Abborrarna i Kalmarsund/Malmö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborrarna i Kalmarsund/Malmö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborrarna i Kalmarsund/Malmö?

Hej alla! Jag har funderat mycket på abborrarna vi fiskar i Kalmarsund och Malmö och undrar om dessa abborrar skiljer sig från de vi hittar i våra insjöar. Finns det någon forskning som stödjer att de skulle vara en annan art? Det är välkänt bland sportfiskare att kustnära abborrar ofta är större än insjöabborrar. Enligt flera rapporter kan abborrar i Kalmarsund och Malmö nå vikter på över 2 kg, medan insjöabborrar sällan överstiger 1,5 kg. Slutligen, varför delar inte fisketävlingar upp tävlingarna i klasser baserade på var abborrarna kommer ifrån? Petar jag upp en 48 centimetare i Kalmarsund så är den jämförbar med en 40 från insjö..

Sveriges genom tidernas största abborre kommer från en insjö, Hällers myr. Och i Holland men även Spanien fångas det 3 kgs borrar regelbundet i sötvatten. Så går nog inte säga att de blir mindre i sjöar även om abborrana i Kalmar och Malmö kanal har extremt fin snittstorlek. Finns säkert genetiska skillnader men allt är det samma art. Är nog lika mycket även att det är gott om mat och mildare klimat. Här i skärgården kring Stockholm där jag mest håller till är det väldigt svårt att ens få en kilos abborre på många platser. Betydligt enklare i många insjöar.

Angående tävlingar så sker väl de flesta på en plats, men finns ju några som sker över hela landet. Men är ju upp till var och en om man vill vara med eller inte. Som tillägg tävlar man ju på längd och inte vikt och abborrarna i Norrland är ju ofta långa, den längsta abborren i Svergie som jag känner till är fångad av Emanuel Swärd på 61,5 cm från en insjö i Norrbotten. Jag tror man har större chans att vinna i någon insjö faktiskt. Har kört kalmar några gånger och de flesta abborrar är inte speciellt långa, men får du en lång är den däremot ofta rejält tung.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
    64 svar
    15 181 visningar
    1 gilla
    Senaste inlägg .art
    av .art