Vilket av dessa ekolod skulle ni välja? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket av dessa ekolod skulle ni välja?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket av dessa ekolod skulle ni välja?

Hejsan! Jag går i ekolodstankar och står i valet och kvalet mellan dessa två ekolod.

1. Humminbird 343c: 3,5" färgskärm, 320x240 pixlar, dubbla frekvenser osv. (http://www.humminbird.com/products.asp?ID=567)

2. Lowrance x-125: 5" monokrom skärm, 480*480 pixlar, en frekvens osv (många här verkar bekanta med denna modell)

Kollade först på Humminbirds monokroma modeller (typ Matrix 17) och tyckte att bilden blev ganska suddig och otydlig när den scrollade fram. Trodde därför att alla monokroma skärmar hade denna suddighet och tittade då närmare på Humminbird 343c med färgskärm, och den bilden såg betydligt bättre ut än deras monokroma modeller. Hade i princip bestämt mig för denna innan jag gick till fiskemässan. På mässan fick jag syn på Lowrance x-125 och den hade en betydligt bättre skärpa än Humminbirds monokroma modeller. Så hjälp mig nu att välja vilket ekolod ni själva skulle ha valt. Jag har absolut inga erfarenheter av ekolod och behöver nu hjälp av er med lite mer erfarenhet. Skall man köpa ett ekolod med liten skärm och färre pixlar men med färg(Humminbird). Eller skall jag välja ett ekolod med större skärm och fler pixlar som då är monokrom(Lowrance). Båda modellerna kostar runt 4000:-. Jag fiskar uteslutande i mälaren, där jag brukar pilka samt trolla gös samt spinnfiska gädda.

En sak till jag undrar över. Hör man något från lodet när det är på eller är det helt tyst? Tänkte att ifall det låter, så kanske man skrämmer iväg fiskarna vid tex. pimpling.

Tacksam för svar, hälsningar Daniel S.
    Senast ändrad av Nikolai Gädda; 2006-04-03, 15:50.

Jag kör med X-125an nu och är hur nöjd som helst iaf....
    Sen beror på vad man ska använda lodet till oxå...
    Daniel Granholm
    Tävlingsansvarig Svenska Gäddklubben

Kommentera

[QUOTE=Nikolai Gädda]Hejsan! Jag går i ekolodstankar och står i valet och kvalet mellan dessa två ekolod.

1. Humminbird 343c: 3,5" färgskärm, 320x240 pixlar, dubbla frekvenser osv. (http://www.humminbird.com/products.asp?ID=567)

2. Lowrance x-125: 5" monokrom skärm, 480*480 pixlar, en frekvens osv (många här verkar bekanta med denna modell)

Kollade först på Humminbirds monokroma modeller (typ Matrix 17) och tyckte att bilden blev ganska suddig och otydlig när den scrollade fram. Trodde därför att alla monokroma skärmar hade denna suddighet och tittade då närmare på Humminbird 343c med färgskärm, och den bilden såg betydligt bättre ut än deras monokroma modeller. Hade i princip bestämt mig för denna innan jag gick till fiskemässan. På mässan fick jag syn på Lowrance x-125 och den hade en betydligt bättre skärpa än Humminbirds monokroma modeller. Så hjälp mig nu att välja vilket ekolod ni själva skulle ha valt. Jag har absolut inga erfarenheter av ekolod och behöver nu hjälp av er med lite mer erfarenhet. Skall man köpa ett ekolod med liten skärm och färre pixlar men med färg(Humminbird). Eller skall jag välja ett ekolod med större skärm och fler pixlar som då är monokrom(Lowrance). Båda modellerna kostar runt 4000:-. Jag fiskar uteslutande i mälaren, där jag brukar pilka samt trolla gös samt spinnfiska gädda.

En sak till jag undrar över. Hör man något från lodet när det är på eller är det helt tyst? Tänkte att ifall det låter, så kanske man skrämmer iväg fiskarna vid tex. pimpling.

Pappa å ja har lowrance x65 det är väll nån tidigare variant av x125 vårat kosta 4500 kr . Det funkar jättebra det är grejer så man ser kanter å så jättebra . Det ja har å jämföra med är eagle 128 . Polarn har den visst funkar den men man ser inga kanter botten ser likadan överallt förutom hårdhet å så. Ekolodet är helt tyst .

