Jämförelsepris på vobblers - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jämförelsepris på vobblers

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jämförelsepris på vobblers

Satt och funderade på en sak igår. Nämligen vad man får betala för en vobbler per kilo. Satt och bläddrade i Fishing Magasine och såg att Rapala Orginal i minsta modellen (2 gram) kostade 99:- (riktpris). Det skulle isåfall bli ett kilopris på 49500:-

Att jämföra med en Buster Jerk som väger 85 gram och kostar 129:- (cirkapris), det blir ett kilopris på ~1518:-

Rapala Orginal modell mini är alltså ~3261% dyrare än Buster Jerk per kilo.

Vad hittar ni mer för dyrgripar om man skulle köpa vobbler på lösvikt:-)?

mvh/Jon
    - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Det finns ju en massa små och extremt dyra vobbler att köpa i Japan. Ett märke heter Mega-Bass om jag inte minns helt galet. Verkar lätt kunna kosta $30 för en 5 cm vobbler med dagens dollarkurs så är det en bit över 200:-.

Men att jämföra Buster och Rapala är ju lite fel. Buster gjuts väl bara och sen är det klart. Rapala tanktestar ju fortfarande alla sina vobbler manuellt.
    Iofs. har ju Rapala funnits länge så utvecklingskostnaden och maskinerna är väl avskrivna, Buster Jerk har ju bara funnits i några år.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Kul tråd
      Nån som orkar väga en E12:a eller nån annan liten fluga och sedan räkna ut kilopriset på flugor? Säg att butikerna tar 15:- för en fluga eller så.
      http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Holm
        Satt och funderade på en sak igår. Nämligen vad man får betala för en vobbler per kilo. Satt och bläddrade i Fishing Magasine och såg att Rapala Orginal i minsta modellen (2 gram) kostade 99:- (riktpris). Det skulle isåfall bli ett kilopris på 49500:-

Att jämföra med en Buster Jerk som väger 85 gram och kostar 129:- (cirkapris), det blir ett kilopris på ~1518:-

Rapala Orginal modell mini är alltså ~3261% dyrare än Buster Jerk per kilo.

Vad hittar ni mer för dyrgripar om man skulle köpa vobbler på lösvikt:-)?

mvh/Jon

Jag kan inte fatta att vissa personer kan tänka så långt..
        Men du är smart, har aldrig riktigt tänkt på de, men fan va najjs om jerk´s och wobblers låg i små lådor som man plockar åt sig i en liten påse ( som i en godis-affär ) och att det står t. ex på en skylt ¨1000 kr/hg¨

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose
          Det finns ju en massa små och extremt dyra vobbler att köpa i Japan. Ett märke heter Mega-Bass om jag inte minns helt galet. Verkar lätt kunna kosta $30 för en 5 cm vobbler med dagens dollarkurs så är det en bit över 200:-.

Men att jämföra Buster och Rapala är ju lite fel. Buster gjuts väl bara och sen är det klart. Rapala tanktestar ju fortfarande alla sina vobbler manuellt.
          Iofs. har ju Rapala funnits länge så utvecklingskostnaden och maskinerna är väl avskrivna, Buster Jerk har ju bara funnits i några år.
          Det var aldrig tänkt som en jämförelse på det viset, utan bara en rolig grej där man ser hur mycket olika vobblers kostar per kilo, oberoende tillverkningssätt etc..

mvh/Jon
          - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

Ursprungligen postat av Holm
            Det var aldrig tänkt som en jämförelse på det viset, utan bara en rolig grej där man ser hur mycket olika vobblers kostar per kilo, oberoende tillverkningssätt etc..

mvh/Jon
            Räkna man per kilo så är nog Rapala i tätklungan för sina superlätta flytande vobbler för 100 spänn stycket.
            Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 303 visningar
            1 gilla