Gummibåt... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gummibåt...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gummibåt...

Tänkte kanske köpa en till våren, för att kunna prova en massa nya vatten lätt och smidigt..

Så frågan är om nån har provat fiska från en gummibåt och hur bra det funkar?
    Mete lär ju funka bra men tänkte mer spinn o lite jerk så kanske det blir för ostabilt??

mvh /bo

Hade nog hellre satsat på en aluminiumbåt...

Kommentera

Hej Bosse!
      Jag köppte en gummibåt förra våren för att kunna komma åt öringen bättre, tyckte att det var en höjdare faktisk. Har en otter 270 med en 4 hk på, den planar fint och har en grym räckvidd. Funkar bra att kasta från också. Att ha en gummibåt skall inte förknippas med att ha en "riktig" båt dock, det är stor skillnad, svårt att förklara allt men bara det att det blir klurigt att ta med polare (om det är en liten en). Köper du en stor så kostar den ju lika mycket som vanlig båt. Hela grejen för mig var att kunna ha den i bakluckan och blåsa upp den där jag tyckte det var bra att fiska, det funkar klockrent och smidigt men inte så enkelt som reklamen påstår.
      Nu har jag köpt en vanlig båt, anledningen är att mest fiskar i havet och det passar bättre för mitt fiske.
      När jag åker upp till fjällen och älvarna så kommer den dock att komma till användning igen. Stört skönt att bara packa upp och komma ut på vilket vatten man vill utan att behöva ramper. Men som sagt den kan inte jämföras med en större "rikitig" båt tycker jag.
      Dety viktigaste är nog att du listar ut vad du vill använda din båt till.
      Kan annars rekommendera Otters gummibåtar dom är grymt bra.

Kommentera

Har också haft en gummibåt, en 3,80m lång sådan med en 15hk på. Modellen var sådan att man stagade upp durken mha. aluminiumstag längs med sidorna ,durken bestod av "träplattor", mellan plattorna lade man likaså mindre aluminiumstag. Hyfsat snabb och lätt upp i plan var den, gjorde väl som bäst ca 23 knop med två personer. Att båten blev instabil vid fiske märke jag inte av, den är snarare rätt så stabil att fiska från, blir en bra plattform att stå på. Men, som tidigare skribenter svarat, det går inte att jämföra med en riktig båt.

Även fast båten var hyfsat stor för att vara gummibåt gick den in i bilen och från att jag parkerat tills att jag var ute på sjön tog sällan mer än 30min, då var spöna riggade och klara dessutom. Denna tid går ju att pressa betydligt mer när man får in tekniken, bara att få ihop båten lyckades jag nog med på 10-15min, sen beror det på var för pump du har, hur rädd du är om din bil, om du vill lasta den på taket osv.

Jag skulle gärna ha en gummibåt igen, men då en modell som har uppblåsbar durk och sedan ha den i mindre vatten och kunna använda den ännu mer portabelt än den jag hade, den hamnade lite för nära en aluminiumbåt i vikt och varför då ha en gummibåt när man kan ha en färdig båt på taket?

Kommentera

tackar för svaren

Ska fundera lite om det blir en enkel aluminum båt eller om det får bli en gummi!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 274 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art