Läste på SVT att dom spårat strömmingen från norrlandskusten till fiskmjölsfabriker i Danmark. Finns 8 st svenska trålare varav den största fångar ca 5 800 ton per år vilket är ca 4 ggr mer än den totala fångsten för kustnära fisket! Sen finns det 7 st till som kanske fångar nästan lika mycket och allt går till att odla en sketen lax som är full av skit som man inte ska äta! Varför ödsla 10 kg ätbar fisk för att odla 1 kg ätbar fisk som dessutom är full av antibiotika + annan skit? Joo för att några ska tjäna pengar! Indianerna hade rätt! När sista trädet är fällt, sista floden förgiftad och sista fisken fångad. Då kommer den vita mannen inse att man inte kan äta pengar.....God Jul till er alla.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Människan är en idiot!!!
Collapse
X
-
Ja det här rovfisket i Östersjön måste upphöra, om strömmingen tar slut så rubbas hela ekobalansen vilket den väl redan gjort med storspigg överallt, knappt någon abborre eller gädda och de få som är kvar av dem äts upp av mångtaliga sälar numera i innerfjärdarna då de inte har någon strömming kvar att äta och vad äter laxen och havsöringen nu för tiden? Och så skarven på det. Sorgligt.
Bra att det uppmärksammades på nyheterna i kväll. Något län som vill flytta ut gränsen eller liknande för dessa monstertrålare, så dyra att de måste fiska oerhörda mängder för att få lönsamhet. De sopar rent så lokalt, hållbart yrkesfiske eller sportfiskare inte har en chans... Hur väcker vi politiker på bästa sätt?
Kommentera
-
Detta är ju såklart galet. Som sportfiskare bör man då alltså välja bort odlad lax. Vilken lax är då ok att handla?
Sedan, som sportfiskare bör man väl också då i rimlighetens namn ta sig en funderare över put and take-fisket…? Jag antar att den regnbåge som sätts ut i många sjöar är uppfödd på samma pellets tillverkade av bla strömming som annan odlad lax. Eller?
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Grobian Visa inläggDetta är ju såklart galet. Som sportfiskare bör man då alltså välja bort odlad lax. Vilken lax är då ok att handla?
Fryst lax från Kanada har jag i och för sig sett, men hopplöst att veta hur den fisken har växt upp och fångats.
Mitt råd är att inte köpa lax alls.
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-02-15, 12:55 -
-
Svar till KEPWORTH Litiumbatteriav SpringarenSjukt att Svenska sportfiske butiker tar 10t för något man kan köpa för 2500kr, är det samma batteri...1 Foto
-
2025-02-17, 20:20 -
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
2024-11-17, 23:18 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 226 visningar
1 gilla
|