Köp till sugkopp å mc batteri så kan du flytta med dig lodet om du byter båt .

Kommentera

Svar ja lyssnar du på givarens undersida kommer du höra ett klickande ljud hur högt beror på uteffekten när det sänder.
        Det skrämmer inga fiskar tro mej vet med säkerhet alltför lågt ljud men visst finns det där om du lyssnar det är pulsen lodet sänder ut.
        Fiskar du i grunda vatten finns ingen anledning att köpa lod med stark uteffekt lågeffekts lod SOM FUNGERAR räcker utmärkt.
        Överdriv inte heller skärmupplösning, sitter du i en båt som rör sej kommer de flesta ekon bara att bestå av ett lodrätt streck mycket svårt att tolka dvs ensamma rovfiskar i princip omöjligt att tolka, bananer som i simulator programmen är mycket sällsynta, småfisk stim rakt under givaren är dock enkla att se, ju tätare de går desto mer volym skugga ser ut som en klump men det krävs att de är rakt under dvs klockren träff beror delvis på givarens konvinkel för insjö fiske kör 200khz samt ca 20 grader konvinkel .
        good luck en djungel om man är ovan
        Senast ändrad av TAMTAM; 2006-04-03, 17:40.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag har ett gammalt humminbird som skall bytas.
          Men en sak gillar jag med det, det har en snabb kontakt.
          Klick, klart.

Lowrance verkar riktigt bra men har flera skruvar.
          Det passar mig mindre bra, jag som vill ta hem grejorna på kvällen.
          Antar att det blir skillnad om man trailar.

Går oxo och kikar efter lod, x125 eller matrix eller så..

Kommentera

Svårt val! Skulle ju säga åt dig att köpa det med bäst upplösning, MEN en färgskärm lockar ju oerhört...... Fiskar du endast i insjöar skulle jag nog rekomendera att du köper det med färg. Mest en smaksak. Ekoloden låter inte om du inte vill att dom ska göra det! Man kan till ex. sätta på att det ska pipa när det visar en fisk eller om det blir ett visst djup, men du kan stänga av allt och få det att vara helt tyst!!

Kommentera

Jag tror:
              Färg är mer status än monokrom men att skillnaden av info att utläsa är marginell
              Att en färgskärm drar mer ström än monokrom.
              Kan vara något at tänka på om du inte har laddare med dig.

Jag var helnöjd med min X-125 tyckte det var intressant med mycke upplösning eftersom man får en ganska stor helhetsbild över hur det har sett ut där man har åkt.

Nu har jag inte provat något med mindre upplösning.
              Ola

Kommentera

Jo det är ju det som är så jävla klurigt när man inte har använt ett ekolod tidigare, kommer man att uppskatta färgekolodet? Efter några turer så kanske det inte är så kul med färgskärm längre och man kommer att sakna den högre upplösningen samt större skärmen. Eller tycker man kanske att den monokroma skärmen var lite svårtydlig och efter några turer kanske man längtar efter en färgskärm samt tycker att det där med upplösning kanske inte var så mycket att hänga upp sig på.

Kommentera

Hur är en monokrom skärm i dagsljus, man har ju bara sett dom i affärer med bakrundsljuset på. Ser man ännu bättre i dagsljus, eller är det problem med reflektioner och sånt. Hur är en färgskärm i dagsljus? Dom är ju jävligt fina i affären iallafall med bakrundsljus.

Kommentera

Jag köpte en X-125 eftersom pengarna inte räckte längre.
                    sen sålde jag den och köpte en LMS 337cdf.
                    Jag har jag köpte det första i Juli tro jag det var så jag har inte så mycket erfarenhet av dem.

de har samma upplösning men en är monokrom och en är färg.
                    Men jag vet inte vilken som är tydligast, x-125 fungerade utmärkt tyckte jag.

Du kan ju ladda hem en simulator på lowrance hemsida om du vill kolla in menyer m.m.

Tyvärr får du nog grubbla ett tag till, och förmodligen så väljer du "fel".
                    Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 380 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art