Den heta debatten om när folk ta med sig matfisk hem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den heta debatten om när folk ta med sig matfisk hem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Den heta debatten om när folk ta med sig matfisk hem

Stämningen blir rätt hätsk ibland diverse grupper sociala medier.

Ja det är ju bättre att köpa trålad torsk eller odlad fjordlax..

Kommentera

Ibland är det jävligt gott att inte ha vare sig instagram eller Facebook för matfisk följer självklart med för nog fan äter jag fisk också och inte hycklar jag med det.

sen tar man kanske inte med en abborre på 48-50 eller en gös 80+heller som matfisk

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
        Ibland är det jävligt gott att inte ha vare sig instagram eller Facebook för matfisk följer självklart med för nog fan äter jag fisk också och inte hycklar jag med det.

sen tar man kanske inte med en abborre på 48-50 eller en gös 80+heller som matfisk
        Diverse ex gädda och gösgrupper på facebook är det ofta urspårat. Behöver inte nämna grupperna vid namn men ni härinne som känner igen dessa grupper håller nog säkert med.

Kommentera

Ett jädrans liv kan det vara läst kommentarer när folk går på en ung fiskare som tagit sitt livs första matfisk. Vuxna människor som tjafsa om ekolod(det är fusk blablabla) ja listan är hur lång som helst.

Personligen skulle aldrig få för mig tjafsa med någon som använder ekolod.

Kul och se när sportfiskeprofiler och fiskbiologer går in och styr upp när det flippar ur fullständigt.

Själv kör jag man old school söker upp fisken utan hjälpmedel. Säkert läst hundratal fiskeböcker och fisketidningar genom åren och lagt grunden så hur man söker upp fisken och självklart kan det bli en matfisk.

Kommentera

Tonen har blivit allt mer hård bland sportfiskare sen i flera fall handlar det nog om avundsjuka när det fångas fisk.

Kommentera

Tror faktiskt att det är värre än avundsjuka, att vi (ja inte alla) alltmer har svårt att acceptera att andra tycker och gör på annat sätt än en själv.

En polarisering som vi sett alltmer av på senare år, även inom t ex politiken både i Europa och USA. FB, Twitter, Insta, Tiktok med fler har ju bidragit till detta med sina algoritmer, korta texter, snuttar som stryker våra egon och värderingar medhårs, förstärker dem, då blir det mer av "vi och dom".
              FB med fler "sociala" medier är nog på det stora hela inget inget vidare bra för oss, vi förefaller bli mer asociala, ett stort nätverk av socialt handikappade månne?
              Senast ändrad av anteman; 2022-07-12, 01:51.

Kommentera

Så länge man väljer rätt fisk ur storlek och antal kunde jag inte bry mig mindre. Det är bra att vi lär oss värna om fisken även som matfisk.

Något jag däremot är genuint orolig över är den nonchalans många uppvisar kring fiskhantering och ryser när 45 åriga karlar med belånade värstingbåtar och illasittande cykeltröjor behandlar fisken som skit. Det förstör allmänhetens bild av vad sportfiske är. Min egen åsikt är att om man avsätter att sätta tillbaka fisken ska man göra allt man kan för att göra alla moment så skonsamt som möjligt. Är man inte redo att göra det är det bättre att ta upp fisken som matfisk.

Tänker t ex specifikt på den stora mängden xlgösar som hittats döda i en sjö efter slarvig och långvarig hantering ovan yta samt att fiskarna troligen återfångats tät inpå med hjälp av liveteknik. Den tekniken gör utan tvekan att man som fiskare kan ta genvägar och innebär konkret att en mindre erfaren fiskare sett ur fiskhanteringsperspektiv kan fånga fiskar i storlek och antal som kräver en större erfarenhet om man avser att släppa tillbaka fisken.

Kommentera

Såklart man ska få ta med sig en matfisk hem så länge regler tillåter. Sen är det dock onödigt att ta troféfiskar som matfisk.

Även fylla hinkvis känns onödigt och kan garanterat påverka bestånd. Ganska ofta man ser högar med öringar och rödingar i visa grupper på Facebook. Frågan är hur sånna uttag påverkar känsliga fjällvatten.

PS. Diskussionenerna kring ekolod är nu kring live lod. Det är ekolod som ser ut åt sidan som en ficklampa i realtid. Du kan svepa den för hitta fisk, sedan bedömma exakt position, avgöra art och ungefär storlek. Sedan följa draget för sedan se hugget. Ny teknik skapar alltid diskussion men detta medför verkligen att man kan plocka ut de största fiskarna. Man lägger inte tid på de små.

Kommentera

Det som borde diskuteras är livewells och annat mängdfiske.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 065 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art