När borde man planera in höstfiskeveckan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När borde man planera in höstfiskeveckan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• När borde man planera in höstfiskeveckan?

Hej!

Så här ett par veckor efter att semestern är slut börjar det suga ordentligt i fisketarmen igen, så jag har börjat fundera på att göra något vettigt av de där komptimmarna som ligger och skräpar!

Funderar helt enkelt på att ta en vecka ledigt för att fiska någon gång under hösten, men problemet är ju att bestämma sig för när!
    Har inga större preferenser när det gäller att välja mellan gäddan och borren utan kommer högst troligtvis att växla mellan några dagar med riktat borrefiske och några dagar med riktat gäddfiske
    (försöker nu mera hålla mig från att växla under samma dag enligt denna tråd )

Min fundering är då vilken vecka jag borde välja. Vad anser ni vara den optimala veckan för en hårdsatsning på borrefisket, vilken vattentemp hugger gäddan bäst vid, och vilka beten är överlägsna just den veckan ni skulle välja?

Gratis bonuspoäng till den som lyckas övertyga mig till vinnande valet av vecka!

Helt omöjligt att svara på då jag inte har en aning om vart i vårt avlånga land du tänkt fiska. Så steg ett för att få några vettiga svar är att besvara frågan "vart tänker du fiska?"
    [FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Kryckan Visa inlägg
      Helt omöjligt att svara på då jag inte har en aning om vart i vårt avlånga land du tänkt fiska. Så steg ett för att få några vettiga svar är att besvara frågan "vart tänker du fiska?"
      Ooops, missade visst den detaljen södra Värmland kommer det att bli, kan bli både grumligare mindre sjö, älv och "landnära" delar av vänern.

edit: fast flera frågor går ju faktiskt att svara på oberoende av del av sverige ; ) vad hade du själv valt utifrån dina förutsättnignar? (t.ex vad vill du ha för vattentemp, vad gillar du för beten på höstfisket i ditt hemmavatten o.s.v.)

Kommentera

Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg

Ooops, missade visst den detaljen södra Värmland kommer det att bli, kan bli både grumligare mindre sjö, älv och "landnära" delar av vänern.

edit: fast flera frågor går ju faktiskt att svara på oberoende av del av sverige ; ) vad hade du själv valt utifrån dina förutsättnignar? (t.ex vad vill du ha för vattentemp, vad gillar du för beten på höstfisket i ditt hemmavatten o.s.v.)
        Förvisso sant :-)

Jag är dock en sån som fiskar oavsett vattentemp, väder och prognoser men anpassar mitt fiske efter det när jag väl är ute på vattnet.
        Alltså är jag fel person att svara på dina frågor, ville bara hjälpa dig så du får mer svar.
        [FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

Kommentera

höstborren vet ja inte riktit när ja föredrar å fiska???

innan ja flyttade söderöver så var däremot sista veckan i oktober alltid lite av en favoritvecka på gäddan... (västerbotten och norrbotten då)
          numera vet jag inte (men jag är numera ännu lite mer söderut än vad du är, säg ~50min körning söder om örebro) och har alltid varit, men faktiskt ännu mer så nu än nånsin, som Kryckan ovan att jag fiskar närhelst jag kan och gör det bästa av det hela oavsett årstid eller väder... hade jag haft möjlighet att välja fritt hade jag tagit en vecka där vädret är troligt att vara lagom i din smak, underbart om vädret är med en kan ja tycka! oavsett vad för "vädersmak" man nu råkar ha, jag älskar ju lite krispig morgonkyla (men som gärna får värma på mot eftermiddagen) i mitt fiske efter gädda så...

mvh/peter
          Senast ändrad av Gädd-jos; 2022-08-26, 19:40.
          https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          14 970 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art