Line-thru beten? (Hö) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Line-thru beten? (Hö)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Line-thru beten? (Hö)

Råkade hitta mina genomlöpande drag i bottnen i asken nu... Enda anledningen till att jag inte använt dem är för att de är jobbigt å behöva ha med ett lekande å FC osv för å knyta å greja för att få skiten å fungera.

Men nu till grejen jag funderar på, borde de inte funka med flätlinan rakt igenom?
    Den enda anledningen till att jag kan tänka mig att man använder FC igenom är för slitage, men samtidigt gnäller folk på att man ska ha nylon/FC tafs vid Hö fiskar vid stenar.... Vilket jag aldrig haft å aldrig "slitit" sönder min lina vid vadning elr annat sätt.

Har någon testat helt enkelt?
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Jag har provat med endast flätlina och det funkar. Dock är du som fiskare orolig för att slitage ska skada linan så tycker jag att det är bättre med en anan typ av bete. Jag fastnade inte alls för genomlöpare och tycker endast de är krångliga att böka med när du vill byta bete. Förstår faktiskt inte vad storheten i genomlöpsbetena ligger i, som inte andra beten fixar lika bra.

Kommentera

Nja, jag är inte direkt orolig för slitage... Men jag har förstått att de är vanligt om man inte kör med FC igenom betet.

De enda jag förstår som är "fördelen" med genomlöpsbeten är att fisken inte kan bända sig loss... Vilket aldrig har hänt när jag har använt 2 fjäderringar på ett vanligt skeddrag...

Har som sagt inte heller kört med mina så mycke pga att de är jobbigt att trixa till de... Jag brukar köra 10-20 kast max med ett bete sen byta osv.

Får kanske testa med flätlina igenom helt enkelt... Jag har ju trots allt köpt dem, tror faktiskt inte mer än en av dem varit i vattnet. hehe

Kommentera

Borde man inte kunna tackla upp dem på FC tafs och sätta ett lekande bara så sitter det färdigt på alla genomlöp i boxen.

Förklarade kanske lite luddigt men jag hoppas att ni förstod vad jag menar ? På så sätt slipper man klydda vid vattnet bara att sätta dem direkt på beteslåset.

Kommentera

Jag har gjort precis så, tacklat upp dem på en bit flourocarbon med en lekande och det funkar bra, men jag har varit med om "oförklarliga" linbrott på just FC-en vid ett antal tillfällen. Det verkar vara så att det sliter när betet snurrar vid vevstopp, så jag använder mer traditionella beten istället.
          Men jag gillar dock idén med att det dalar snurrande mot botten vid vevstopp.

Kommentera

Ursprungligen postat av RullTrassel Visa inlägg
            Borde man inte kunna tackla upp dem på FC tafs och sätta ett lekande bara så sitter det färdigt på alla genomlöp i boxen.

Har testat å ha dem färdiga också... Har testat att snurra linan runt kartong och snurrat de runt själva draget... Inget blir bra då de oftast glider av från grejorna å bara blir ett jävla hams

Dessutom ser linan ut som en fjäder som man måste hålla på å dra ut osv.

En av dem största anledningarna till jag undrar om att man kan använda flätlinan direkt igenom är så man slipper lekandet, därav kan man ha draget närmare spötoppen när man kastar vilket jag gillar. Man brukar ju ha FC tafs i runt 30cm igenom genomlöpande, vilket inte blir så smidigt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 370 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art