Gäddjiggar, tips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddjiggar, tips!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddjiggar, tips!

Har tänkt att börja fiska gädda med jigg, och skulle behöva era tips på vilka beten som funkar bäst för er, samt hur ni riggar dom! Vilka beten tycker ni att jag som nybörjare borde satsa på?

Kan förövrigt tillägga att jag fiskar i mestadels medel grumligt vatten, och att mitt spö har maxvikten på 150g.

Väldigt tacksam för svar, bara att kasta på mig!

Finns massor med trådar angående gäddjiggar.

Söderjiggen, fox rage, illex dexter shad, real eel 20cm funkar fint för mig. Tacklar vanligtvis med 7 eller 10g 10/0 eller 12/0 skalle och egengjord stinger med 2 st 2/0 krokar. På grundare vatten shallowskruv. Gillar vanliga shadjiggar bättre än swimbaits som ex. mcrubber. Relax 6" och storm wildeye seeker shad är också säkra kort.

Kommentera

Ursprungligen postat av GabrielJsson Visa inlägg
      Har tänkt att börja fiska gädda med jigg, och skulle behöva era tips på vilka beten som funkar bäst för er, samt hur ni riggar dom! Vilka beten tycker ni att jag som nybörjare borde satsa på?

Kan förövrigt tillägga att jag fiskar i mestadels medel grumligt vatten, och att mitt spö har maxvikten på 150g.

Väldigt tacksam för svar, bara att kasta på mig!
      Funkar bäst är oftast en smaksak och väldigt beroende på vilka vatten du fiskar i och HUR DU FISKAR DINA BETEN, Alltså lite personligt. Men du ska få 3 förslag som både är billiga, lättfiskade och väldigt fångstsäkra.
      - Savagear herring shad 16 & 19 cm
      - Fox rage 18 cm
      - Relax 6 tum shad
      - SZ mcrubber junior. Dom större av denna liksom av den första ska du absolut inte köpa, menar inte att dom är dåliga men dom ger dig absolut inget mervärde.

Rigga med jiggskalle och stinger, själv kör jag krok strl 2 då 2/0 blir groteska på dom små jiggarna.

Lycka till.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jag tycker själv att pike strike är ett riktig het bete.
        Jag tycker man får bäst gång om man riggar med en shallow skruv och sätter in två spikes i fenorna på betet. Krokar också väldigt bra.
        Skitfiske!
        https://pikemonster.wordpress.com/sigpic

Kommentera

Jag fiskar också i vatten som är medelgrumliga och ganska humusfärgade, där jag fiskar mest är det desutom väldigt grunt. McRubber känns som ett bra tips, lättfiskat, hyfsat billiga, rätt tåliga, många roliga färger, relativt lätt att rigga även med shallowriggning . Och dessutom ofta väldigt effektiva. Jag fiskar mest med mellanstorleken, men har haft god användning även av JR.

Kommentera

Vill slå ett slag för wingman från eastfieldlures riktigt stabil gång och lätta att rigga

Kommentera

Jag tycker den nya lilla söderjiggen verkar jäääävligt het. Jag kommer beställa ett gäng iaf

Kommentera

Jag vill slå ett slag för Illex Dexter shad, finns i grymt trevliga färger och rör sig som en dröm, både shallow-riggad och med tyngre flexi-head. Går ypperligt fint att fiska superlångsamt med på köldstela damer. Rekommenderas!

Kommentera

ingen som nämt pigshad! Den är nog min favorit iaf.

Kommentera

Jag testade westins nya shad jiggar förresten. Blev gravt missnöjd. "Klarlacken" släpper och tail sektionen som är ihålig håller inte för många gäddor kan ja lova.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 370 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art