Motor till takbåt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motor till takbåt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Motor till takbåt?

Vet inte riktigt vad för motor jag ska köpa till min oskwig 370! Står just nu mellan en yamaha 4hk 4-takt 01:a och en Tohatsu 4hk 2-takt 07:a. Vilken hade ni föredragit eller har ni nått annat förslag?

Är det ingen prismässig skillnad som gör att du måste välja det ena eller det andra så hade jag kört på 4-taktarn. När det är så små motorer så är viktskillnaden försumbar och du sliper böket med att blanda soppa o.s.v. Skall du dessutom trolla ibland så är det ännu mer rätt. Det är inget kul att sitta i 2-takts-röken en hel dag...men det är som sagt min åsikt.

Kommentera

Motorn ska bara förflytta mig längre sträckor, om jag skulle få för mig att trolla då använder jag elmotorn. Det är självklart priset som styr men vill ju ha en motor som man kan lita på!
      inget problem att köpa en 4-taktare från 01?

Kommentera

till det användningsområdet du nämner skulle jag tveklöst välja Tohatsun...egentligen är generellt valet mellan en 14 år gammal fyrtaktare och en 8 år gammal tvåtaktare ganska lätt...speciellt när det gäller små motorer där fyrtakt inte
        imponerat alltför mycket på mig...men som alltid, meningarna är delade...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ta 2-taktaren utifrån vad du sagt. Har en liknande båt med 8 hk, 2-takt. ÄR då fortfarande lätt (26 kg) planar med två och utrustning, så överväg åtminstone en 6hk, då kan du kanske plana ensam ombord om fart har någon betydelse.

Bränsleskillnader mellan 2 å 4-takt är nog försumbara i dessa effektnivåer, T o m 25% högre förbrukning blir typ en deciliter eller två per distans, inget att skriva hem om s a s.

Kommentera

Är ju omöjligt att få tag i en 5-6 hästars 2-takt!!!! Skulle helst vilja ha en 5 hk. Har lagt ut krokar över allt men inte fått napp än. Vet ni nån som säljer så hojta gärna till.

Kommentera

Det är en Tohatsu 9,8 2t du ska leta efter. Runt 25 kg väger en sån. Min Quicksilver 355 går i 13-15 knop "inte fullgas" med 2 gubbar batteri elmotor och fiskegrejer. Och tål trolling hela dagen.

Kommentera

Ursprungligen postat av pb Visa inlägg
                Det är en Tohatsu 9,8 2t du ska leta efter. Runt 25 kg väger en sån. Min Quicksilver 355 går i 13-15 knop "inte fullgas" med 2 gubbar batteri elmotor och fiskegrejer. Och tål trolling hela dagen.
                Jepp det är en kanonmotor på sådan små lätta båtar, polaren hade en sådan på sin OMC K12 och den gick som attan med 2 man och utrustning, visserligen satt njurarna uppe vid halsmandlarna i hårdare väder men det var inte motorns fel ;-)

Får säga att det var nog den mest driftsäkra och för sin storlek kraftfullaste motor jag använt i de mindre storleksklasserna, så hittar Du en sådan så slå till snabbt!

Kommentera

Kan nog vara svårt nu men det beror nog mest på att få annonserar båtmotorer i januari.
                  Fler spekulanter i vår och följaktligen fler annonser då eftersom säljarna vill göra en bra affär. Kolla regelbundet Blocket i vår ffa! Har likadan motor (å båt!) som pb fast en 8:a, 9,8 är "samma" motor, lite svårfunna men bra!
                  Senast ändrad av anteman; 2015-01-17, 17:57.

Kommentera

Får ta och kolla efter en sådan. Dock är jag otålig av naturen och vill ha en nu med det samma!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 370 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art