Funderar på att köpa Berkleys "B" Karpspön och undrar om det finns nån som har testat eller kännt på dem? Hur verkar dem isf? Vad är skillnaden på B1, B2 och B3 spöna? Verkar som att B1 har "kolfiber look" på klingan och ska vara styvare för längre kast men annars verkar de lika. Är dock B3:orna jag är sugen på och kan få ett fint pris på.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Berkley karpspön
Collapse
X
-
Berkley karpspön
---------------------------------------------------
"Att få sitta i solen en vindstilla sommar eller vår morgon, med feederspön eller karpspön brevid sig, fågelkvitter i bakgrunden och nyligen nerslemmad avkrokningsmatta. Fiske blir inte mycket bättre än så!"
www.asff.nu
www.vastsvenskan.seTaggar: Ingen
-
kolla med Konkvista han har dom, och verkar nöjd!!!Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
www.solskensmetarna.se
Kommentera
-
Jag har B4:n och det som jag kan säga är att det är mkt fint och funkar perffa. B4 har en kastvikt på 2,75lb, som jag fick veta av säljaren. Och på samma sätt B1=2,00 lb, B2=2,25 lb och B3=2,50lb. Dessa är inte alls mina siffror, det var ifrån säljaren från det gammla Sporting som skrev till mig. Den klassning av spöna var gjort av Sporting själva.
Du får vara uppmärksam på att B4 är 13'3" (398cm) lång och inte 12' som B1-B3. Eller minst mitt B4 är så lång. Jag menar att kanske finns andra varianter på B4 som har andra längder. Saken är att jag kunde inte hitta nån info om dessa spön.
Edit: alla spö som jag refererar till är BG (Big Game) och inte bara B.Senast ändrad av CDan; 2007-01-03, 16:39.Tight lines!
CDan
Proffs på att lära masken att simma.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av CDanJag har B4:n och det som jag kan säga är att det är mkt fint och funkar perffa. B4 har en kastvikt på 2,75lb, som jag fick veta av säljaren. Och på samma sätt B1=2,00 lb, B2=2,25 lb och B3=2,50lb. Dessa är inte alls mina siffror, det var ifrån säljaren från det gammla Sporting som skrev till mig. Den klassning av spöna var gjort av Sporting själva.
Du får vara uppmärksam på att B4 är 13'4" lång och inte 12' som B1-B3. Eller minst mitt B4 är så lång. Jag menar att kanske finns andra varianter på B4 som har andra längder. Saken är att jag kunde inte hitta nån info om dessa spön.
Är du säker på att du överhuvudtaget har Berkleyspön? (läs på klingan vad det står där)
När vilket år köpte du dom?
Kan säga att mina B1:or är 12' och 2,75lb finns även annan lb klassning på B1:or.
Kommentera
-
var inne på kompaniet idag och kollade lite ,de verkar bra och har jäkligt snygg design. tycker själv ProLogic DR Mach II känns härligare. har själv tänkt och köpa ett par 3 lb spön. det blir nog ett par prologic Xlnt eller DR Mach II.
fundera på saken, prologics spön är lite billigare och känns bra.Fk Rutilus
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jöggeJag har mycket svårt att tro att någon butik överhuvudtaget klassarom spön som redan är klassade från fabrik och där all information står skrivet på klingorna (också det från fabrik)!
Är du säker på att du överhuvudtaget har Berkleyspön? (läs på klingan vad det står där)
När vilket år köpte du dom?
Kan säga att mina B1:or är 12' och 2,75lb finns även annan lb klassning på B1:or.
Det enda som var fel i min inlägg var att spöt är Big Game 4, alltså BG4. Och på spöt står ingenting mer än Berkley BG4 (Big Game står bara på fodralet). Och som jag skrev säljaren sa att det var de som klassade BG spöna, och detta genom tester och genom kontakt med Berkley. Och att spöt var klassat som 2,75 lb tatt jag som korrekt allteftersom säljaren sa det. Spöt är köpt i aug 2003 och säljaren heter Björn. Modellen är kanske från 2002, allteftersom den var utgående 2003.
Och det är almänt känt att tillverkarna kan skriva fel på sina spö och dessa säljs på rea bara på grund av det "felet".Tight lines!
CDan
Kommentera
-
Ursprungligen postat av CDanJasså, är det på klingan som namnet på spö står? Jag visste inte det . Du kan få bilder med det som står på spöt om du vill.
Det enda som var fel i min inlägg var att spöt är Big Game 4, alltså BG4. Och på spöt står ingenting mer än Berkley BG4 (Big Game står bara på fodralet). Och som jag skrev säljaren sa att det var de som klassade BG spöna, och detta genom tester och genom kontakt med Berkley. Och att spöt var klassat som 2,75 lb tatt jag som korrekt allteftersom säljaren sa det. Spöt är köpt i aug 2003 och säljaren heter Björn. Modellen är kanske från 2002, allteftersom den var utgående 2003.
Och det är almänt känt att tillverkarna kan skriva fel på sina spö och dessa säljs på rea bara på grund av det "felet".
Kommentera
-
Ursprungligen postat av CalleXSå du menar att det är ett helt annat spö eller?
Och det att han skrev att butiken klassar inte om spöna, var också fel. Visst butikerna rättar till det som blir fel. Jag har stött på det flera gånger.
Det var det som jag menade.Senast ändrad av CDan; 2007-01-03, 17:25.Tight lines!
CDan
Kommentera
-
Ursprungligen postat av CDanJasså, är det på klingan som namnet på spö står? Jag visste inte det . Du kan få bilder med det som står på spöt om du vill.
Och det är almänt känt att tillverkarna kan skriva fel på sina spö och dessa säljs på rea bara på grund av det "felet".
Genom att få dig att läsa på de spön du har så märkte du också att du tagit fel, inget konstigt med det.
När du skrev gamla sporting så antog jag att det inte var spön i B1-B3-serien då jag har förmig att dessa lanserades på svenska marknaden 2005(möjligt att jag har fel där) och därför frågade jag dig när du köpt dina spön.
Jag har också klassat spön när jag jobbade på butik och vi fick något udda märke eller helt omarkerade klingor. Håller med dig i att det ofta är "fel" på det som står på spöna vad gäller tex kastvikter(15-35gr men klarar kanske 40gr) men då klassade jag inte om de spöna utan berättade att de även fungerar till något tyngre/lättare beten eller vad det nu var som behövde korrigeras.
Javisst händer det att man får in helt fel klassade spön men att det skulle vara vanligt vill jag inte påstå.
Jag visste dessutom att sporting sålt spön som personalen fått klassa men att dessa inte var spön ur B1-B3 serien.
På det sätt du beskrev hur de klassade B1=2lb, B2=2.25lb osv såg det ut som du försökte svärtaner en butik med rena lögner och jag lovar att de texter jag skrev före den jag sände iväg förmodligen hade gett mig en varning och nej det hade inte spelat någon roll om butiken varit Berras, Olssons, Fiskekompaniet eller vilken annan butik som helst ljuger gör man bara inte på det viset.
Men nu ser jag att du inte gjort det medvetet så då är allt bra för min del, vill du fortsätta att munhuggas så tar vi det via pm f.o.m nu!Senast ändrad av jögge; 2007-01-03, 20:01.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 024 visningar
1 gilla
|