Beten/drag som mest verkar vara prydnad? Ny trend? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beten/drag som mest verkar vara prydnad? Ny trend?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Beten/drag som mest verkar vara prydnad? Ny trend?

Jag har inte "hängt med" så mycket i sportfiskevärlden de senaste årtioendena. Sist jag var up-to-date var när jag läste ABU-katalogen i mitten av 80-talet. Nu det senaste året har jag blivit mer och mer intresserad igen, och läst massvis på nätet etc.

Det som slår mig är att det verkar vara en trend med mycket märkesgrejer, och inte bara utrustning som rullar och sådant, utan även beten.
    Ibland känns det som betena verkar vara primärt utformade för att fånga *fiskaren* inte nödvändigtvis fisken.
    Det är handbyggda beten, det är "designernamn", klarlack och grejer.
    Fiskar folk verkligen med dessa (antar att de kostar därefter), eller köper man det mest som någon sorts prydnad?

Som med allt annat tror att vissa bara samlar medan andra mig själv inkluderad använder och fiskar med grejjerna.
    /Apan

Kommentera

Jag har en hel del handgjorda beten från olika tillverkare som är väldigt vackra för ögat och som har kostat väldigt mycket. Fiskar med dem såklart!
      Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Har också en hel del handgjorda träbitar, fulla med glitter & effekter.
        Fiskar SJÄLVKLART med dem. De är trots allt beten.
        Bara ett kast till..

Kommentera

Om jag köpte beten, för från 300kr, men oftast upp emot 800kr (ellrr mer) skulle jag aldrig i h*lvete fiska med dom. Trots att det är mästerverk. Som säkert fångar fisk (gör Biltemas beten med) alldeles för hög risk att ett o annat försvinner under fisketuren.. Den ekonomin har jag ej.
          För mig blir det mer en form av konstverk, likt en tavla eller så.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
            Jag har inte "hängt med" så mycket i sportfiskevärlden de senaste årtioendena. Sist jag var up-to-date var när jag läste ABU-katalogen i mitten av 80-talet. Nu det senaste året har jag blivit mer och mer intresserad igen, och läst massvis på nätet etc.

Det som slår mig är att det verkar vara en trend med mycket märkesgrejer, och inte bara utrustning som rullar och sådant, utan även beten.
            Ibland känns det som betena verkar vara primärt utformade för att fånga *fiskaren* inte nödvändigtvis fisken.
            Det är handbyggda beten, det är "designernamn", klarlack och grejer.
            Fiskar folk verkligen med dessa (antar att de kostar därefter), eller köper man det mest som någon sorts prydnad?
            Fördelen med dyra finbeten är att det blir många extrabad oavsett årstid för att rädda dom vid eventuella bottennapp, uppfriskande och stärkande dopp en vindpinad novemberdag som exempel.

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
              Om jag köpte beten, för från 300kr, men oftast upp emot 800kr (ellrr mer) skulle jag aldrig i h*lvete fiska med dom. Trots att det är mästerverk. Som säkert fångar fisk (gör Biltemas beten med) alldeles för hög risk att ett o annat försvinner under fisketuren.. Den ekonomin har jag ej.
              För mig blir det mer en form av konstverk, likt en tavla eller så.
              Ja, en gång köpte jag nåt tre-pack med spinnare på Biltema för en femtilapp och lyckades sätta alla tre i botten under en och samma fisketur. Blev lite smått förargad av detta. Kan inte ens tänka mig hur det skulle kännas med ett drag för hundratals kronor!

Kommentera

Min mentala smärtgräns ligger nånstans kring 80 spänn för ett bete, tror aldrig jag köpt något dyrare och aldrig sett någon anledning till det heller. Skulle jag samla på beten vore det något helt annat.

Kommentera

Fiskar mycket bland sten och skit. Drar av linan mellan 0-10ggr per tur...
                  Där fiskar jag inte med sådana saker.

Köpte mitt första dyra bete, 550kr eller så, nu under vintern.
                  Kommer trolla med det på djupt vatten, här ska inget sättas.

Men ja, det är som du säger. Märkeshysteri på beten, likaså på allt annat.
                  Vissa saker anses bättre för de har ett visst namn, en viss person har designat det(satt sitt namn på det), eller det är överprisat så man tror det är bättre än man tror.

Är inte mycket för det överlag. Köper det jag tror är bra, som jag behöver eller vill ha.
                  Visst köper man lite nya balla beten ibland men långt från allt.

Men så var det till viss del förr med, Abu Hilo, Atom osv osv var det man skulle använda. Så enkelt var det.
                  En amba 5000 var det man skulle ha.

Men ja, hysterin har ökat.
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Jag har ägt ett antal dyra beten, men en dag stod jag inne i en fin vassvik och höll i en gammal oanvänd wolfcreek och vågade inte fiska med den för den var så dyr. Efter den fisketuren insåg jag att jag är fiskare och inte samlare och sålde av alla dyra beten. Har fortfarande en del handgjort, men de är i prisklass att man vågar fiska med dem utan att ta med cyklop, fenor och tuber i båten för ev. bottennapp.

Men visst är det många samlare, så blir det ju alltid inom alla hobbys.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 087 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art