Håller på att bygga kastdäck. Har köpt slitskyddsplywood och sågat ur skivan som ska användas. Måste man försegla kanterna dör man sågat även på dessa skivor?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Slitskyddsplyfa. Sågade kanter förseglas?
Collapse
X
-
Kan tänka mig att det finns olika kvaliteter. Har sett skivor med ljusa lager under slitskikten och de ser ut att behöva en kantförsegling (har inga bevis, bara vad jag tror...). Däremot har jag bevis för att den skiva jag själv använde i min förra båt INTE behöver förseglas i kanterna. Den är dessvärre för liten i min nuvarande båt men har nu i snart fem år stått på högkant i ett grindhål i ur och skur (frugan hoppas att den ska hålla rådjuren borta) utan den minsta tendens till fuktinträngning eller delaminering. Skivan är köpt på Bolist, verkar bara finnas i en storlek på 3.5 x 2 meter eller något sådant och kostar 1300-1400 spänn styck... Inga ljusa lameller. Ska äntligen inhandla en ny för att ersätta provisoriet i min nuvarande båt och jag tänker inte behandla kanterna...
Skit fiske!
GöstaSenast ändrad av Gösta; 2017-12-03, 16:48.
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggskadar aldrig någonsin att försegla kanterna....
Kommentera
-
Min erfarenhet är att de håller väldigt länge utan försegling, men jag tänker lite såhär.
Gör man det till en billig båt som man bara tänker ha någon eller några år kan det kvitta (typ slit och släng plast eka). Är det till en båt som man vill och känner att det är värt lite extra att göra bra och snyggt så varför inte....
Kommentera
-
Jag köpte svindyra marinfärger, grund och lackfärg, och målade kanterna, enl konstens alla regler. Dessa har nu under säsongen redan börjat flaga av. Mycket missnöjd med dessa. Å andra sidan så ser ju slitskyddsplyfan under ny ut. Plyfa av riktigt hög kvalitet är väldigt hård och tät så färgerna har inte dragit in alls. Funderar på att prova en gång till med ännu mer utspädd grundfärg för att få den att suga in mer och fästa bättre.
I min båt fanns en toft som redan var i slitskyddsplyfa i orginal. Kanterna på den var obehandlande och de var slitna men ok efter 15år. De hade inte dragit in fukt eller fått stora sprickor. Jag bytte ändå ut den för att den skulle vara lik däcket.
Kommentera
-
Okej tack för svaren. Oavsett om det håller 5 eller 10-15 år spelar det ingen roll då jag högst troligt ej kommer ha båten kvar. Så då får det vara som det är. Häst byggt helt utan påverkan eller infästningar mot skrov så det lätt går att plocka ur.
Hur är er erfarenhet av "balkongmatta" och krympning. Klädde in det och det sitter med pl400 samt hundratals klammer så har svårt att tro att det kommer krympa så mycket?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 019 visningar
1 gilla
|