krokning med shadjiggar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

krokning med shadjiggar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• krokning med shadjiggar

har sedan jag gick över till att fiska mer och mer med shads märkt att krokningen har flyttats från överläppen till sidan, ofta farligt nära ögonen ifall det är lite mindre fisk. är detta något ni andra också har upplevt?

Jag misstänker att det är så att jiggen lägger sig på sida när den åker neråt och där man sen jiggar den och får kontakt med fisken så är jiggen fortfarande på sidan. som sagt, något ni har märkt?
    Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

hmm har märk det med gösen några gånger att dom hugger vid huvudet, man ser tänderna efter dom men det brukar bara hända när det är riktigt trögt annars kommer dom bakifrån
    bf

Kommentera

Ursprungligen postat av Bigfisher
      hmm har märk det med gösen några gånger att dom hugger vid huvudet, man ser tänderna efter dom men det brukar bara hända när det är riktigt trögt annars kommer dom bakifrån
      Detta är inte alls på grund av att det är trögt, napp på varenda kast... så det måste bero på något annat.

Kommentera

joo jag har också upplevt de, både på shad och storm jiggar speciellt vid torsk fiske. men som tur var så har ju torsken så stor skalle så de brukar inte vara nått problem kring ögonen! däremot så har jag upplevt att dom sitter mycket hårdare när de blir krokade i sidan så de kan vara lite knivigt att få lös dem! så de är väl både för och nackdelar

Kommentera

Har även denna erfarenhet. Fiskar mycket abborre med Relax shadjiggar och det är ofta kroken sitter nära ögat. Man får vara försiktig vid avkrokning så att man inte skadar ögat.

Kommentera

seatrouthunter kanske beror på abborrarnas storlek ? tror inte direkt att dom sväljer en relax jigg helt innan du hinner göra mothugg bara sådär ?
            bf

Kommentera

Det är möjligt att jag är sen i mothugget. Till saken hör att jag kör med storlek på shadsen som en tumme.

Kommentera

Ursprungligen postat av Seatrouthunter
                Har även denna erfarenhet. Fiskar mycket abborre med Relax shadjiggar och det är ofta kroken sitter nära ögat. Man får vara försiktig vid avkrokning så att man inte skadar ögat.
                Det är precis samma jigg som jag kör med, och det verkar kvitta för min del om jag kör med 3" eller 4" Samma problem oavsett

jag funderar på att byta till långskaftade krokar, kör nu med kortskaftade och är lite orolig för att det kommer bli mer ögonpiercing om jag väljer en krok med längre skaft. tappar nämligen flertalet fiskar som hugger öven svansen men missar kroken pga att det är så mycket gummi utan nån krok

men vanlita curlys eller twintails har jag inte detta problemet utan då brukar 90% sitta jättefint i överkäken, men med relax shads sitter 90% i sidan istället, storm och andra jiggar av den modellen är inte heller något problem utan de allra flesta sitter krokade korrekt på dessa.

Kommentera

Ursprungligen postat av Discharged
                  jag funderar på att byta till långskaftade krokar, kör nu med kortskaftade och är lite orolig för att det kommer bli mer ögonpiercing om jag väljer en krok med längre skaft. tappar nämligen flertalet fiskar som hugger öven svansen men missar kroken pga att det är så mycket gummi utan nån krok
                  Fortsätt köra med kortskaftad krok. Sätt en liten trekrok i en liten bit tafs istället. Tafsen fäster du i jiggskallens krokögla och kroken i sidan på jiggen, lite längre bak än vad jiggkroken sticker ut. Funkar skitbra. Jag kör den här varianten för jag tycker att jiggen får bättre gång om man inte har en lång krok. Ganska logiskt egentligen.
                  Senast ändrad av Gäddhängke; 2006-08-08, 16:43.

Kommentera

En trekrok är att ta i, okej om jag hade fiskat gös och dom inte varit på hugge, men nu fiskar jag sommarborre och dom hugger som galningar. Problemet är bara att med kort skaft blir det en väldig massa jigg innan det kommer en krok om man kör med vanliga standard 7grams huvuden.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 282 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art