Dagens torpedhugg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dagens torpedhugg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dagens torpedhugg

Hej!

Jag och min far var idag ute och fiskade. Gav farsan en Rapala Magnum i julklapp, och han skulle provfiska med denna idag.

När han fiskat med draget i c.a 10 minuter smäller det plötsligt till i spöet som om linan hade fastnat i en båtmotor, och innan farsan hunnit göra mothugg är linan av. Var som draget hade fastnat i en torped som gick i full fart.

Strax därefter kommer en gädda utan dess like upp ur vattnet och ruskar på huvudet och återvänder ner under vattenytan därefter. Uppskattningsvis minst 15 kg (utan överdrift).

Min fråga är, hur stor är chansen att gäddan överlever med en Rapala i munnen? (Givetvis beror det ju på lite hur draget sitter).

God fortsättning önskar Flexi!

Ingen aning. Beror på hur snabbt krokarna rostar av.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Om man kan få upp en gädda med drag i munnen antar jag att dem kan överleva det. Men det beror ju på om det har låst käkarna på något sätt eller satt sig i gälarna. Den har nog ganska stor chans att överleva med wobblern i munnen skulle jag tro. Om du vill veta exakt får du åka ut igen och försöka ta tillbaka draget

Kommentera

Jag har fått upp 1 gäddäd med wobbler i munnen. Den va väldigt mager o i ganska dålig kondition. Men de kan den ju iofs varit innan den fick wobblern i munnen oxå. Ena kroken va iaf avrostad o den andra så gott som avrostad.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Fan vad tråkigt det är när det händer.. Och då menar jag att en gädda på simma iväg med ett drag i halsen, och inte att man förlorar ett drag.

Någon som vet om det finns snabbrostande trekrokar att köpa?

Kommentera

Sitter ju stora fina rostfria krokar på magnumen, så om ni inte bytte innan så har den problem. Men jag tror att dom oftast kan skaka bort en wobbler.

Kommentera

Man kan även räkna med att där krokarna fastnat uppstår det sår vilka förmodligen inflammeras, vilket leder till att vävnaden kring krokspetsarna mjuknar/ruttnar. Det innebär att avstötningsprocessen kommit igång och de krokar som då kan kommer att förlora fästet i gäddkäken. Det underlättar för gäddan att göra sig av med wobblern och få igång läkningsprocessen.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Fått en gädda (stor) med en gammal hi-lo i läppen. Hur länge den suttit där vet jag givetvis inte men den såg ut och betedde sig som en frisk gädda.
                "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
                Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Kommentera

Bara en fundering: Man kanske inte borde ha så jäkla mycket krokar på sina drag. För att underlätta avkrokning alltså, både om man får upp fisken och om linan går av. Det går ju nästan lika bra med enkelkrok så länge man håller spänn på linan. En stor wobbler kanske kräver mer än en krok, men jag har en känsla av att det är lite överdrivet med krokar på många drag. Dragen skulle kanske bli billigare också...

Kommentera

Jag läste om en amerikansk forskningsstudie gällande just detta för ett tag sedan. Om jag inte missminner mig så stötte gäddans kropp bort en krok med hulling på ca en vecka. Kroken behöver alltså inte rosta bort, kroppen stöter bort den. En krok utan hulling lossnar på något dygn.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 369 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art