En fråga om Daiwa Prorex AGS 702 MLRB-Bs 5-25 g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En fråga om Daiwa Prorex AGS 702 MLRB-Bs 5-25 g

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• En fråga om Daiwa Prorex AGS 702 MLRB-Bs 5-25 g

Jag är ett fan av Prorex AGS serien. Bra spön för bra peng. Jag brukar använda ett Prorex AGS 7-32 g 712 MMLF till jerkbait. Med det spöet kan jag med enkelhet få ner en Berkley Cutter 110 mm, och andra mer djupgående jerkbaits, på rätt djup. Spöet har bra ryggrad. Det enda problemet jag upplever med detta spö är att bakhandtaget är lite väl långt och därför inte optimalt till vissa av de tekniker jag använder för att få en het gång på mitt jerkbait.

Jag har dessutom använt en Curado DC till det här fisket, men den rullen är väldigt tung. Jag har redan en Daiwa Alphas CT SV. Jag gillar den så mycket så att jag funderar på att skaffa en till för att montera på jerkbaitspöet. Jag tänkte att jag i samma veva skulle kunna skaffa ett nytt, optimalt, jerkbaitspö.

Men, här kommer kruxet: Erfarenhetsmässigt är AGS spöna väldigt styva (med undantag från 692 MLF 5-25 g) vilket får mig att tro att Daiwas MLRB (Medium light regular och så är jag osäker på vad B.et står för) är styvare än vad den aktionen brukar vara. Jag vill ha ett spö med ryggrad nog för att få ner djupgående jerkbaits, men med ett kortare bakhandtag än det jag använder nu. Är det här spöet för mjukt för att fiska djupgående jerkbaits med? Ni som har ett sådant här spö, vad upplever ni är det bästa användningsområdet? Om det nu är fel, vilket skulle ni rekommendera istället? Kraven är: kort bakhandtag, lättare än 130 g, ryggrad nog för att få ner djupgående jerkbaits, helst ska det kasta lite lättare jerkbaits (t.ex Berkley Juke 78 mm eller Strike Pro Inquisitor) okej och så ska det vara tvådelat.

Jag sågade av bakhandtaget på mitt 692, svarvade ny knopp i plast.

Kommentera

Vågat. Jag är inte så säker på att jag skulle göra rätt där, så det undviker jag helst. Tack ändå för förslaget!

Kommentera

Det var inte svårt, bara att plocka fram bågfilen och dra lite eltejp runt klingan och såga hyfsat rakt i jämnt tempo.

Kommentera

Blev det något AGS 702 MLRB-Bs 5-25 g spö och hur isf funkar det till dina jerk-/twitchwobbler? Funkar det hjälpligt till jigg?

Kommentera

Jag har känt på spöet och tycker att aktionen funkar rätt okej till mer djupgående jerkbaits (Berkley Cutter 110, Vision 110 etc.) men till crankbait, som spöet verkar marknadsföras till är det på tok för styvt. Jag är inte helt bekväm med längden på bakhandtaget heller. Den är identisk till det spöet jag redan har. Det skulle fungera bra till jigg, helt klart. Det är lite åt det styvare hållet. Jag skulle nog tjäna mest på att fixa ett customspö till det här fisket, men nyligen hittade jag Armada Golden Feather 5-25 g och 7 fot långt, och det spöet verkar helt rätt till jerkbait för mig (dvs. Styvt nog att få ner djupgående jerkbaits bra, men också bra aktion för att kasta lätta och små jerkbaits). Passar min Alphas CT SV bra med det rullfästet blir det definitivt ett Armada Golden Feather till jerkbaits.

Mitt Prorex AGS 7-32 g 712 MMLF kommer få bli ett spö till lipless crankbaits. Tycker helt ärligt inte det är ett spö som är exteremt bra på något, förutom lipless. Då får jag användning för min Curado DC också.

Kommentera

Tack för input, intressant att höra att spöt enligt dig iaf inte är klockerent till det område spöt är tänkt till utan styvare, mer åt twitch- och jiggfiske, synd på handtagslängden dock. Så du har ett AGS och en DC rulle nästan på avbytarbänken... :-) Fast jag känner igen det där... har ett trevligt Dragon 7' 6" 14-35g med en Exsence DC till det tyngre spinnfisket abborre/gös men ofta vilar det till förmån för nättare kit...
              Senast ändrad av anteman; 2021-01-27, 18:31.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Tack för input, intressant att höra att spöt enligt dig iaf inte är klockerent till det område spöt är tänkt till utan styvare, mer åt twitch- och jiggfiske, synd på handtagslängden dock. Så du ett AGS och en DC rulle nästan på avbytarbänken... :-) Fast jag känner igen det där... har ett trevligt Dragon 7' 6" 14-35g med en Exsence DC till det tyngre jiggfisket abborre/gös men ofta vilar det till förmån för nättare kit...
                Precis! Det är inget fel på något av Prorex-spöna, särskilt inte AGS, men de två nämnda modellerna är inte särskilt optimala till de ändamål jag skulle säga att de är tänkta för. Bra och lätta spön i allmänhet dock.

Den stora anledningen till att DC:n inte används lika mycket är för att den är tung och stor. Den passar till förhållandevis få rullfästen. Jag skaffade mig en Shimano Bantam MGL till crankbaits som jag använder istället för DCn. Den må väga en del, men den är betydligt mycket mindre och troligtvis topp 5 mest förfinade rullar jag någonsin haft i handen. Inget emot DC:n men hälften av anledningen till att jag köpte den var pga DC-ljudet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 013 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art