I år blev det ingen isfiske-säsong alls i söder - bara jag som är riktigt besviken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

I år blev det ingen isfiske-säsong alls i söder - bara jag som är riktigt besviken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg

Klart grabben kan anvönda prylarna trots brist på is. Pimpel funkar ju även från båt typ året runt.
    Har du havet inom rimligt avstånd är hamnar trevliga ställen att använda pimpelspöt på. Har alltid med ett när der ska fiskas krabba med kidsen. Dom blir lika glada var gång dom får en lite firre. Små krok, små bete typ mask eller fisk o kroken får inte va ifred från diverse bottenlevande småfisk
    Japp!, ska ta med han ut i båten och pimpla om det bara slutar blåsa någon gång

Kommentera

Ni som bor i Sveriges södra landsände typ Skåne. Morsan min är skånska och från Malmö och på 30- & 40-talet kunde man åka spark på Malmös gator och trottoarer samt skridsko på Pildamsparken. Då var det många minusgrader och rikligt med snö även över södra Sverige.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
        Ni som bor i Sveriges södra landsände typ Skåne. Morsan min är skånska och från Malmö och på 30- & 40-talet kunde man åka spark på Malmös gator och trottoarer samt skridsko på Pildamsparken. Då var det många minusgrader och rikligt med snö även över södra Sverige.
        Vintern 88-89 ska det enligt uppgift varit fruset på sundet så man kunde köra bil på isen och även ta sig så långt ut som till den isbrutna rännan mellan Dk o Swe.
        Senast det var riktig vargavinter är väl 8-10 år sen.
        Tyvär hjälper det ju inte om man vill isfiska i år..

Kommentera

Det jag kan sakna med isfria sjöar är väl det sociala när man är flera på sjön som kan samlas runt en brasa för lite grillning och skitsnack.

Pimpelfiske har jag aldrig lyckats bra med och jag är nog lite för rastlös för att bara sitta still längre så för mig passar det bättre att spinnfiska på öppna vatten.

Dom dagarna (som idag) när sjöarna får 2-3 cm is över natten kan jag önska att det hade fått frysa på ordentligt några dagar istället. Fisket blir ju helt oduglig oavsett man vill isfiska eller fiska från båt när ingenting fungerar.

Jag hoppas att alla ni som vill ha fast is på era vatten får det under dom sista veckorna av den egentliga vintern ändå... säsongen för spinnfiske är nog så lång ändå och blir det is får jag väl umgås med familjen då.... ;-)

Kommentera

Vintern 88-89 ska det enligt uppgift varit fruset på sundet så man kunde köra bil på isen och även ta sig så långt ut som till den isbrutna rännan mellan Dk o Swe.
            Ja, det stämmer!
            Ja, dom där vintrarna kommer någon gång då och då.
            Nej, det gör det inte!
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
              Det jag kan sakna med isfria sjöar är väl det sociala när man är flera på sjön som kan samlas runt en brasa för lite grillning och skitsnack.

Pimpelfiske har jag aldrig lyckats bra med och jag är nog lite för rastlös för att bara sitta still längre så för mig passar det bättre att spinnfiska på öppna vatten.

Dom dagarna (som idag) när sjöarna får 2-3 cm is över natten kan jag önska att det hade fått frysa på ordentligt några dagar istället. Fisket blir ju helt oduglig oavsett man vill isfiska eller fiska från båt när ingenting fungerar.

Jag hoppas att alla ni som vill ha fast is på era vatten får det under dom sista veckorna av den egentliga vintern ändå... säsongen för spinnfiske är nog så lång ändå och blir det is får jag väl umgås med familjen då.... ;-)
              Visst är det så! Det var likadant när man var ute o fiskade med angeldon 2-3 man så gjorde man upp en brasa vid strandkanten om man hade donen inom lagom avstånd, och där satt man och surrade skit, grillade korv o drack kaffe.

Det var likadant när jag bodde i Huskvarna och vi var ett gäng uppe på sjön Ylen no om stan och pimplade Lake på kvällar och en bit in på natten så hade vi med oss ved så att vi kunde gå in och göra en brasa där vi kunde värma oss och fika.
              Det var tider det!

/Stefan

Kommentera

Var det inte åsa-nisse och klabbarpar'n som tjyvfiskade i ylen? ;-)

Knohult är ju skitlångt från Huskvarna... att stava Husqvarna med k känns så fel...

Tjoflöjt!

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  Var det inte åsa-nisse och klabbarpar'n som tjyvfiskade i ylen? ;-)

Knohult är ju skitlångt från Huskvarna... att stava Husqvarna med k känns så fel...

Tjoflöjt!
                  Ja, det kan det ha varit! Jag har inte sett alla filmer! Det finns flera sjöar runt Knohult.
                  Knohult ligger mellan Huskvarna-Aneby men närmast Aneby.
                  Vad menar du med skitlångt??? Bilvägen Huskvarna-Knohult är det ca 2,4 mil. Är det skitlångt???
                  Jag åkte den vägen medan jag pendlade mellan Aneby o jobbet på Husqvarna AB.
                  https://www.google.com/maps/dir/Husk...82!3e0!5m1!1e1

Husqvarna är företagsnamnet på Husqvarna AB.

/Stefan

Kommentera

Jag tror det var 2013 som vi bröt is på Finjasjön (Skåne) i april för att kunna komma ut med båten... Just sayin. Det är fortfarande bara februari.
                    Köpte också ismetegrejor förra säsongen. Blev ett pass, en fällning, ingen landad fisk. Ännu.

Kommentera

Kommer inte ihåg exakt årtal men isen kommer jag ihåg för min pappa var en av dem som var ute och körde bil på isen. Träffade på fiskare som skulle ut och pimpla torsk från isen. Om de fick något vet jag ej. Riktigt häftigt var det. Var runt tio år själv nånting så något isfiske för mig blev det inte. Däremot åkte vi mycket skridsko på isen. Till nästa vinter hade jag kunnat tänka mig sådan is igen, då hade till och med jag börjat fiska från is.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 283 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art