Är det bättre med multrulle än haspel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det bättre med multrulle än haspel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är det bättre med multrulle än haspel?

Hej,

Har alltid fiskat med haspel och det fungerar hur bra som helst. MIn fråga är om jag har att vinna på att gå över till multerulle i vissa sammanhang. Utöver jerk-fiske, kommer jag att kunna fiska smidigare efter gädda eller havsöring?

Kommer jag att kasta längre? Har gjort ett par försök och då menar jag verkligen ett par försök. Under dessa två gånger har jag verkligen inte kastat längre och när jag verkligen försökt att kasta längre får jag sitta och pyssla med upplirkning av skatbon.......

Är multifisket förlegat eller ger den verkligen fördelar?
    <*)))>< <*)))>< <*)))><
    Sitt inte där och slöa, ut och fiska!!!

hej

jag kör lite av varje, men för mig så är multi rullen klart att föredra med tyngre drag (kan säkert dänga en buster 70-80 meter med multi och styvt spö) vilker jag aldrig skulle klara med någon av mina hasplar.. men för mindre o lättare fiske föredrar jag fortfarande haspel. vid tyngre trolling är "multi" rulle självklart för mig, dragrodd kör jag offtast med haspel.. hmm ja detta blev ju ingen klokare av

Gäddmete/Gösmete kör jag också med haspel....
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

Kommentera

har nyss gått över till jerk och jag upplever det som att jag kastar en buster typ lika långt om inte lite längre än vad jag gör med en mellan zalt med haspel. nu är ju jag inte direkt någon långdistanskastare efter som jag är nybörjare med multi med ganska hård kastbroms..

Kommentera

Ursprungligen postat av Skitfiskaren
        Hej,

Har alltid fiskat med haspel och det fungerar hur bra som helst. MIn fråga är om jag har att vinna på att gå över till multerulle i vissa sammanhang. Utöver jerk-fiske, kommer jag att kunna fiska smidigare efter gädda eller havsöring?

Kommer jag att kasta längre? Har gjort ett par försök och då menar jag verkligen ett par försök. Under dessa två gånger har jag verkligen inte kastat längre och när jag verkligen försökt att kasta längre får jag sitta och pyssla med upplirkning av skatbon.......

Är multifisket förlegat eller ger den verkligen fördelar?
        Personligen så anser jag att multi är överlägset haspel vid dom flesta fisken. Undantagen är fiske med extremt lätta beten eller när man inte har utrymme bakåt att kasta. Känslan i en multi är vida överlägsen den i en haspel. Vid öringfiske så brukar jag låta linan gå som ett litet S mellan tumme och ringfinger, man känner minsta lilla pill. Detta ger också att man har mer direktkontakt med fisken.

Min son 12 bast lärde sig att fiska med en multi i höstas, och han lyckades också bärga en gädda. Så med lite träning kan alla lära sig.

Felet en haspelfiskare ofta gör när dom ska kasta multi är att dom har en slutsnärt när dom kastar som verkar ge skatbon. Med multi ska man ha en lugnare och mer svepande kaströrelse.

Kommentera

Det tar en stund att lära sig kasta med multi och man får räkna med några rediga skatbon men det är värt att ta sig förbi det stadiet. När jag skaffade min multi så spolade jag på nylon, knöt fast ett 15g's päronsänke och sen ställde jag mig och kastade på en fotbollsplan. Många skatbon? Ja. Korta kast med taskig precision? Ja. Dock gick det rätt snabbt att minska mängden trassel och få till både längden och precisionen på kasten. När jag sedan hade blivit lite varmare i kläderna tog jag med grejerna till vattnet och körde igång där. Nu när det flesta kasten hamnar där jag vill att de ska hamna och skatbona lyser med sin frånvaro så tycker jag att multi är överlägset haspel. Det är skönare att ha känslan mitt i handen, skönare med en kortare vev och du kan kasta riktigt tunga drag utan att få skinnflådd pekfingertopp. För allt fiske tyngre än små abborrspinnare tycker jag att multi är det bästa alternativet.

Kommentera

jag skulle gärna använda multirulle till allt fiske, men det går ju inte dessvärre

Stora beten fladdrar inte i luften och hakar upp sig med multi, det har om annars en tendens att göra med haspel...

Satsa på en bra amba eller shimano så går du säker!!!
            SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

Jag kör med Multi till allt fiske, även till UL, men det senare kräver rätt mycket ombyggnad av rullen för att det skall funka.

Känslan i en multi är helt överlägsen den Du får med en haspel och slirbromsen i de sämsta multirullar är överlägsna de hasplar jag har provat.
              Du känner i veven precis hur betet går och med andra handen på klingan har Du råkoll. Du missar inte ett nafs.

Kastegenskaperna beror mycket typen av bete, spöt och på kastarens kunskaper och rutin. En Amb 5500 direkt från butiken hanterad av en rutinerad kastare får iväg beten på 25 - 30g minst lika bra som en haspel och är betena tyngre brukar multin gå hem med segern.

Om Du sen vill ha ut mer av Din rulle finns det knep som jag gärna propagerar för i egenskap av företagare.
              Ett exempel är en flicka som bad mig jazza upp en Amb 5500 för 8 - 18g, och hon kastade sen en 10grammare längre än hon gjorde med sin väl inkörda haspel, med samma spö.
              www.utreel.com

Kommentera

Finns så många variablar haspel vs multi, kallt att hålla i multirullar tycker jag,
                mer koncentration krävs (alltså går multi bort för mig när jag t.ex vadar),
                dock bättre kontakt med betet, mindre tröttsamt när man kastar med tunga beten, man får mindre linbåge. Haspel är bättre t.ex vid mete med betesfisk, när man vill veva in fort (näbbgäddefiske t.ex).
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Det mesta verkar vara sagt i frågan men kan bara instämma att multirulle ger en högre känsla vid fiske och definitivt mer effektivt med fiske av exempelvis större wobbler du slipper det irriterande fenomenet att linan hänger sig i främre trekroken du fiskar helt enkelt effektivare. Med mindre drag gäller haspel det är också outstanding med haspel när du jiggar ...........
                  Köp en multirulle för det lite mer tunga fisket och använd haspel för finliret......

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 384 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art