Förslag för att locka fram Sutare ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förslag för att locka fram Sutare ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förslag för att locka fram Sutare ?

Tänkte höra med lite erfarna hunters om tipps..

Har fixat till mig fiskerätten i en liten sjö söder om Stockholm.
    Tanken e o slippa styra ut till dom berömda skärgårds vikarna för o få känna lite tyngd i match spöt o hitta ett eget litet vatten där ja o, polarna, tjejen eller så kan va lite i fred o samtidigt kul o fiska lite i orörda vatten o utforska..

Sjön har en yta av 6-7 fotbollsplaner o e säkert inte djupare en 2 meter max.. och medel djupet e dryga metern..
    Den täcks till över 50% av näckrosor o går inte att nå från land utan vadare då vass o gungfly o annan tät vegetation gör det omöjligt .
    För att över huvud taget kunna fiska har vi byggt en brygga.
    Enligt fiskerätts ägaren som anglat en del i sjön förr om åren skall den hålla en hel del bra gädda..

Jag har mäskat med hönsfoder i kombination med ner malt hund foder samt helt foder , kikärtor, valig majs…

Första kampanjen mäskade vi 5-6 dagar o sammanlagt ett par hinkar åt gången

När vi väl fiskade vilket varit i första hand flöt mete tog vi nog lätt 50 talet sarvar mellan halvkilot o kilot på bara ett par timmar

Andra o tredje gången samma sak, men också 4-5 mörtar och en ruda på kilot..

Nu till frågan..!!!!!!!!

Då jag ”bestämt” att detta är ett ”sutare vatten o allt förutom just närvaron av dessa uteblir , vad i hel………….. vete görs fel o vad kan ändras på?

Sjön bara måste hålla sutare, eller?

Vet att de finn många duktiga metare här o tacksam för råd…

Bete som använts har varit majs, mask och senaste gången men har också provat o kört med blodpuddings boilie o haft hugg men aldrig känt fisk..
    Har nu lagt 6 pass sammanlagt o börja bli oroad…

Maybe instead of fishing, try having an evening putting sweet corn in likely looking places then walk between them looking for signs of tench feeding; a mass of pin head bubbles that can remain static but can also move around are sure signs of tench.

Off course have a tackled up rod with you, but pay most attention to being mobile and watching.

I just fished a lake the other night that was reputed to have tench in, there was no guarantee, there were any, no prebaiting campaign was needed, and the fish gave them self’s away feeding naturally! I did really well caught four nice tench. Just from a little water craft and common sense and a short time watching.

Other considerations are to make sure your bait is on the bottom; and once you locate feeding tench they tend to bully out smaller fish in my experience.

/Good luck!

Ps, Bait; Worms Worms Worms! A bunch of worms on a size 4 hook, or sweetcorn tiped with maggot, Bread flake the size of a 5kr, (that’s the fluffy white bit) Pellets!
    I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.

- John Gierach

Kommentera

Att fått ruda i det vattnet förvånar inte. De överlever ju oftast kvävningsvintrar. Sutarna kan ha lite svårare i den vägen.

Sjön har ju en begränsad vattenvolym. Den värms fort upp, producerar mycket organiskt material och kyls fort av för att tidigt bli istäckt. Vattnet innehåller maximalt med syre vid isläggningen men den sker kanske redann i november och därefter tär den pågående förruttnelsen av näckrosblad och vass på syretillgången.
      En lång vinter med skiftande väderlek (regn, kallt, tö, snö, regn dubbelt islager omvartannat) hindrar dels nytt syre att komma ner i vattnet dels sumpgaser att sippra upp i atmosfären.
      Rudorna brukar klara detta men sutarna och övrig fisk inklusive gäddor kan få värre problem att överleva.

Det borde dock finnas sutare där men de riktigt stora kan vara utslagna av en i tiden näraliggande kvävning. Men de små växer ju till sig om Gud vill och vädret tillåter ...
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

=)

Tackar och bugar för svar och råd.. uppskattas verkligen!!

Waterlog; - Kommer absolut lyda ditt råd och vara mer aktiv och söka fisken, planer på att försöka få i någon typ av båt, flytring, kanot eller liknande för att kunna röra mig mer obehindrat..

problemet annars har varit precis just det annars, ett företag att över huvud taget ta sig närmare vattnet en 4 meter från vatten brynet…

kommer också mer följa ditt råd med bete..
        och återkommer med resultatet…

pga. Rådande förhållanden har jag bara fiskat den platts där bryggan är placerad.. så finns mycket kvar att kika på..

för mig in på en till fråga? Hur stationär är sutaren i det avseendet är det rimligt att tro att dom kan vara mer koncentrerade någon annan stans i sjön?

Be best; Intressant!! Mycket troligt att det är så.. försökte kika på fiskeriverkets sida om man kunde få någon uppfattning om vilka arter som slås ut och i vilken ordning under domförhållandena?

Enligt dom uppgifter som jag fått av fiskerätts ägaren så finns/fanns mycket gädda av bra storlek i sjön..

De jag sätt själv förekommer stora mängder sarv och med hög medel storlek med.. har fått mört men mycket sparsamt. Och som sagt, 1 ruda..

Aktiviteten är hög i sjön är förhållande vis hög med mycket små fisk i ytan….

Detta känns lite som ett problem då de kan, iaf. för mig vara svårt att urskilja bubblor..

Intrycket jag fått är att Sarven dominerar vattnet.. då jag också sätt intressant beteende hos dom där dom i sant abborre maner trycker upp insekter eller grodyngel från strand kanten och jagar dom i ytan.. kul att se när det är större fisk =)

Kommentera

Finns det sarv har det knappast varit nån kvävningsdöd. Har den tillflöde och frånflöde. Så att vattnet kan syresättas. Är sjön inte grumlig, kan det vara ett bra PH-värde. Övergödda vatten har ju alltid problem med syre på vintern. Köp dig en PH-testare på ett Zoo. Där får du klart för dig hur vattnet är. Kan finnas sutare, men går inte gärna tillsammans med ruda. Brukar ha sitt eget revir. Prova på en annan plats i sjön. Helst nån skuggig sida.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

ok..

Tack för svaret..

Sjön har både inoch utflöde om dock så litet.. vattnet är inte grumligt på något sätt..

Men skall följa ditt råd där och kolla ph värdet. Samt försöka byta platts..

Som sagt bara fått en ruda bara på platsen men ska tänka på de med skugg sida..

Kommentera

troutscout blev det någon båtaffär? så vi kan lägga några fler pass i ditt nya favisvatten.

Jag trodde du var 100% säker på att Sutatre fanns i sjön

//Ivman

Kommentera

Ursprungligen postat av Ivman
                troutscout blev det någon båtaffär? så vi kan lägga några fler pass i ditt nya favisvatten.

Jag trodde du var 100% säker på att Sutatre fanns i sjön

//Ivman
                Efter att nyss ha fått hörselgången spräckt av en ylande och erfoisk "troutscout" på mobilen så är det nu fastställt att det finns sutare i detta vatten. Han fick en Sutare på 2 700 och i går 9 Rudor med topp på 1 450.

Själv har jag semester med tjejen och i morgon ska vi träffa fem av hennes mostrar

- Vadå bitter!!!!!!

// Ivman

Kommentera

Well done troutscout!
                  I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.

- John Gierach

Kommentera

Fasen vad kul ! Extra skoj att du själv utforskat vattnet och att det ligger i krokarna där man själv bor/jobbar.
                    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                    Fiskesnacks regler hittar ni Här
                    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 281 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art