Optimal utväxling till Jerkbait? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Optimal utväxling till Jerkbait?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Optimal utväxling till Jerkbait?

Tjena!

Jag har skaffat mig en JB med utväxling 5.3:1 och ville kolla lite vad folk föredrar.
    Är 6.3:1 att föredra pga inhämtning av slaklina lr är det en ren smaksak?
    Jag har förstått att det går att byta ganska enkelt.

Har tidigare kört med en Revo Toro med 6.3:1 och varit nöjd med det men ibland tyckt att det kanske går lite väl explosivt för sköldstela grisar!

Tänk på att även spoldiametern är av betydelse när det gäller hur fort rullen tar in lina. Ett bättre mått att titta på för att kunna jämföra är linintag per vevvarv.

Kommentera

Ett annat sätt att påverka hastigheten på linupptaget är slaglängden på veven. Med en kortare vev går det snabbare att veva runt ett varv.

Kommentera

Du bestämmer farten själv genom rycken, medans det går fortade att plocka upp slacklinan med högre utväxling så kan en kortare vev också hjälpa dig då själva varvet blir "kortare". Själv har jag jerk fiskat med olika utväxlingar och det enda jag märk är att ibland måste man veva lite snabbare men oftast beror det på att jag kastar någon glider som drar ut utav h**vete åt sidorna. Så även betena du kastar påverkar ju saken=)

Edit: barnmorskan var snabbare än mig

Kommentera

Tack för bra svar!

Kommentera

HS-utväxlingen kostar 254:95 i Svängsta. Ska själv testa att jerka lite med en C 4 i vår för att se om det känns någon skillnad... Eller kanske inte... Har ju funkat hittills så varför riskera att åka på en ny utgift? Skämt åsido är det nog en smak- och vanesak...

Kommentera

Beror väl helt på hur snabbt man vill ta in betet, dvs vilken årstid man fiskar. Vill man behålla sin trivsel vevtakt ( som de flesta ju faktiskt har ), så ändrar man utväxlingen på rullen istället för att veva fortare/saktare. Kör själv med tre olika utväxlingar vid jerkfiske och det funkar fint.

Kommentera

Jag har som sagt kört med Revo Toro 6.3:1 tidigare och den rullen har en ganska lång vev så det kanske i känslan blir snarlikt en 5.3:1 med kort vev?
                Sedan vet jag inte om det skiljer sig något i spoldiameter mellan dessa rullar?
                Får väl kolla upp det

Jag gillar att fiska med Big bandit och den glider ju ut en hel del så visst får man tänka på att hämta in linan dock gillar jag att ge lite lina för ökat spelrum till utflykter hit o dit på gott och ont.
                Kanske tappar mer fisk men lockar förmodligen till lite fler hugg...det är väl bara gäddan som vet!
                Senast ändrad av Jonas"Blåsilver"Andersson; 2015-01-23, 07:29.

Kommentera

Jag tycker just känslan är det som slaglängden gör skillnad på. Jag använder alla längder från 35mm enkelvev till 105mm dubbelvev i alla tänkbara längder. Att hitta "rätt" längd på veven i förhållande till linupptag och fisketeknink är en del av tjusningen med rulltuning!
                  Testa att växla vevar mellan olika rullar! Daiwa och ABU har samma axelmått, så du kan blanda friskt mellan rullar tills du hittar en längd du gillar.

Kommentera

Jag föredrar att använda min JB med 5.3-utväxling till gummi-,tail- och wobblerspinn medan jag använder min Predator till Jerkandet. Tycker att den högre utväxlingen ger mig mer kontroll över slacklinan och därmed större möjlighet att känna kontakter och pethugg..
                    pannben, pannben, pannben..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 321 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art