teorier om Fiskars gormet middag, pita el mask ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

teorier om Fiskars gormet middag, pita el mask ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• teorier om Fiskars gormet middag, pita el mask ?

Igår regnade som F*n passade på att skaffa mask och det blev ett ca 70st riktigt feta och fina.
    Ikväll var vi ute för att skaffa betesfisk till gäddmete och laddade upp några metspön med mask.
    Intill stod en utländsk farbror som skakade på huvudet ..”nänä” och gav oss en deg som luktade apa. Min son passade på att briljera lite över sin ”duktiga mamma som får JÄTTE STORA fiskar och hon är ett superproffs o kan allt ” samtidigt stod jag och tänkte vad f*n är detta för äckligt hopkok .
    Jag är envis och ville iallafall använda maskarna och satte en på kroken .

Gubben kom fram och sa något jag inte förstod och tog fram ett pitabröd ur påsen och geggade ihop med vatten . Han slängde ut några degbitar i sjön och skakade på huvudet ” no no mask” . Jag provade och fick genast hugg efter hugg fiskarna var som tokiga efter deg , till och med kräftorna kom fram .
    (Det äckliga hopkoket var tydligen bara ett pitabröd med vatten . )
    Jag som trodde mask var typ som en middag på Operakällaren och bröddeg som en middag på McDonald’s .
    Har ni några teorier om detta ? (När jag var barn och knattefiskare använde vi alltid deg som reservbete när vi inte hade mask)

Kan bara tillägga att Gubben såg nog till att jag sjönk lite på min son´s skala ,när vi åkte hem sa han ” Du är i alla fall duktig på att få småfisk ” .
    I handen höll han en liten fisk som fick plats i hans handflata (han är 6 år gammal).

Som gammal levandebetesfiskare sedan drygt 40 år.Det ena utesluter inte det andra. Ibland funkar mask bäst, ibland deg. Det är bara att prova det mest effektiva för dagen. Fast generellt, mask, RÖD, LÖVMASK, DELAD, funkar bäst. På våren små stumpar, doftande. Annars, mäska först, innan fisket med vanlig vetemjölsdeg (vatten, vetemjöl, ev. sötning). Finns de i sjön så tar du dem..100%-tigt..Iofs fodras en viss allmän kunskap om deras vanor. Men generellt, grundare på sommaren, djupare på hösten..

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
      Som gammal levandebetesfiskare sedan drygt 40 år.Det ena utesluter inte det andra. Ibland funkar mask bäst, ibland deg. Det är bara att prova det mest effektiva för dagen. Fast generellt, mask, RÖD, LÖVMASK, DELAD, funkar bäst. På våren små stumpar, doftande. Annars, mäska först, innan fisket med vanlig vetemjölsdeg (vatten, vetemjöl, ev. sötning). Finns de i sjön så tar du dem..100%-tigt..Iofs fodras en viss allmän kunskap om deras vanor. Men generellt, grundare på sommaren, djupare på hösten..
      Håller med, är det ngt som ger småfisk är det mask, ofta i bitar till mindre munnar.
      sigpic

Kommentera

Fast, kör för enkelhetens skull först deg. Alltid mäskande innan, ofta det första jag gör innan jag tacklar upp. Kan inte påminna mig att jag någonsin gått bet på betesfisk, någonstans...Ibland, tar jag läven efter redig mäskning ganska skapliga mörtar...en 8 hg,s på toppknutet ger en skaplig fight...

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
          Fast, kör för enkelhetens skull först deg. Alltid mäskande innan, ofta det första jag gör innan jag tacklar upp. Kan inte påminna mig att jag någonsin gått bet på betesfisk, någonstans...Ibland, tar jag läven efter redig mäskning ganska skapliga mörtar...en 8 hg,s på toppknutet ger en skaplig fight...
          Häromkring är det inte ovanligt att semesterfikare får färnorn runt 2kg på toppknutet mitt i betefiskstimmen Sedan är ju aldrig en sutare fel heller
          sigpic

Kommentera

~

Om du ska fiska upp betesfisk (mört) är bröd outstanding

Kommentera

Tack
              Finns det något "gott" man kan blanda i degen ?
              typ ...räkor etc...
              Sedan undrar jag kan man frysa betesfisk o tina upp vid användning ?

Kommentera

Ursprungligen postat av cath
                Tack
                Finns det något "gott" man kan blanda i degen ?
                typ ...räkor etc...
                Sedan undrar jag kan man frysa betesfisk o tina upp vid användning ?

Testa curry!!!

Kommentera

Oregano i degen funkar fint för mig.

Kommentera

Vanligt franskbröd som man tar bort kanterna på, blöter och kramar ihop blir en bra och "ickekladdig" deg. Nåt som funkar bra för mört är att blanda i lite vaniljsocker i degen.

Och visst kan man frysa in betesfisken (inte om man vill meta med levande ) den kan bli lite mjukare och gå sönder lite lättare men annars funkar det bra...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 997 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art