Kolla bottenpluggen!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kolla bottenpluggen!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kolla bottenpluggen!!

Då jag antar att det är ganska många som lägger i sina båtar ungefär nu så vill jag bara passa på att skicka med en liten påminnelse.

KOLLA ATT BOTTENPLUGGEN SITTER I!!

Brorsan tog upp båten förra året och förtjänstfullt tog han ur bottenpluggen.
    Kruxet var att när vi skulle lägga i och testa "nya" motorn igår så hade jag inte en tanke på det.
    Till mitt försvar skall sägas att jag aldrig tidigare använt denna båt och att jag aldrig skulle ha trott att den ens hade en bottenplugg. En liten plasteka på 4m.

När vi väl fått i båten och fått igång snurran så tog vi en liten tur på sjön när min sambo säger "vart kommer allt vatten ifrån?"

En 2 minuter oavbruten rad svordomar kan då eventuellt ha undsluppit mig undertiden vi tog oss tillbaka till bryggan.
    Väl där var det ganska så mycket vatten i båten och den var tung som ett as att försöka få upp på land igen. Det resulterade i årets första "halv-dopp". Var tvungen att ställa mig bakom båten och lyfta aktern för att få upp den på land igen.
    Efter ett samtal med min bror konstaterades att bottenpluggen var urtagen förra året... och nu spårlöst borta.

Lärdomar:
    1. Kolla alltid om det finns någon bottenplugg och att den i så fall sitter där den ska
    2. Om bottenpluggen tas bort vid upptagning, förvara den då på något bra ställe
    3. Bada inte i början av april, det är kallt som fan!

Glad Påsk på er!

Ursprungligen postat av tpettersson Visa inlägg
    KOLLA ATT BOTTENPLUGGEN SITTER I!!
    Var tvungen att ställa mig bakom båten och lyfta aktern för att få upp den
    Du får ta å lära dig detta.

Kommentera

"förvara den på bra ställe" <--- det har jag gjort fleera gånger

Kommentera

Hehe Larsww, precis vad jag gjorde nu i vintras. Först låg den på fläkten i köket, sen flyttade jag och sen fick jag åka och hämtad den på Biltema i Borlänge, för jag hade tydligen lagt den på Hyllplats: BÅT 14 där...

Kommentera

Mmmm been where done what, numera har jag som standard att fästa en lina i bottenpluggen som sedan sitter fast i båten så att när pluggen skruvas ur på hösten så hänger den kvar i linan i båten det tycker jag är en bra plats, efter jag införde detta har problemet upphört iaf.

Kommentera

Tejpade alltid fast pluggen på ratten.

Kommentera

Gjorde samma misstag med min lille ifjol men aktern ligget så högt. Kunde ro hela rundan med båten. Var själv i den.

Kommentera

Går de inte å köra så snabbt så vattnet åker ut från båten? De har jag alltid funderat på... Haha
                Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Kolla bottenpluggen!!

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
                  Går de inte å köra så snabbt så vattnet åker ut från båten? De har jag alltid funderat på... Haha
                  Man får accelerera och bromsa vrålsnabbt om var annat så blir det nåt liknande det här: https://m.youtube.com/watch?v=GH6SMocBwN0

Oj nån hade redan postat den
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
                    så riktigt så...bara gasa på lite så åker det ut av sig själv genom pluggen...så klarade jag mig själv i alla fall...åkte omkring och vertikalade på en massa olika ställen,stannade bara till lite kortare stunder, sedan hittade jag ett riktigt intressant ställe med fisk där jag blev kvar en längre stund och upptagen av fisket och fiskteven som jag var så märkte jag ingenting förrän jag rörde mig lite häftigt och båten kändes instabil,när jag tittade ner i båten stod det 1,5 dm vatten i den vilket jag inte märkt alls...startade motorn försiktigt och fick lite snurr på båten efter en bit in mot land varvid jag märkte att vattnet tömdes så sakteliga...men man måste nog ha så pass bra fart att det inte finns nåt tryck mot dyvikan utifrån...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 370 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art