effektivt fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

effektivt fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• effektivt fiske?

Jag är inte ute efter att fänga massor med fisk för att äta men fiskar för att uppleva nya saker.

Har ju gått mer o mer till att flötesmeta, men ser ju här att jag är rätt ensam, eller några kör ju flötestrolling men många fler dänger ju gummi?

Varför kör ni jerking och spinnfiske, är det effektivare än flötestrolling eller bara roligare att kasta?

Vilken metod ger de största fiskarna, flest fiskar.
    vi pratar om handfiske, mete,spinn trolling fluga , inte nät eller burar.

Jag letar nya upplevelser, tex hade ålen inte varit utrotad eller utrotningshotad så hade jag jättegärna gått all in på ål,
    samma med Mal.

skriv gärna ner vad du tycker är effektivast eller varför du tycker din fiske metod är roligast.

Antar att det är gädda du syftar på. Flötestrolling är effektivt, speciellt på större fisk men kräver en hel del meck med skaffa betesfisk och hålla de levande. Dessutom täcker du inte alls lika myckey vatten som vid spinnfiske. Sen är det många som tycker det är större bedrift att fånga fisken på ett konstbete som du själv skapar liv i och därmed är bedriften större.

Kommentera

Vill du ha nya utmaningar, varför inte testa meta sutare, ruda och karp eller lära sig flugfiska. Har själv fiskat ohälsosamt samt mycket i över 20 år och långt ifrån fullärd.

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
        Vill du ha nya utmaningar, varför inte testa meta sutare, ruda och karp eller lära sig flugfiska. Har själv fiskat ohälsosamt samt mycket i över 20 år och långt ifrån fullärd.
        hmm, mycket sant det du skriver eller intressant.
        Förutfattade meningar om att sutare ruda är tråkigt, karp kunde nog vara riktigt svårt och vad jag vet en härlig drillning, dock är just karp en bristvara i mina sjöar.

Jag fick dock spunk igår och började fundera på kajakfiske och varför inte i kombination med flugfiske.
        Det ser ju grymt ut med att flugfiska i norrlänska tjärnar och forsar med dess naturupplevelse, det kommer jag säkert att göra i framtiden.

Men det jag nu tänkte på var hur jag ska lyckas få abborre på +2kg eller gädda på +10kg, abborre har jag en på 2,21kg men litar inte på den vågen till 100% så 1,87kg är den jag räknar som pb, gädda så toppar jag bara på 9kg utanför västervik men har 20st på 7kg här hemma.

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
          Antar att det är gädda du syftar på. Flötestrolling är effektivt, speciellt på större fisk men kräver en hel del meck med skaffa betesfisk och hålla de levande. Dessutom täcker du inte alls lika myckey vatten som vid spinnfiske. Sen är det många som tycker det är större bedrift att fånga fisken på ett konstbete som du själv skapar liv i och därmed är bedriften större.
          Ok, det med större bedrift har jag aldrig fattat eller förstått att det är så, menar man att mete är fusk?
          Tänker man samma om trolling?

Jag menar all fisk i Småland, mest Gädda ,Abborre, gös.
          Det med täcka av område, jag tycker jag täcker av rätt bra med 3 spön ute, 2 på paravan och ett på flöte bakom båten, det täcker ca 50m och sen glider jag fram i 0,8 km/h, men har funderat på att köra med 5 spön när jag kör ute på mer öppet vatten, dock lite rädd för lintrassel vid hugg.

Det tillkom ju en fråga angåeende större fisk, ger mete med mört större gäddor även med 12cm mört, eller tänker du på när man metar med 30cm?

Kommentera

Jag kör nästan bara spinnfiske.
            För mig är det bästa med fisket själva hugget, underbart när det smäller på riktig jävla hårt.

Kommentera

Spinn är möjligen inte effektivare än mete på totalen. Tror spinn vinner numerärt medan mete kan ge större snittvikt fast det beror ju också på hur många bra fiskeplatser man har, metet fiskar inte av samma ytor. En del menar att man kan selektera mot större gädda genom mete med riktigt stora betesfiskar, kan ligga något i det...

Spinn är dock enklare än att tackla och hantera agn för gäddmete. Dessutom så går man miste om de ofta explosiva huggen vid metet, huggen är ofta mer pulshöjande än själva drillningen...

Sedan är det ingen nackdel att jag slipper agna med levande bete... även om jag fiskar för mitt höga nöjes skull så känns det lite bättre att hänga på ett konstgjort bete...
              Senast ändrad av anteman; 2019-05-05, 11:58.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Spinn är möjligen inte effektivare på totalen. En del menar att man kan selektera mot större gädda genom mete med riktigt stora betesfiskar, kan ligga något i det...

Spinn är dock enklare än att tackla och hantera agn för gäddmete. Dessutom så går man miste om de ofta explosiva huggen vid metet, huggen är ofta mer pulshöjande än själva drillningen...

Sedan är det ingen nackdel att jag slipper agna med levande bete... även om jag fiskar för mitt höga nöjes skull så känns det lite bättre att hänga på ett konstgjort bete...
                jag har full förståelse om man inte vill fiska med levande agn, jag har dock inga problem med vare sig mört eller mask.

Jo att större mört sållar bort mindre gäddor är nog sant även om en 1kg gädda gärna tar 25cm mört..

Det görmig dock inget att ta en o annan liten gädda medans jag väntar på den stora, frågan är väl kanske om den stora gäddan skiter i 15cm mörten och väntar på en 30cm istället.

Kommentera

Ursprungligen postat av storfiskarn81 Visa inlägg
                  För mig är det bästa med fisket själva hugget, underbart när det smäller på riktig jävla hårt.
                  hmm för mig är resultatet viktigare,, hmm tror jag, jag vill ju inte lägga nät dock.
                  men jag har haft riktigt kul med abborrefiske i bäckar med ultralätta grejer.

Kommentera

Ursprungligen postat av storfiskarn81 Visa inlägg
                    Samma för mig. Jag har under mitt långa fiskeliv haft längre perioder med både mete efter vitfisk och flugfiske efter s k ädelfiskar. Och visst är det spännande när man mäskat upp en fiskeplats och flötet plötsligt börjar röra på sig eller när man lyckas placera en egenhändigt knuten torrfluga mitt i en vakring.

Men jag återvänder hela tiden till spinnfisket efter gädda. Finns enligt min mening inget som går upp mot ett gäddhugg, antingen karatehuggen som nästan slitet spöt ur händerna eller den där plötsliga lättningen som direkt efter mothugget följs av en tung rusning utan kännbar"simfrekvens". Och de första sekunderna vet man inte om fisken väger 7 eller 17 kg (den senare varianten väntar jag fortfarande på :-) )

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art