Kalabalik i båten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kalabalik i båten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kalabalik i båten

Det blev en tur på sjön i kväll igen. Stendött sånär som en microgös som grabben fick på släp. Jodå nu krävdes det nya tag. Vi lät klockan bli framåt 22-22.30 o hängde på grundgående wobblers. Grabben ville testa sitt nyinköpta mordvapen ifrån Fladen med 3st trekrokar på 15cm wobbler som följde med i deras fiskelåda på medlemserbjudande på coop. Jag nöjde mig med en prov jag byggt om med större sked o flou orange med svarta firetiger ränder. 15min senare så bugade grabbens spö och vi fick hem en 1kg gös. Igår kväll så ägnade jag 15min x 2 i att trassla trekrok ur ett håvnät när det var ljust. Den här med sammanlagt 9 krokspetsar skulle inte få komma i närheten av håven. Fisken kom in o jag lyfte den ombord genom att greppa wobblern framme vid skeden. Sedan skulle jag byta grepp och den där lugna fisken fick ett fullständigt tokspel.

En miljarddels sekund senare hade wobblern slängt runt och 15cm ned på fisken var min hand och jag hade nu en krok i handen och 1kg gös som var komplett galen sittande idiotfast på draget.

Det blev en lugn sekund och nu tog jag min chans o skulle greppa wobblern så jag kunde avlasta för kroken som satt riktigt djupt och var på väg rakt in, den skulle bli svår att vända runt. Då kommer nästa tokspel och lika snabbt som första kroken så sitter jag nu fast med en krok i andra handen också. Dvs bägge händerna fjättrade vid fisken och hullingarna väl inne och fått fint grepp.

Tanten börjar få panik och jag börjar köra med grabben om att ta fram tången o fort som in i h-e för nu var fisken direkt galen. Men det bar sig inte bättre än att jag fick backa ur en krok med hulling o hela skiten :shock: och grabben fick ta grepp på gösens krok med tången varvid jag lyckas med konstycket att släppa på kroken genom fjäderringen med 1 hand och 1kg gös som käkat LSD eller något. Sen så fick grabben lysa med ficklampan medans jag vänder runt krok nr1 som sitter 1cm rakt in i handen och lyckas få ut spetsen igen så jag kunde klippa kroken o backa ur det som var kvar. Tanten grinar o är halvt hysterisk. Jodå det är väl bara att konstatera "Vi ska nog bara ha 2krok i den där wobblern för då kommer inte den lösa kroken nedanför huvudet när det börjar sprattla".

Efter att ha lugnat ner tanten så gick hon med på att vi slängde ut igen. Grabben krokar en ful jäkel igen o nu kommer hans personbästa på 2,7kg. Tar tången där här gången o greppar fisken i käften o lyfter in den. Ska knacka den när den också får ett tokspel. Vrålar åt ungarna "Upp med fötterna på tofterna för i h-e" medans en 70cm gös far fram o tillbaka 3ggr på golvet och en wobbler som piskar fram o tillbaka".

Vi har tagit en hel del gös i båten och haft 3 o till och med 4 ungar med utan bekymmer. Men igår var de lugna när de kom in, ikväll var de tokiga..................

Mikael

håv kanske vore något?

Kommentera

Fiskar man matgös är lipgrip klockrent... prova på det så slipper du krokar i andra ställen än fisken
      www.pikewallis.se

Kommentera

Yep lipgrip är klockrent. Funkar även på större gös men man får lixom snedda in den från sidan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Manhood
          Fiskar man matgös är lipgrip klockrent... prova på det så slipper du krokar i andra ställen än fisken
          Nja, problemen uppstod ju inte när jag skulle landa dom utan när jag skulle hålla i fisken så jag kunde slå den i skallen. Kunde lika gärna ha hänt även om jag skulle hålla i den för att lossa kroken innan det var dags att slå den i huvudet.

Mikael

Kommentera

jag fattar inte lyssna nu. landa gösen med en håv. ta in gösen i båten och klubba den om du nu ska göra det. easy as hell :P

Kommentera

Nja det är inge kul o trassla wobbler ur håvnätet. Satt kvällen innan i 2x15min o ägnade tid åt det o det håvnätet har blivit ganska fult nu efter att flera maskor slitits sönder utav trekrok i halvgalen fisk. Nu var det mörkt och flickan gav sig fan på att hålla ficklampan. Hon lyser lika mycket i ansiktet på mig som på håvnätet......

Var ute ikväll igen och löste det smidigare. Tog tången o greppade käften på dom, slog dom direkt i huvudet utan att lossa på greppet. Ner i hinken med dom o jag kom hem utan att ens lukta fisk. (Men det löste sig när det skulle filéas).

Mikael

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 295 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art