Tankar kring hastigheter på betet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tankar kring hastigheter på betet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tankar kring hastigheter på betet

Det skrivs och pratas ganska ofta om hur många centimeter lina som tas in per vevat varv på rullar och det må väl kanske vara intressant och relevant beroende på fisketeknik.

Om man nu bortser från alla tänkbara tekniker och bara fokuserar på rent spinnfiske av låt säga ett swimbait eller en wobbler för gädda. Betet kastas ut och vevas hem med några spinnstopp på vägen och man höftar och tror sig veta vad fisken vill ha för hastighet... mer än så är ju svårt att göra. Oavsett om rullen har hög eller låg utväxling så behöver man anpassa sitt vevande efter vad man tror är rätt hastighet för dagen.

När man trollar efter gädda säger många att dom kör från cirka 1 till dryga 2 knop (1 knop = 1 distansminut per timme = 1,852 km/tim = 0,5144 m/s) vilket ju då blir i hastigheter mellan 0,5 och 1m/s ungefär och nu kan man ju börja räkna på hur snabbt (eller långsamt) man behöver veva givet den utväxling och linintag per varv på veven man gör per sekund... nu ändras ju utväxlingen lite beroende på hur långt man har kastat och därmed tömt spolen eller om man är mot slutet av invevningen och då spelar ju såklart även diametern på linan roll... om man ska vara petig...

Har Du jämfört ditt spinnfiske och hastighet på betet med ovan nämnda kända hastigheter för trolling med ditt spinnfiske efter gädda, gös, lax eller någon annan art du fiskar efter så du har koll på vad som i alla fall är i spannet inom 1 till 2 knop?

Hej. kan bara säga att när jag spinnfiskar så fiskar jag betet snabbare än när jag trollar.

Kommentera

Jag är själv ingen trollingfiskare men jag har sett på tuben att många kör ett riggat spö med betet ytligt vid sidan av båten för att okulärt ha kontroll på betesgången i olika farter - kanske det enklaste sättet att avgöra korrekt fart som då borde bli ungefär samma som vid spinnfiske.

Kommentera

Intressant ämne. Likt holden trollar jag aldrig eller fiskar fr båt. Finns det en korrekt fart? Utifrån vad vad vi försöker fånga , ström , vind , djup ,bete- vikt.
        Jag upplever att jag har en fart som jag känner mig bekväm med och orkar hålla under tid. Kan öka på farten rejält ngn gång men det är det lilla. Har inte levererat mer . För att orka och få det naturligt så får man nog byta set till rullar med högre/större intagningshastighet.
        Sen är ju charmen med fisket att du aldrig får en andra serve att utvärdera om det gått bättre på det ena el andra sättet.
        Men att spekulera är väl en av våra bästa grenar.
        Mina tankar utgår från vadande öringfiske.
        Peter b

Kommentera

Vid spinnfiske får man ändå en hint via känslan i spöt hur betet rör sig som inte kan uppnås vid trolling med paravaner, djupriggar och dylikt mellan spö och bete.

Kommentera

Hastigheten på betet avgörs ju även av årstiden. Generellt lägre hastighet vid lägre vattentemperatur när fisken inte är lika snabb.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
              Hastigheten på betet avgörs ju även av årstiden. Generellt lägre hastighet vid lägre vattentemperatur när fisken inte är lika snabb.
              Generellt sett ja, men när det är riktigt segt och kallt och det känns hopplöst kan det ibland löna sig att göra precis tvärtom. Jag har fått både borrar och havsöringar med aggressivt fiskade hårdbeten i nästan nollgradigt vatten så ingen regel utan undantag. Gissningsvis handlar det om att träffa rätt i en kort huggperiod innan fisken ”somnar om” igen.

Kommentera

Holden, bra poäng. Sportfiske är ingen exakt vetenskap.

Sedan kan man ju använda beten som vid låga farter ändå har yviga rörelser. Långt ifrån alla beten imiterar naturlig föda men triggar ändå (eller kanske just därför) till hugg.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Har väl också nämnts tidigare att vi fiskade långsammare förr pga av rullarna. Vi fick ju fisk då med.

Ibland har man blivit förvånad som i somras när jag skulle hem och lät betet gå kvar i vattnet när jag trampade till bilen med kajaken. Låg strax under 4 knop när jag drog ett ”bottennapp” över 20 meter. Fick inte upp den gäddan på abborre spöt men den var stor.

Jag fiskar nog ganska långsamt normalt.

Kommentera

Nu blir det lite wall of text, ha överseende med det =)

Jag har på senare år ändrat min åsikt om detta totalt, detta pga att jag spinnfiskar, trollar och vertikalfiskar efter gädda och har märkt beteenden, främst från vertikalfisket som jag applicerat på trollingen! Samt att jag haft med både trollingspön och vertikalgrejerna samma dag för att se om det stämmer under olika årstider, vilket det gjort fler gånger än inte!

Men som med fiske så när man tror sig vara något på spåren, så får man blankpass på blankpass bara för att få reda på att "nej, du vet ingenting" fair enough, mina 2 cents nedan

jag tror inte farten är det som är avgörande egentligen, det är om dagen är en "idag vill vi förfölja" "idag är vi statiska opportunister" "idag är det en kombination"

I hummusfärgat 10cm siktdjup så märker gäddan en vertikaljigg på 8-10meters avstånd, testat med jiggen precis under givaren och ser den stiga och reagera och ibland göra utfall på det avståndet, även haft abborre som kommit från 12 meter och huggit jigg vid ytan vid båten i rent jäkla coca cola vatten, det syns tydligt på lodet om en fisk märkt av betet eller ej (ifall man aldrig testat själv)

Av den anledningen så har jag minskat djupgående drag och kör nästan bara siluett på trollingfiske med fler paravaner! För du kan inte trolla stillastående iallafall så du är lite utelämnad till förhoppningen att de vill förfölja! 1-2 beten på djuprigg och slå av motorn, då kommer ofta hugget enbart på riggen och enbart när man totalsänkt farten (dvs statisk dag)

Märker man dock att det är jättetrögt eller helt utebliven action på trolling så kan man ha bonanza på vertikalfiske då de är huggvilliga som tusan, men de totalvägrar förfölja ens litegrann

Och ibland så spelar det ingen roll vad man gör

Så det jag tror med sänkt vattentemp är att de statiska opportunist-läget är mer ofta förekommande, och en låååg trollingfart gör att det är värt att simma efter och faktiskt hugga trots det! För det har hänt att man haft kanonfiske i snöigt 0-2 gradigt december i 2-2.2 knop så tror inte riktigt kylan är problemet utan snarare sättet de väljer att jaga i de olika årstiderna (beteende hos bytesfisk, typ av bytesfisk etc oftare förekommande statiskt mindset snarare än förföljande)

Så slutsatsen för att svara på din fråga: Nej jag har inte räknat ut hastigheten när jag vevar, jag börjar oftast med ett snabbare sökbete, är det stendött på det så blir det t.ex viktad miuras för att se om de hugger på droppet! och funkar inte det får man gå på spinnerbait eller irritationsbeten! Och funkar inte det får man bryta ihop och ifrågasätta vad man gör för fel för att förtjäna det här usla fisket

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 017 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art