Isen har ju legat ett bra tag i mellansverige och är väl ca 30cm tjock eller mer. Sen är det säkert lika mycket snö på isen. Vart föredrar fisken att stå under dessa förutsätningar? Är ju ganska högt tryck under isen och rimligtvis inte jättemycket syre. Vi har tagit en del fisk i grunda vikar, men kan de även stå i djuphålor, pelagiskt osv. eller är det för lite syre på djupen?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vart står gäddorna nu?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Everflowom det är syrehalten i vattnet som reglerar vart gäddan står så borde alla gäddor stå där det är som djupast eftersom syret är som mest där.
dock tror ju jag att de följer maten i regel..... men jag kan ju ha fel.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KattenIsen har ju legat ett bra tag i mellansverige och är väl ca 30cm tjock eller mer. Sen är det säkert lika mycket snö på isen. Vart föredrar fisken att stå under dessa förutsätningar? Är ju ganska högt tryck under isen och rimligtvis inte jättemycket syre. Vi har tagit en del fisk i grunda vikar, men kan de även stå i djuphålor, pelagiskt osv. eller är det för lite syre på djupen?
Jag tror att de stora gäddorna (de man vill fånga) går pelagiskt och jagar betesfisk. D.v.s där det finns gott om betesfisk finns även de pelagiska fiskarna Dessa fiskar lever väl mer eller mindre sina liv pelagiskt med undantag för lek m.m ? Har i vissa sjöar en grymt fin bukteckningsigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jerkasbackforpicks!everflow: hehe du som går KY borde väl inte påstå något sådant !
Aldrig tänkt på varför fiskarna i vatten med syrebrist står högt upp i vattnet och "chippar" efter syre? Har varit med om att pimpelhålen har fyllts av sarv och mört i vatten med syrebrist under senvintern...
jag blandade i all iver ihop syrehalt och temperatur.
vi har ju läst en hel del om hypolimnionbortpumpning i syrefattiga sjöar och dessutom vattnets "tyngd" vid olika grader. mitt i all spännande uppståndelse så blandade jag ihop enkla saker... det är dessutom långt ifrån första gången det händer!!.
Det enda som egentligen stämmer med det jag sade är att vattnet är 4 grader varmt vid botten eftersom det vattnet är som tyngst.... på sommaren söker sig därför många fiskar längre ner eftersom kallare vatten innehåller mer syre!.
där någonstans fastnade hjärnan i vinkelvolten...... tur att mina lärare inte är inne och läser här
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Everflowmuhahaha.... jag är en idioto!!!. klart att det är mest syre i ytan...
jag blandade i all iver ihop syrehalt och temperatur.
vi har ju läst en hel del om hypolimnionbortpumpning i syrefattiga sjöar och dessutom vattnets "tyngd" vid olika grader. mitt i all spännande uppståndelse så blandade jag ihop enkla saker... det är dessutom långt ifrån första gången det händer!!.
Det enda som egentligen stämmer med det jag sade är att vattnet är 4 grader varmt vid botten eftersom det vattnet är som tyngst.... på sommaren söker sig därför många fiskar längre ner eftersom kallare vatten innehåller mer syre!.
där någonstans fastnade hjärnan i vinkelvolten...... tur att mina lärare inte är inne och läser härJag fiskar, därför ljuger jag.
Kommentera
-
Är ju inte bara syret som avgör. Fisken vill inte ha strömmande vatten. Då det blir växlande temperatur. En stabil bottentemperatur och där jordvärmen sakta men säkert värmer upp till 4 grader längre fram på vintern. Sen oftast i närhet till lekplatser. Gör det lättare att fiska upp dom just där. Lite lurigare med gös. Står ju oftast lite längre up på djupare vatten. Men har man läst ett vatten och funnit dom. Är det ju oftast i närheten av samma ställe som gäller år från år.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 077 visningar
1 gilla
|