Havsöring - tid på dygnet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring - tid på dygnet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöring - tid på dygnet?

Tjena.

Som ni ser på rubriken undrar jag vilka tider som är bäst för havsöring från kusten?
    Min egen erfarenhet är att det är hett fiske precis när solen gått ner, eller på natten. Men jag har inte haft allt för många morgnar då jag fiskat havsöring. Så är det lönt att försöka sig på öringen mellan 8-12 på förmiddagen?

Här på västkusten brukar morgon/förmiddag vara hett iaf.

Kommentera

Det är många andra faktorer som spelar in,men generellt sagt tidig morgon/sen eftermiddag sen fins det säkert 1 000 000 undantag minst.Jag brukar börja 4 timmar innan solen går ner .

Kommentera

Är det kallt, då är det bäst att fiska precis innan solen går ner. Är det varmt , då är det tvärtom , dvs att det kan nappa bättre "innan solen går upp". Och som sagt, inga regler utan undantag. Det går att fånga silver mitt på den ljusa dagen om förutsättningarna är de rätta.
        //T
        Senast ändrad av tonyex; 2015-03-26, 10:07.

Kommentera

Tjääna
          Kallt i vattnet, vårfiske, solen skiner och värmer. Då tycker jag att du har störst chans från mitt på dagen till kväll. Gärna på grundkanter/vikar där vinden för in det förhoppningsvis uppvärmda ytvattnet. Är det mulet och jävligt så är det ofta morgon/kväll som ger bäst, med det sagt så innebär det inte att resten av dagen är urdålig utan chansen finns alltid
          På dom igen
          Bb
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Det suger ordentligt i fisketarmen nu...

Problemet är ju att det blir mörkt när jag fortfarande är på jobbet. Så frågan blir - är det lönt att fiska havsöring i mörkret i januari?
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

I boken "En drøm af en fisk" (som tyvärr verkar vara slutsåld överallt) finns ett kapitel om nattfiske på vintern. Vissa faktorer tas upp som viktiga för att det ska lyckas. Författaren verkar föredra platser med lite större djup och frånlandsvind så att det kan pressas in betesfisk, och med den stora öringar, från djupare/varmare vatten.

I övrigt och allmänhet så skulle jag säga tiden på dygnet spelar roll under vissa tillfällen men att försöka tajma sjunkande/stigande tidvatten brukar vara en ännu bättre idé.

Några tillfällen där jag tycker tiden på dygnet spelar roll:

Tidigt vårfiske med sol som värmer- ofta bättre sent på eftermiddagen då vattentemperaturen stigit och fått igång märlor etc.

Sommarfiske vid högtrycksbetonat väder, då kan natten och speciellt skymning/gryning vara bästa tiden. Masksvärmningar ska ju även ske nattetid om sommaren vad jag hört.

Kommentera

Tror faktiskt tiden på dygnet inte spelar någon roll. Inte som jag upplevt det. Men som några skriver har vädret mycket större betydelse. Jag fiskar runt hela Stockholmsområdet och har fiskat på samtliga timmar på dygnet. Enda gången jag skiter i att gå på HÖ är om det är helt vindstilla. Då fiskar jag efter annan fisk
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Då blir det till att testa.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Det är så få hugg per tidsenhet när man fiskar efter havsöring att det har mycket större betydelse hur många timmar man har sin krok i vattnet än när på dygnet dessa timmar infaller. Det är i alla fall min uppfattning.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 181 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art