AMB c3 5501 Strular - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

AMB c3 5501 Strular

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• AMB c3 5501 Strular

Har använt min Ambassadeur c3 5501 i 1.5 År för jerkfiske.
    Och nu har den börjat knasa.

Ifall jag tar tag i linan och gör ett ryck (Slirbromsen hårt åtställd) så börjar veven och spolen rotera och spruta ut lina. Även fast jag EJ frikopplat rullen.
    Detta händer titt som tätt och är väldigt jobbigt när man jerkar.

Och nu undrar jag naturligtvis hur man skall åtgärda detta problem.

Det låter som inte kopplingen greppar in riktigt i spolen. Eller så kanske spolens kopplingsgrepp är skadade? Har du kikat på detta?
    Kika och jämför med sprängskissen så inget är trasigt. Du finner sprängskisser på abugarcia.com.
    Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Du kan prova att göra rent IAR lagret om du inte har spärrhake, om du har spärrhake så kolla så att den greppar riktigt i kuggarna eller vad man skall kalla det.
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

wreckbender, vart sitter IAR-Lagret ungefär? Och hur ser det ut.

Kommentera

Det sitter där vevaxeln går in. Man får lossa veven och de skruvar som håller kåpan så kommer man åt det. Ser ut som ett vanligt lager ungefär fast bredare och inga kulor, liknar klaffar.
          Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Det sitter i gaveln innanför veven, men det sitter fast där så du måste lossa veven och skruva loss gaveln. Tittar du ner i hålet på gaveln där vevaxeln går så ser du det. Tvätta med bensin och olja in det igen så funkar backspärren nog.
            Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Om det är trasigt är det bara att beställa ett nytt från ABU. Det är inte speciellt dyrt.
              Bättre en gös i näven än torsk i Tallinn!

Kommentera

Lundgrens tror jag har IAR-lager och de blir nog billigare eftesom Abu lägger på ~50kr postförskott.

Kommentera

om du ska byta IAR själv så var MYCKET försiktig. det är väldigt lätt att skeva till gavelinfästningen, om IAR-lagret sitter fast. om det är rost i det så är det ganska troligt att det sitter som berget. skevar du till gaveln så får du förmodligen köpa en ny gavel. mitt tips är aqtt lämna in den till din lokala redskapshandlare och få det gjort där.
                  achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                  \m/

Kommentera

Jag pastear in ett gammalt svar:

"Du har upplevt ett klassiskt IARtrassel som med stor säkerhet beror på att smörjmedlet i IARlagret förlorat sina egenskaper.

Tag loss gaveln och bada hela yttergaveln i fotogen, tändvätska eller diesel. Den skall doppas flera gånger som varvas med att frinavbussningen petas in i IAR lagret där den snurras åt rätt håll.
                    När Du inte orkar bada den längre lägger Du den på en tidning där den får droppa av.

Smörj sedan IAR lagret (efter det att all tvättolja droppat ur) med ett högkvalitativt vattenavvisande fett (Rocket Oil Liquid grease är bäst, Cal's 2-speed Reel grease är näst bäst) , eller med motorolja av lite tjockare kvalitet (15W-40). Motorolja är utmärkt så länge Du inte översmörjer lagret så alltihopa dryper av olja. Sen är lagret i skick igen.

Jag brukar komplettera IAR'en med en extra spärrhake, ABU kallar den dual stopper, som går in om IAR lagret skulle släppa. Installationen är inte svår för den som nitat någon gång i sitt liv.
                    De som huvudlöst argumenterar för att det är onödigt har aldrig råkat ut för IAR släpp när en stor öring smäller på och man står där med ett skatbo i näven och 7kg ilska i änden av linan... Lite slöjd är bättre för humöret."

I höstas var det någon som postade en länk till en finsk sida där det utförligt beskrevs hur man monterade in en spärrhake. Jag hittar inte den posten, är det någon som vet vilken sida det var?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 289 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art