Hur många gånger har du gått igenom Isen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur många gånger har du gått igenom Isen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur många gånger har du gått igenom Isen?

Ett förslag till ny Poll.

Hade du isdubbar eller liknande?
    Hade du då också ombyte med dig?
    Blev du av med nån utrustning?

Jag använder isdubbar men har aldrig gått igenom isen, därför vore det intressant med erfarenbheter ifrån andra.
    Ola

Jag har gått genom isen

Jag gick genom isen förra året, mars månad, blev räddad av en annan fiskare (han hade rep med sig), sen helikoptern plockade upp mig!!! Jag har alltid önskat en helikopter tur!!! men kommer inte ihåg om det var kul, det ända jag tänkte på var chocken!!!!

Kommentera

Några gånger men bara en gång rejält.
      Ett år sedan nu..

Hade ej isdubbar, blev av med en borr, mobil och kamera (edit). Två brandbilar, en ambulans och lokaltidningen kom i hiskilig fart
      Senast ändrad av Ghunter; 2006-01-29, 13:45.

Kommentera

har aldrig gått igenom isen, och det är jag glad för

intressant tråd!

Kommentera

två gånger, har haft isdubbar båda gångerna men tyckte det var lättare att häva sig upp med händerna. andra gången fucka sig min mobil det var allt.
          Tube for life

Kommentera

Jag har klarat mig från att gå igenom....brukar inte ge mig ut på så tunn is heller dock...isdubbar är med för det mesta och regelbundna hugg med isbillen...
            - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

Ett lårben från en av dem som gick genom isen utanför G:a Djursholm (Värtan -Stockholm) högg på min Mörrumsspinnare i mitten på 70-talet.
              [FONT=Comic Sans MS][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola
                Ett förslag till ny Poll.

Hade du isdubbar eller liknande?
                Hade du då också ombyte med dig?
                Blev du av med nån utrustning?

Jag använder isdubbar men har aldrig gått igenom isen, därför vore det intressant med erfarenbheter ifrån andra.
                Hej Ola;
                Jag läste vad som hände med skridskoåkarna utanför Ridö på södra Mälaren igår. Genom åren har jag själv gått igenom isen några gånger. Första gången var värst! Det var när jag deltog i en nattorientering vintertid. För att få en kortare löptid och en bättre placering genade jag över isen på en skogssjö. Det var lite dumdristigt. Isen brast när jag var ett 30-tal meter från land. Jag hade underkläder, träningsoverall, skor, mössa och armbandsklocka på mig. Det tog cirka 10 minuter att komma upp på isen igen. Jag skakade, frös som en hund och inte en människa fanns i närheten. Dessutom blev jag diskad i orienteringslistan eftersom jag fuskat.
                Nåväl, jag fick en kraftig förkylning och lite förkunskap om vad som behövs när man är ute på isen. Här kommer några av mina gamla isvakstips:

"ISMANNENS BÄSTA ISVAKSRÅD: 1. Ge dig aldrig ut ensam på isen! 2. Svaga punkter på isen är vid vassar, råkar, bryggor, broar, uddar, avlopp, inlopp, utlopp, sund och grund. Tänk på att vindar och strömmar ger ojämn tillfrysning! 3. Ha alltid lättillgängliga isdubbar högt under hakan! 4. Tag alltid med ispik och livlina! 5. Bär ryggsäck med komplett, torrt ombyte i vattentäta plastpåsar! 6. Behåll lugnet! Panik är livsfarligt! Hugg med isdubbarna en i taget. Sparka i vattnet så att du kommer upp vågrätt. Tag dig alltid upp på samma sida som du föll i! 7. Ser du någon som gått igenom isen, använd i första hand livboj eller livlina. Använd annars en trädgren, skida, ispik eller en stege om sådan finns i närheten. Åla försiktigt ut på isen till den nödställde. Bilda kedja om ni är fler och sträck fram grenen till den nödställde."
                - Old Firehand

Kommentera

två gånger har jag lyckas bada. en gång var det lungt då var det bara vatten upp till midjan men däremot andra gången där var det lite djupare så då var det bara att häva sig upp på isen igen och springa till skryllan och hämta telefonen och ringa morsan som fick komma och hämta mig. Båda gångerna var utan isdubbar och jag kom nog upp ur vaken snabbare än om jag hade haft på mig dom. Jag fick även hjälpa en kille på en tävling på södra hyn för några år sedan som gick igenom. vi la oss en gäng på isen och bildade kedja och drog upp karln. han såg faktiskt ganska chockad ut och grejerna han ligger nog än på hyns botten

Kommentera

Har aldrig gått igenom isen. Använder alltid ispik samt isdubbar på de första isarna som ofta är mellan 2-3 och 5-6 cm. Sedan blir det lätt ngt man glömmer Ispiken är iofs alltid med nuförtiden...det är mkt. bättre än isdubbar och helt klart något underskattat om man använder den på rätt sätt. (Knacka, ta ett steg, knacka, ta ett steg o.s.v.)
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 293 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art