota enduru men jag undrar om det räcker med en i strl 30. Båten väger som sagt 87kg och vi kommer vara 2 alt 3 i båten... tänkte ha 2 batterier med mig och den kommer vara en ensam motor i båten och kommer användas till mete, transport och lite flötestrolling i lödde, kanske kommer prova på lite vertical jigging. så räcker strl 30 för del skiljer ändå 1000 spänn upp till nästa storlek.

Vad jag har fattat så följer inte batteri och laddare med heller så länka gärna till något prisvärt, inte det bästa kanske för det kommer inte användas jättemkt. Behöver man något annat än detta så hojta gärna till.

tack på förhand
        Jag har kollat runt en hel del, den billigaste 36:an hittade jag på http://www.navpool.se

Köpte en därifrån, det tog två dagar och har fungerat problemfritt.

// Ivman

Kommentera

okej tack för svaren, tänkte på en sak... om man köper en större motor räcker batteriet längre då eller är det tvärt om?

Kommentera

Köp stort på en gång (36:a)!!
            Har inte järnkoll på lödde, men är det inte generellt sett strömt där. Dessutom nämner du att ni är upp till tre pers. båten.
            Skillnaden i pengar, motorerna emellan kan man lätt ta, då motorn hänger med i MÅNGA år! Det blir dyrare att byta upp dig sen!

Kommentera

okej tack för svaren, tänkte på en sak... om man köper en större motor räcker batteriet längre då eller är det tvärt om?
              Är ingen expert på detta! Men som jag har fattat detta så med en större motor kan du köra på ett lägre steg och ha typ samma hastighet som den mindre motorn. Med en sådan körning drar den större mindre ström (frågan är om man kommer att köra så???)

Om man kör med "gasen i botten" förjämnan så drar den mindre motor mindre ström, men går då lite långsammare.

Har fått förklarat för mig att om syfter är att flötes trolla eller trolla, och du kommer att ha en hastighet mellan 0,2 -2,0 knop. Så kommer strömmen hålla betydligt längre med en större motor.

Vad vet jag???

// Ivman

Kommentera

flötestrolling i lödde,
                Du vet om att det inte är tillåtet?

Kommentera

jo jag ringde till den lokala bilhandlaren för att höra vad han hade för bilbatteri men han trodde att det inte var ett vanligt bilbatteri man skulle använda.... så frågan är om det är ett vanligt bilbatteri man skall använda eller är det någon form av fritidsbatteri. Länka gärna till ett sådannt batteri... /tack på förhand!

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
                    Du vet om att det inte är tillåtet?
                    nä de visste jag inte, har aldrig gjort de , bara antog menmen den kommer iaf användas till flötestrolling i andra vatten då...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 318 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art