Grov Abborre ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grov Abborre ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag fick ett par st strax över Kg förra året på död löja. fast inte genom mete utan genom att göra ett kastbete av betesfisken. körde men en ca 25 cm ståltafs som jag med hjälp betesnål trädde genom fisken och ut genom antingen analen eller på ovansidan vid samma längd bak. Fäst sedan en trekrok av passande storlek i beteslåset med en av krokarna i fisken.

Fiskas nog bäst genom att lyfta spöet och veva in löslina och sen lyfta spöet igen. Vevar man enbart kommer betet gå i ytan.
    Skitfiske på er!

Kommentera

Alla snackar metoder i tråden.
      Det viktigaste är dock i detta nu för dig att hitta vart fisken är. Sök grundflader med djupare vatten intill. Servera en löjja på mete och jigga för att lokalisera hur botten ser ut. agärna en hel dag och scanna av dina tilltänkta fiskeplatser först.
      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up
        Alla snackar metoder i tråden.
        Det viktigaste är dock i detta nu för dig att hitta vart fisken är. Sök grundflader med djupare vatten intill. Servera en löjja på mete och jigga för att lokalisera hur botten ser ut. agärna en hel dag och scanna av dina tilltänkta fiskeplatser först.
        Precis, jag tror också att det är viktigare att hitta platserna än att välja rätt bete.

På sommaren kan det ge utdelning om man är riktigt morgonpigg.
        De varmaste dagarna på sommaren så är abborren helt apatiskt på dagen, det brukar inte gå att få någonting i stort sett. Då gäller det att kliva upp 4-5 på morgonen och fiska av sina grund. Ofta går abborren precis som gäddan upp på grunden och jagar småfisk innan solen hunnit värma upp vattnet de där sista graderna. Det är ruskigt kul att stå ankrad på mindre grund och spana efter var abborren jagar. Ofta ser man småmört/löja börja sprätta i ytan och då är det bara att fort som tusan kasta dit en spinnare/vobbler/skeddrag/jigg eller nått kanske en popper. Brukar vara klockrena hugg nästan varje gång.
        Samma sak gäller även på sena kvälar ibland när det blivit lite kallare i vattnet.

Men tänk på ståltafsen, gäddan jagar också där.....
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

... å kanske ett vatten som håller stor abborre, gärna en kräftsjö... där är det nästan garanterat att det finns ett flertal större individer.
          "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
          "Keep it simple"

//Jan O
          www.fisheco.se
          www.brofiske.net
          www.magazinefisheco.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose

Men tänk på ståltafsen, gäddan jagar också där.....
            Skippa ståltafsen, det är ju ABBORRE du fiskar, inte gädda
            sigpic

Kommentera

Vore nice om det skulle funka i verkligheten. Fiskar man borre en kväll så får man räkna med minst ett par gäddor som sidofångst

Sen är det som alla säger, platsen är viktigast av allt. Spelar ingen roll vilket bete man kör med om det inte finns nån fisk där man fiskar

Rätta mig om jag har fel nu, men stor aborre föredrar väll att stå vid branter? Jag brukar få bra när jag fiskar på hällar som är riktigt branta med bra djup utanför.
              Skitfiske på er!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan

En tafs är nog att föredra om man vill ha några drag kvar efter sommaren. Men någon mjukare variant är nog det optimala.

Kommentera

Ursprungligen postat av PikeDavid
                  Jag har ett pb på halvkilot på abborre och har som mål att komma minst över kilosgränsen i år.
                  men har ingen aning om var jag ska fiska och hur, brukar köra med jigg, små spinnare och små wobblers.
                  ska jag söka i åar ? mitt på sjön ? runt grund ?
                  Vilken metod är bäst ? spinn ? mete ?
                  mvh david
                  Jiggfiske vid slussen kvällstid är bra just nu på stor borre,flera på kilot har tagis nu , gösen är även på G.

Kommentera

Salmo slider 12

Tog en fin abborre på 1.5 kg igår på salmo slider 12 mörtfärg =)

Kommentera

Ursprungligen postat av Atraxz
                      Vore nice om det skulle funka i verkligheten. Fiskar man borre en kväll så får man räkna med minst ett par gäddor som sidofångst

Sen är det som alla säger, platsen är viktigast av allt. Spelar ingen roll vilket bete man kör med om det inte finns nån fisk där man fiskar

Rätta mig om jag har fel nu, men stor aborre föredrar väll att stå vid branter? Jag brukar få bra när jag fiskar på hällar som är riktigt branta med bra djup utanför.
                      Det fungerar i verkligheten. Skulle aldrig komma på tanken att fiska riktat efter abborre med annat än FC som tafs, men vet att andra tycker annorlunda. Och dem får stora fina abborrar, t.ex. Push-Up. Men det är helt omöjligt att fiska med något om man inte tror på det till 100%. Visst, ibland händer det att en gädda plockar med sig jiggen hem, men efter några rusk med huvudet ligger den säkerligen på botten.

Men jag måste bara säga; Under vinterns Abborrefiske användes FC 0.23 i brist på tunnare material. Abborrarna lyste med sin frånvaro men gäddorna verkade älska lite mindre beten presenterade på en supermjuk och närapå osynlig lina och enkelkrok. Det "roliga" i sammanhanget är att vi fick upp ALLA gäddor utom en som "klantades" bort i hålet. Bl.a fiskar på 6,6 och 7.7kg.

Det jag menar är att Abborren säkert kräver en ännu bättre betepresentation. Att dem kan vara ruskigt griniga mot sänken och annat motstånd vissa dagar är ju bekräftat, men att även en tafsskillnad mellan 0.23 och 0.16 dessa dagar kan vara avgörande är jag övertygad om. Visst, det är säkert extremt, men en 0.16tafs blir mjukare än en 0.23. Så kommer man snart in på spåret med %tänkade ala SGK-artikeln. 0.16 linan kanske ökar chansen med 2%, givetvis finns det då en klar anledning att använda den. Sedan finns det ju en viss gräns, men alla sätter vi den olika
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 369 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art