Kanske dum fråga men... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kanske dum fråga men...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kanske dum fråga men...

Tja!

Jag har en 6500 cs pro rocket som jag har till lätt havsfiske Och jerk fiske.. har inte jerkat så mycket men det har blivit en del. Rullen har blivit ganska sliten på havet och sist jag var ute (efter en stunds uppehåll) (hade även jerkat en del under tiden) så surrar ju den alltid som den gör men den lät annorlunda, surret va kvar men ett annat liknande ljud hördes när man kastade det gick i ''vågor'' ving ---ving-- ving (ungefär... lite svårt att beskriva)

Jag undrar såklart om den inte tål jerket och bör lämnas in för service och aldrig jerkas med.

Rulldoktorn

Tjena!!! Låter som du råkat ut för en skev spolaxel (händer oftast vid försök att få loss bottennapp med flätlina) efter flitigt användande och behöver hjälp av ett proffs... Kolla upp med någon av dina redskapshandlare om de kommer att få besök av ABU's rulldoktor. Rulldoktorn är åter på turne' i Sverige efter några års uppehåll, bra service av dina rullar kostnadsfritt, kan rekomenderas...

Anser att rullen under "normalt" jerkande funkar utmärkt...

Kommentera

Ursprungligen postat av Pike-Buster
      Tja!

Jag har en 6500 cs pro rocket som jag har till lätt havsfiske Och jerk fiske.. har inte jerkat så mycket men det har blivit en del. Rullen har blivit ganska sliten på havet och sist jag var ute (efter en stunds uppehåll) (hade även jerkat en del under tiden) så surrar ju den alltid som den gör men den lät annorlunda, surret va kvar men ett annat liknande ljud hördes när man kastade det gick i ''vågor'' ving ---ving-- ving (ungefär... lite svårt att beskriva)

Jag undrar såklart om den inte tål jerket och bör lämnas in för service och aldrig jerkas med.
      PM;a FRB, UT t.ex. här på forumet, de kan allt
      sigpic

Kommentera

Annars kan du köpa en Shimano...
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
          PM;a FRB, UT t.ex. här på forumet, de kan allt
          Sant...

Kommentera

Jag tror lagren fått sig en kyss av sältan och möjligen är de färdiga för pension.
            Slå isär hela rullen och gör den ren, även de delar som Du tror "klarar sig".
            Lägg kullagren i citydiesel och vaska ur dem genom att snurra dem och doppa dem.
            Smörj med Rocket Oil och rotera dem ordentligt, vaska ur dem i aceton och smörj sedan med Rocket igen om de verkar friska och kan rotera så ddet visslar om dem, annars är det pension som gäller.
            Och - viktigt! - CRC 5-56 är inte ett alternativ. Du kan PMa mig om smörjmedel om Du inte är välförsedd.

Rullen är en mycket robust konstruktion, men allt kan brytas ner och förstöras.
            www.utreel.com

Kommentera

tackar för alla svar..
              Det får bli en rull operation som du sa UT men.. Jag undrar om Oljan Super Lube e bra?
              Det sa iafl han där jag köpte den.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pike-Buster
                tackar för alla svar..
                Det får bli en rull operation som du sa UT men.. Jag undrar om Oljan Super Lube e bra?
                Det sa iafl han där jag köpte den.
                - Brukar försäljare visa några tveksamheter över sina varor?
                F'låt elakheten, men nej jag känner inte till oljan och är skeptisk.

Min skeptisism grundas helt på fördomar där den absoluta majoriteten av alla oljor som säljs till fiskerullar är vanlig "symaskinsolja" eller tjock gräsklipparolja blandad med fotogen. ABU's vanliga rul***ja tillhör kategorin "symaskinsoljor" och CRC 5-56 och WD-40 tillhör kategorin tjock gräsklipparolja och fotogen.

Rocket Oil är överlägsen allt annat jag provat.

Det tål att påpekas att det jag far efter är absolut max prestanda, och att rulleverantörernas egna smörjmedel är helt tillfylles för den vanliga glada sportfiskaren.

Rocket oil är bra
                www.utreel.com

Kommentera

Jaha då blire Rocket oil!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar