Tappar massa fisk! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tappar massa fisk!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tappar massa fisk!

Hallå. Har fått ett problem på senare tid. Har tappat de fyra senaste fiskarna precis intill båten (trollar). Kör flätlina och multi. Kan det vara så att jag måste släppa på spärren mer när när de närmar sig båten? Flätlina är ju så stum så det kanske inte är topp att ha stenhård spärr på när de klassiska rusningarna kommer? Upplevde inte riktigt detta problemet med haspelrulle.

/Fruit_

Jag tappade en hel del hugg när jag använde mitt dropshotspö till trolling .

Kombinationen styvt spö och stum flätlina gjorde att fisken ofta bultade sig lös .

Då jag bytte till FC på samma spö så eliminerades problemet .

Numera är det mitt fel om jag tappar fisk och inte utrustningens .

Förgrymmat......
    Spiggpimplare

Kommentera

Lite flex är inte fel att ha på det. Så att jobba lite mer med bromsen och lossa den allt eftersom.
      Jag brukar ha den rätt löst när jag trollar(bonntrollar) så jag slipper vända båten om jag sätter mig i botten. Eller tja, spöt vänder båten åt mig.

Men spänn löss bromsen mer och mer under tiden du drillar så den alltid är precis så mycket så du klarar att dra in den.
      Sen när man ska håva fisken så brukar jag frikoppla helt och hålla emot med tummen. Då är det enkelt att låta fisken ta en sista rusning eller om man då håvat så kan man släppa helt så inte spöt spänns och trasslar, trillar för man meckar med håven.
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ska testa det med bromsen och göra kraftigare mothugg. Tack för tips

Kommentera

Ursprungligen postat av Fruit_ Visa inlägg
          Hallå. Har fått ett problem på senare tid. Har tappat de fyra senaste fiskarna precis intill båten (trollar). Kör flätlina och multi. Kan det vara så att jag måste släppa på spärren mer när när de närmar sig båten? Flätlina är ju så stum så det kanske inte är topp att ha stenhård spärr på när de klassiska rusningarna kommer? Upplevde inte riktigt detta problemet med haspelrulle.

/Fruit_
          Hej Fruit.;

Det är ett vanligt fel att ha alldeles för hårt ställd slirbroms under drillningen bland de som börjar med sitt trollingfiske...

För att slippa tappa fisk i framtiden bör du ha hårt ställd slirbroms när du krokar fisken och sedan bör du snabbt lätta på slirbromsen så att fisken inte hinner hoppa, rycka eller skaka sig loss från krokarna...

Med dagens moderna, stumma flätlinor och synålsvassa krokar räcker det ofta med en kort handledskrokning för att krokarna ska tryckas ned ända till krokböjen....

Vassa krokar betyder bättre fiskelycka!

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand
          Leif Engström

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar