Haspel vs multiplikator - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel vs multiplikator

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspel vs multiplikator

Är på g att köpa in lite grövre grejer för fiske i skärgården och undrar om man ska satsa på en multiplikatorrulle eller om man ska hålla sig till haspelrulle?
    För och nackdelar med båda typerna önskas.

Nu får f-n isen försvinna snart

Definiera vad du menar med grövre grejor, betesvikt?
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Multirulle:
      + Bättre känsla och kontakt med betet
      + Får man till kasten och har rätt rulle kastar man ofta längre än haspel
      - Svårt att kasta i hård motvind.

Haspel: + Lättare att kasta i motvind
      - Inte samma känsla och kontakt med betet.

Sen beroende på vad det är för rullar du tänker på så kan bromsen vara olika bra... Min erfarenhet är att slirbromsarna har en jämnare gång på multirullar men bra haspelrullar fungerar säkert också bra.
      - T e a m O d i n -

Kommentera

säger haspel du kastar längre och skönare att drilla fisk på
        milti rulle känns lite överdrivet för det svenska fisket. eller jag vill mer säga att för svenska tillåtna arter räcker det lätt med haspel. sen vill du ha rulle på spöt är jeu milti vad du ska ha :P

Kommentera

Jag använder bägge typerna men multirullarna är mina absoluta favoriter. Det är en helt annan känsla och kontroll över fisket med en sån rulle, särskilt om rullen har syncrobroms!
          Det finns multirullar i storlekar från 1000 (UL) till 10 000 (Havsfiske). Köp en kvalitetsrulle! För mig betyder det Ambassadeur men andra håller Shimano Calcutta eller Daiwa Millionaire som ännu bättre. (Och mycket dyrare.)
          Köper du en modern Ambassadeur Record i 5000-storlek.står du dig gott och det är tveksamt om en haspelutrustning kastar längre oavsett vindförhållanden. Men när du drillar fisk är det inga tveksamheter. Multirullen vinner på KO mot haspelrullen.

Uppgradera ditt fiske! Köp en multirulle - till!

Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Multirulle alla gånger!

Använder bara mina haspelrullar när jag trollar gös numera. Annars är det Multi som gäller till allt fiske.
            Betydligt bättre beteskontroll, lika långa kast, mkt bättre broms samt känslan att drilla fisk på är en helt annan.
            www.pikewallis.se

Kommentera

För "tyngre" fiske efter t.ex gädda och lax är multirullar helt klart att föredra, de känns "robustare" under drillningen och du har bättre kontakt med både bete och fisk. Däremot är det trevligt med haspel för det lite lättare fisket efter mindre öring och abborre, med mindre beten som små spinnare och liknande.
              Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Betesvikter...

För mig beror val av utrustning ofta på betesvikten.
                2-15 g = UL (haspel)
                15-40 g = haspel (9 ft. spö och Shimano KX 4000)
                40-80 g = Ambassadeur C3 HSS 5601 med 10 ft Kunnan Pike (8 ft + räcker annars bra för gäddfiske)
                jerkbeten och annat mellan 80 g och 150 g = Jerkspö med min Ambassadeur.

Kommentera

Är inbiten haspelfiskare i grund och botten men måste ändå erkänna att fisket aldrig varit så roligt som när jag köpte mig en multi! Helt annan känsla i grejerna när man har direktkontakt, vilket försvinner på haspeln iom att den alltid har 90grader linuppläggning mot spolen. Till det lättare fisket föredrar jag visserligen haspel, men det är inte uteslutet att en liten multi tar över jobbet i framtiden när min teknik förbättrats. Multi kräver mycket mera av användaren, därför räds många att testa. Men det är som med allt annat, övning ger färdighet.
                  Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

thx

Niice tack för tipsen har redan haspel för ul-fisket vilket jag även använder vid insjöfiske men har möjlighet att köpa ett spö med shimano calcutta multi med nåt dyrt tysktspö tror det heter Tam typ (från min kusin;-) för inga pengar alls så jag tror jag satsar på det tanken är ju att jag ska kunna rigga upp med grövre beten typ 80g så det kan nog bli grymt. hoppas även att begynnande båt affär blir av (Cresent ht med 80Hp) sen ska stor fisken landas he he

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 370 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art