Flytväst på isen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytväst på isen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flytväst på isen?

Hej.
    Antagligen en dum fråga. Men varför har aldrig nån flytväst när man isfiskar?
    Är det bökigare att ta sig upp om man går igenom eller?

Ja, direkt livsfarligt med flytväst på isen.

Kommentera

Jag kör med flytoverall. Kanske inte helt optimalt det heller men har gått väldigt bra de 2 gångerna som jag har brakat igenom isen. Nu finns det ju även flytunderställ som verkar vara väldigt bra.
      Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Varför är det farligt med flytväst på isen..? Du får ju i varje fall flytkraft.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Ja, direkt livsfarligt med flytväst på isen.
          Kan du hänvisa till källor på det?

Verkar inte stämma med råd för issäkerhet generellt och tex en kajakväst kan omöjligt vara ett problem för att ta sig upp på isen igen. Möjligt att man skall tänka igenom vilken flytväst man väljer, eller flythjälp, men din kommentar verkar helt felaktig och direkt farlig.

Kommentera

Jag isfiskar inte nu för tiden men åkte mycket långfärdsskridskor när jag bodde i stockholm i undomens dagar. Har ni inte provat på det kan det varmt rekommenderas föresten och det går ju att kombinera med fiske!
            Jag tror en uppblåsbar väst kan vara olämplig då den kan göra det svårare att ta sig upp men en typ seglarväst funkar nog utmärkt. Isdubbar, säkerhetslkna, fiskekompis och ombyte är det viktigaste!
            Nu finns det fina gore-tex torrisar, kanske kan vara ett bra val både mot kyla (med rätt underställ) och om man skulle råka gå genom isen!

Kommentera

Brukar köra både Ursuit (torrdräkt) och flytväst när jag är på riktigt tunn is. Har gått igenom dussintalet ggr då jag fiskat på mkt tidiga och sena isar men det har aldrig varit något särskilt farligt då jag haft bra utrustning med mig. Gick igenom en gång nu i januari när jag hade vanliga kläder och flytunderställ. Då kände jag att jag verkligen hade flytkraft vilket underlättade att komma upp ur vaken. Så jag tycker att det fungerat riktigt bra baserat på egen erfarenhet.

Något som jag verkligen rekommenderar är att pröva att gå igenom så att man inte blir överraskad när man gör det.

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
                Brukar köra både Ursuit (torrdräkt) och flytväst när jag är på riktigt tunn is. Har gått igenom dussintalet ggr då jag fiskat på mkt tidiga och sena isar men det har aldrig varit något särskilt farligt då jag haft bra utrustning med mig. Gick igenom en gång nu i januari när jag hade vanliga kläder och flytunderställ. Då kände jag att jag verkligen hade flytkraft vilket underlättade att komma upp ur vaken. Så jag tycker att det fungerat riktigt bra baserat på egen erfarenhet.

Något som jag verkligen rekommenderar är att pröva att gå igenom så att man inte blir överraskad när man gör det.
                Ja torrdräkt måste vara det absolut bästa. Dessutom håller den mycket luft i sig själv. Tyvärr ganska dyrt så många drar sig för att köpa en. Själv investerade jag i en i samband med kajakköp och när jag sålde kajaken behöll jag dräkten för den är faktiskt en fantastisk livförsäkring när det är kallt i vattnet även om man använder flytväst.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
                  Ja torrdräkt måste vara det absolut bästa. Dessutom håller den mycket luft i sig själv. Tyvärr ganska dyrt så många drar sig för att köpa en. Själv investerade jag i en i samband med kajakköp och när jag sålde kajaken behöll jag dräkten för den är faktiskt en fantastisk livförsäkring när det är kallt i vattnet även om man använder flytväst.
                  Lite konstigt att man kan köpa fiskeprylar, båt, etc för 10-tusentals kronor men backa för en livförsäkring för 5000:- Har till och med fått hustruns fulla stöd för torrdräkt till isfisket till skillnad från mycket annat man "investerat" i...
                  Använder Ursuit MPS plus vanlig flytväst under jackan i början och slutet av is-säsongen och flytoverall när isen håller +10cm. Har inte ramlat igenom isen ännu men det kommer nog...

Kommentera

Sportdykning, båtliv och nu senast kajakfiske har alltid innefattat behovet av torrdräkt för min del. Tycker det är självklart och en skitsumma i sammanhanget. Har man inte råd så ta det på kredit och lägg ut kostnaden på 3 år för tusan, dom flesta (oavsett inkomst) blåser motsvarande pengar ca 3-400:-/månaden på en massa skitmdom inte behöver, det är bara att prioritera.
                    Torrdräkt är tryggt säkert och inte minst praktiskt tycker jag.
                    Har just beställt den nya Ursuit Easy dräkten med dragkedja rakt ner framtill som går upp genom halstätningen. Blir man varm eller trång runt halsen tror jag det är perfekt att kunna öppna upp lite. Skulle man råka åka i vattnet med öppen dragkedja är det inte så bra men det går fort att dra upp den sista biten.
                    Man tar på den dräkten som en vanlig overall, väldans lite klydd alltså... hoppas jag... den kommer i nösta vecka. Recension utlovas!
                    Senast ändrad av Husse0416; 2018-03-04, 15:15.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 181 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art