hjälp gäddfiske runtom gbg/halland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hjälp gäddfiske runtom gbg/halland

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hjälp gäddfiske runtom gbg/halland

.
    Hej jag letar efter bra gäddfiskevatten runt göteborg och halland. Sjön ska ha möjlighet att sjösätta båt och jag ska trolla. Jag har varit och fiskat i Lygnen några gånger senaste veckorna utan resultat. Har ingen aning om var man ska fiska jag har ekolod och ligger o trollar på ca 10meters djup. Testat olika wobblerfärger utan framgång.. Jag skulle jättegärna vilja ha något tips på ett vatten som är enklare att fiska i och hur för den sjön bäst sätt o trolla. Om det skall fiskas längs vass lr om det ska trollas i frivatten osv. Tack i förskott
    om jag har postat fel flytta den mvh
    Senast ändrad av dg.gustafsson; 2015-04-09, 12:32. Anledning: update

Kör sävelången eller anten tex. Trolla över djupen!
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
      Kör sävelången eller anten tex. Trolla över djupen!
      Okej tack för svaret

Kommentera

Fortsätt fiska i Lygnern istället. Fiska i närheten av potentiella lekvikar. Och kör långsamt, max 1.5 knop.
        Senast ändrad av stefan1; 2015-03-30, 19:04.

Kommentera

Antar att du kollat in detta redan: http://www.lygnernssportfiskeklubb.se/lygnern.php

Min ringa erfarenhet (ingen från Lygnern, men väl från Anten, Sävelången, Mjörn m.fl.) är också att det är helt hopplöst att trolla på vintern och tidig vår, d.v.s. när det är riktigt kallt i vattnet. Det hjälper inte att man kör jäääätte långsamt och använder gummibeten som åtminstone fungerar hjälpligt i den låga farten.

Det enda (förutom någon strö-gädda på spinn och vertikal) som ger några fler gäddor är mete. Stationärt eller ännu hellre flötestrolling är det som funkat klockrent bäst åtminstone för mig. Tipset att fiska i närheten av potentiella lekvikar köper jag rakt av. Gärna om du har en rejäl brant utanför så kan det löna sig att ligga och fila där! 10 meterskurvan kan du nog fortsätta söka av och prova gärna med betet riktigt djupt. Just nu får jag flest fisk på 6-8 meters djup. Det är fortfarande bara drygt 3 grader i vattnet, så jag tror inte fisken börjat söka sig upp mot det grunda än, men vad vet jag...

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
            Antar att du kollat in detta redan: http://www.lygnernssportfiskeklubb.se/lygnern.php

Min ringa erfarenhet (ingen från Lygnern, men väl från Anten, Sävelången, Mjörn m.fl.) är också att det är helt hopplöst att trolla på vintern och tidig vår, d.v.s. när det är riktigt kallt i vattnet. Det hjälper inte att man kör jäääätte långsamt och använder gummibeten som åtminstone fungerar hjälpligt i den låga farten.
            Trams! Det fångas enorma mängder gädda på trolling i kallt vatten innan leken. Men fiskar man för snabbt på fel ställe får man naturligtvis ingenting..

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
              Trams! Det fångas enorma mängder gädda på trolling i kallt vatten innan leken. Men fiskar man för snabbt på fel ställe får man naturligtvis ingenting..
              Då får jag gratulera till att det funkar för DIG, men som jag skrev så funkar det inte för MIG. Jag upplevde det dessutom som att TS hade samma bekymmer som jag och försökte då komma med ett förslag, men det ska jag sluta med för du sitter tydligen inne med alla de RÄTTA svaren...Over and out!

Kommentera

Det stämmer nog väl att dom är lite väl tröga nu när vattnet bara är 4grader. Har dock markerat en hel del fisk på mellan 2 och 4meters djup men det behöver inte vara gädda. Fins även öring i sjön. Blir att fortsätta nöta tills det händer något. Har ett gäng wobblers med fin gång även i låga hastigheter. Jag tror felet jag gjort är att jag kört för fort då jag läst lite om lygnen iaf den information jag kommit övrer är blå gråa wobblers, 150-200 fot lina (vilket jag tkr är väldigt mkt) kört med det ändå och farten stog det 2knop vilket jag kört i.som nu när vattnet är kallt som ni säger fisken blir ju köldstel så kmr att testa ligga så långsamt som möjligt utan att förstöra gången på betet. Tack så mkt allihop mvh
                Senast ändrad av dg.gustafsson; 2015-03-31, 08:57.

Kommentera

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag trampade på en öm tå. Men TS ville faktiskt ha tips om hur han ska förbättra sina trollingresultat. De rekommenderade linsläppen kan nog tas med en nypa salt. Använd gärna paravaner och kör i s-kurvor så betena får oregelbunden gång. Och får du fisk så lägg mer tid i samma område.
                  Senast ändrad av stefan1; 2015-03-31, 09:13.

Kommentera

Lagt 30 timmar på lygnern o sundsjön utan en enda fisk trotts era bra tips
                    Senast ändrad av dg.gustafsson; 2015-04-09, 12:36.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 021 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art